כתבות מגזין

הנרי רוזנברג: "שימוש לא נכון בפלטה של שבת עלול להיות קטלני"

הנרי רוזנברג לקח על עצמו כמשימת חיים את ההתרעה מפני פלטות של שבת שאינן בטיחותיות. "אין שבת בה לא מתרחשות לפחות כמה שריפות כתוצאה מהפלטות", הוא מזהיר, ואם חשבתם לסמוך על מכון התקנים, טוען רוזנברג: "אין לפלטות בכלל תו תקן ישראלי". מתחילים בבישולים לשבת? קראו קודם כל את הדברים

הנרי רוזנברגהנרי רוזנברג
אא

יום חמישי כבר כאן, השבת מתקרבת, וכמידי שבוע, יחד עם ההכנות של המאכלים, נשלפת לה גם הפלטה החשמלית, עליה יונחו הסירים שיתחממו לאורך כל השבת. אך האם חשבתם פעם שהפלטה עלולה להיות מסוכנת? אולי אפילו קטלנית?

הנרי רוזנברג, מייסד ויו"ר הארגון להגנת הצרכן היהודי בבלגיה, אשר בכובעו המקצועי משמש כעורך דין, טוען רבני ומרצה למשפט עברי באוניברסיטת אנטוורפן, מספר על כך שלדעתו מדובר בלא פחות מאשר שערורייה.

"התחלתי לבדוק את הנושא מאחר ובכמה פלטות שהיו ברשותי נשרפו החוטים או קופסאות המתח שבהן ממוקם גוף החשמל. הייתה לי תחושה שייתכן שיש בפלטות האלו סיכון ועקבתי מקרוב אחרי הנושא. לפני כשנה וחצי התרחש האסון המחריד של משפחת ששון מברוקלין, בו נספו שבעה ילדים בעקבות פלטה של שבת שנשרפה, וזה גרם לי לצאת לשטח כדי לברר ולהבין מה גורם לכך שהפלטות עלולות לבעור".

רוזנברג אכן יצא ובדק, והמסקנות שאליהן הוא הגיע היו מלחיצות מאוד. אתם מוזמנים להמשיך לקרוא את הדברים, ולא פחות חשוב – להסיק את המסקנות הנדרשות.

 

סכנה: פלטות בלי תו תקן

"הגעתי לישראל במיוחד כדי לבדוק את הפלטות שנמכרות בארץ, אחת לאחת", מספר לנו רוזנברג, "ומה שהתברר זה שלמעשה, אין תו תקן ישראלי לפלטות, ולכן יש להסתפק בתו תקן של מכון התקנים האירופאי והגרמני. זה לכאורה בסדר, אלא שנחרדתי כאשר בדקתי זאת מול מכון התקנים באירופה והתברר שלחלק מהמוצרים הוא לא נתן שום תו תקן כזה".

לדבריו של רוזנברג, מדובר בסכנה ממדרגה ראשונה, שכן פלטה שאינה פועלת לפי תו תקן ומכילה בתוכה כמות של 220 וולט, ללא טרנספורמטור (שנאי), עלולה לגרום באופן ישיר לאסון. כי היא לא מווסתת את החום כנדרש, ולכן גם עלולה לעלות בלהבות.

"אני חייב להדגיש שלא כל הפלטות הן בעייתיות, ובהחלט נתקלתי גם בפלטות שעונות על הדרישות. אולם הן היו בדרך כלל יקרות יותר ועלו בערך 250 שקלים בזמן שהפלטות הזולות עולות כ-100 שקלים בלבד".

את התוצאה של פלטות בלתי בטיחותיות, ניתן לראות בשטח, שכן מי שעוקב אחר הנושא יכול להבחין בכך שבשנים האחרונות התרחשו לא מעט מקרי שריפות כתוצאה משימוש בפלטות חשמליות. בכיבוי האש מספרים על כך שאין שבת בה הם לא מוזעקים לשריפות שפורצות כתוצאה מפלטות שעולות בלהבות, וקשה לשכוח את האסון שהתרחש לפני פחות משנה אצל בני הזוג משכונת רוממה בירושלים שהתגלו בביתם כשהם ללא רוח חיים, לאחר שאירעה תקלה בפלטת השבת שלהם.

ומדוע באמת מתרחשים כל כך הרבה אסונות בשל הפלטות?

"כמו שאמרתי", חוזר רוזנברג, "קיימות פלטות רבות שמסתובבות בשוק בלי תו תקן, אבל בנוסף, יש גם כאלו שנמכרות עם תו תקן, אך הן מתקלקלות במשך השנים ועוברות תיקון לא מקצועי, או גרוע מכך – לא עוברות שום תיקון והן ממשיכות לבוא לידי שימוש כשמנגנון החימום שלהן פגום או כשחוטי החשמל שלהן חשופים. פלטות כאלו עלולות לגרום לשריפה מידית בעת שהן מתלקחות. כי אין צורך באש חיה כדי לגרום לשריפת הפלטה, אלא די בכך שהפלטה תצבור חום מרבי במשך השבת ותתלקח".

ורוזנברג גם מתריע כי הסכנה גדלה אף יותר כאשר אנשים מכסים את הפלטה בשמיכות ובמגבות כדי לשמור על חום המאכלים שבסירים. בכך הם מעלים את רמת החום, עד שבשלב מסוים עלולה להתרחש שריפה.

 

"היצרנים אינם ערים לצרכים היהודיים"

את עבודת המחקר האישית שלו ביצע רוזנברג מול מכון התקנים, שם הוסבר לו שהפלטה היא מוצר חשמלי שאומנם אין לו תו תקן ישראלי, אך הוא נבדק על ידי המכון.

"במכון התקנים מתייחסים לפלטות שמגיעות מחו"ל כאל פלטות בטיחותיות, וזה לכאורה נכון", אומר רוזנברג, "אלא שהם לא מבינים כי היצרנים של הפלטות בכל העולם הם גויים שכלל לא מכירים את המוצר ששמו פלטה, כי מדובר במוצר יהודי. הסינים שאחראים על ייצור הפלטות, לא משערים לדוגמא שפלטה של שבת יכולה במקרים רבים להיות מחוברת לחשמל במשך כמה יממות ברציפות. הם גם לא יודעים שמקובל לעטוף את הפלטה בנייר כסף, ואז החום עלול להגיע גם לצידה האחורי.

"אני לא בא בטענות, אבל הדרישה שלי היא ממכון התקנים הישראלי, כי הוא הרי כן יודע לאיזה שימוש הפלטות היהודיות מיועדות, והוא זה שמוכרח לשים לסיכון הזה סוף".

עם זאת, רוזנברג מדגיש כי הפלטות החשמליות, עם כל הבעייתיות שקיימת בהן, נחשבות עדיין לבטיחותיות יותר מהפלטות שאינן חשמליות – אלו שנקראות בשם 'בלעך'.

"כאן חשוב להדגיש", הוא אומר, "שאפילו מכון התקנים לא נותן את אישוריו לבלעכים. כי כל נושא הבלעך הוא המצאה של הראש היהודי, אין שום אחיזה או נהלים בינלאומיים בנושא. הבלעך הוא כמו סיר, וכמו שכולנו יודעים - כאשר סיר מונח על הגז, יש לנקוט בזהירות, כך גם צריך להיות עם הבלעך ולדעתי אסור להשתמש בו".

 

משימה של הצלת חיים

ומה תוכל לומר לאלו שרוצים לקבל את השבת ברוגע ולא לדאוג כל הזמן שמא הפלטה שלהם תישרף והבית יעלה בלהבות?

רוזנברג ממליץ על מספר צעדים פשוטים:

  • ראשית, חשוב להשתמש בפלטה חשמלית שקיבלה את כל התקנים הנדרשים, ולא בבלעך.
  • בטרם שמחברים את הפלטה לחשמל יש לבדוק שהיא שלמה ויציבה, שאין חוטי חשמל שיוצאים ממנה, ושלא מונחים חומרים דליקים באזור.
  • יש להימנע מלכסות את הפלטה בכמות גדולה של שמיכות, אלא להעדיף כיסויים ייעודיים לפלטות.

ועל כל פנים, רוזנברג מבטיח להמשיך לבדוק את הנושא. "תהליך הבדיקה עוד לא הסתיים, ובימים אלו אני עומד להעביר דגם מהפלטות שלדעתי עלולות להיות בעייתיות לבדיקה של מכון התקנים. כי אם באמת חברות מייצרות פלטות עם סמלים בלתי אוטנטיים של מכוני תקנים בחו"ל זו שערורייה.

"בנוסף, אני משוחח הרבה עם רבנים ומבקש לעורר את האנשים על פיקוח הנפש שכרוך בשימוש לא תקין בפלטה. ידוע לי כי מיד אחרי האסון של משפחת ששון נעשתה בפלטבוש יוזמה מעניינת, בה הוזמנו בני הקהילה לבוא לבדוק את הפלטות שלהם, ומאות משפחות הביאו פלטות לבדיקה שבמהלכה התגלו אצל חלקם ליקויים.

"מוכרחים לקום ולעשות מעשה דומה גם בארץ", הוא מדגיש, "ואנשים צריכים לבדוק ולוודא שהפלטות שלהם בטיחותיות. כי מדובר בלא פחות מאשר הצלת חיים".

תגיות:זהירותפלטה בשבתונשמרתם

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה