קשב וריכוז

איבון לנדאו: "הפרעת קשב היא כמו מכונית מירוץ בלי אוויר בגלגלים"

איבון לנדאו, מאמנת שמתמחה בהפרעות קשב וריכוז, מטפלת בילדים ומבוגרים עם קשב וריכוז ועוזרת להם לרכוש כלים שיהפכו את הפרעת הקשב ליתרון. עם גישה נכונה, היא אומרת, מגלים מהר מאד שהפרעת קשב היא בעצם מתנה

אא

כשנכנסה בשבוע שעבר איבון לנדאו, מאמנת אישית ומנחת סדנאות המתמחה בתחום הפרעת קשב וריכוז, למפגש במסגרת סדנה שהיא מעבירה להורים לילדים עם הפרעות קשב, מיהרו הנשים המשתתפות לעדכן אותה כי: 'היום חני לא תגיע'. בתה של חני, הן הסבירו, עברה תאונה לפני מספר ימים והיא מאושפזת במצב לא פשוט.

איבון, כמובן, איחלה רפואה שלמה ועמדה להתחיל בסדנה, כשאל החדר נכנסה לא אחרת מאשר...חני, אימה של הילדה הפצועה.

"אמרו לי שהבת שלך עברה תאונה", פנתה אליה איבון המופתעת.

"נכון", הגיבה האם, "אבל התאונה הזו נגרמה כי היא קפצה לכביש, והיא קפצה לכביש בגלל האימפולסיביות שמאפיינת את הפרעת הקשב שלה. בשבילי, להשתתף בסדנה שלך וללמוד כלים להתמודדות עם ההפרעה זה פשוט פיקוח נפש".

אל התחום המיוחד שלה כמאמנת להגשמה אישית שמתמחה בין השאר בהפרעות קשב וריכוז, הגיעה איבון בעקבות המסע האישי שלה עצמה: כמה מילדיה אובחנו כלוקים בהפרעת קשב וריכוז.

"קודם כל, הורים רבים שהילדים שלהם עברו אבחון עדיין לא ממש מבינים מהי הפרעת קשב וריכוז, מה משמעותה ומה השלכותיה עכשיו ובעתיד. הם מקבלים אבחון, מקבלים מרשם לריטלין, והולכים הביתה. אף אחד לא נותן להם כלים להתמודד עם הקשיים היומיומיים בגידול ילד כזה. כי הריטלין לא פותר בעיות.. הוא מעלה רמת הקשב על ידי העלאת רמת הדופמין במוח, אבל האדם עדיין צריך לקבל כלים כדי לדעת איך לעמוד ביעדים, להתארגן, לנהל את הזמן, להפסיק לדחות, לשלוט בהתפרצויות שלו, ועוד. ריטלין זה כמו אקמול לדלקת ריאות: זה מקל מאד, אבל זה בפירוש לא פותר את הבעיות. אני עובדת בשיתופי פעולה עם רופאים מומחים להפרעת קשב וריכוז שחושבים כמוני ויודעים שבנוסף לתרופה צריך לתת להורה ולילד כלים".

אבל איבון לא רק מאמנת הורים לילדים עם הפרעות קשב וריכוז, אלא גם מבוגרים שלוקים בעצמם בהפרעת קשב. "הדבר המעניין הוא שהרבה מבוגרים עם הפרעת קשב וריכוז מגיעים אלי בעקבות הילדים שלהם. הילד אובחן, ופתאום האבחון נשמע להם מוכר. 'וואו, זה בדיוק אני'. כשהם גדלו, הפרעת הקשב היתה הרבה פחות מוכרת וידועה, וכך ילדים שסבלו ממנו נקראו 'עצלנים', 'מופרעים' או 'שובבים'. אבל מאחר שהפרעת קשב וריכוז היא תורשתית לרוב, הרבה פעמים לילד עם הפרעת קשב יש  הורה אחד עם הפרעת קשב, שמזהה את הקושי שלו בעקבות האבחון של הילד".

לאילו כלים מצפים ממך הורים לילדים עם הפרעת קשב?

"הדבר הראשון שהורים רוצים הוא יותר ידע. במיוחד כשמדובר במגזר החרדי שהרבה פחות נגיש לו הידע הרב שקיים ברשת, למשל. אבל גם במגזר הכללי הרבה הורים לא מספיק מבינים את מהותה של ההפרעה ומהן ההשלכות שלה לטווח ארוך, מהם היתרונות והחסרונות של ריטלין, איך צריך לנהל את הטיפול של הילד. מעבר לכך, הם צריכים כלים מעשיים להתמודדות: מה אני עושה כשהמורה מתקשר אלי שוב ושוב? איך אני יוצר שיתוף פעולה עם בית הספר? איך עוזרים לילד לפתח ביטחון עצמי? איך מציבים גבולות? איך מקנים לילד עם הפרעת קשב מושגים של ניהול זמן, סדר וארגון? הפרעת הקשב, אחרי הכל, פוגעת בהמון תפקודים יומיומיים".

ומה מחפשים המבוגרים ללמוד?

"המבוגרים צריכים כלים לא פחות מילדים. בדיוק היום באה אלי אמא ואמרה לי שהיא אמנם התעניינה בסדנה להורים אבל: 'אני חייבת שתעזרי לי!!! אני חיה בייאוש ותסכול כל החיים'. כולנו מכירים את התחושה של קימה על רגל שמאל ושום דבר לא הולך. עבור חלק מהמבוגרים עם הפרעת קשב לא מטופלת, הרבה מחייהם נראה כך. הם רוצים לקום בזמן, להתארגן, להספיק להתחיל ולסיים משימות, להתנהל באופן יעיל, ולא הולך להם. הם מלווים בתחושה של חוסר מימוש. יש להם הרבה בעיות בתחום התעסוקה (עבודה) ,בעיות בזוגיות/הורות ומערכות יחסים אחרות. כמובן, כל זה גם מוביל לבעיות בדימוי עצמי".

ואם מזכירים בעיות בזוגיות, לפעמים זהו דווקא בן הזוג של האדם עם הפרעת קשב שמגיע לייעוץ אצל איבון. "חשוב מאד שהבעל או האישה יבינו את הבן זוג עם הפרעת הקשב.  הוא לא עושה בכוונה!! למשל, הוא לא מקשיב לך ברצף לא כי את משעממת, אלא בגלל שקשה לו. הוא לא איחר כי הוא רוצה לעצבן אותך, אלא כי ניהול זמן כושל זה חלק מההפרעה שלו.  הוא שכח לטפל בכל מיני דברים שביקשת לא כי את לא חשובה לו אלא כי הוא סובל מהסחה בעקבות ההפרעת קשב שלו...ובתהליך האימון אנחנו מוצאים הרבה פתרונות פרקטיים: לצפות מאדם עם הפרעה קשב שישב איתך חצי שעה על כוס קפה ויקשיב לך בלי הסחות דעת זה לא ריאלי. אבל אם תצאי איתו להליכה הוא יקשיב מצוין, כי הפעילות הגופנית עוזרת לו להתמקד. כך אנו מוצאים פתרונות גם לבעיות של סדר, ארגון ועמידה בזמנים, ובעיקר לומדים לראות את הנקודות הטובות של בן הזוג עם הפרעת הקשב".

מהן התוצאות כשהמאומנים אכן מצליחים ליישם את הכלים שלמדו באימון?

"לא מזמן מורה להוראה מתקנת שאני מכירה התקשר אלי ואמר שהמלמד של אחד התלמידים בדיוק סיפר לו שחל אצלו שינוי לטובה וחשוב לו לדעת איך זה קרה. אז המורה להוראה מתקנת התקשר להורים, והם סיפרו שהאם היתה אצלי באחת הסדנאות וקיבלה כלים עוצמתיים שפשוט עובדים! הכלים של האימון הם כלים מעשיים מאד, שמתאימים בדיוק לסיטואציות כאלה. אם לקחת דוגמה נפוצה, להרבה הורים יש היתקלויות חוזרות ונשנות עם הצוות החינוכי. בית ספר הוא פשוט לא המקום שהכי מתאים לילד עם הפרעת קשב. אז איך יוצרים מצב שהילד יאהב ללכת לבית הספר, יתפקד כמו כל ילד אחר, ואפילו יחווה שם חוויות הצלחה? חייבים לייצור שיתוף פעולה פורה עם המערכת בית ספרית ולעבוד איתה בצורה נכונה. גם למורים אין כלים והם צועקים הצילו. אז ההורים לומדים איך לדבר עם המורים, איך להבין אותם ולמצוא פתרונות יעילים.

"מבוגרים שמגיעים לאימון מיוחד להפרעת קשב וריכוז מגלים גם הם שיפורים מידיים בשטח. כבר יצא לי לאמן עקרות בית ובעלי מקצוע מכל הסוגים, כולל אנשי עסקים ורופאים, שהתחילו להתנהל בצורה יעילה בעיקבות האימון – למרות הקשיים שמציב להם הפרעת הקשב. כלים מעשיים שיעזרו להם לעמוד בנושאים כמו ניהול זמן, סדר וארגון, ניהול כספים, איזון בית ועבודה, קשיים מערכות יחסים שונות.  מתאמנת אחת ריגשה אותי מאד כשבזכות האימון היא הצליחה סוף סוף לכתוב ספר שכל כך רצתה לכתוב הרבה זמן".

לסיכום, איבון מבקשת להבהיר: הפרעת הקשב היא לא רק קושי ובעיה, להיפך. "הפרעת הקשב היא בעצם מתנה! אלה שהתברכו בה בתוספת היפראקטיביות הם אנשים מלאי מרץ, אנרגיה ויוזמה. אלה שהם לא היפראקטיביים הם בדרך כלל יצירתיים, רגישים, ולפעמים אמנותיים. ליכולת פיזור הקשב יש גם הרבה יתרונות, אבל בתנאי שבן האדם יודע להתמודד איתה בצורה יעילה. הפרעת קשב היא כמו מכונית מירוץ בלי אוויר בגלגלים. אפשר לומר שהמכונית דפוקה כי אי אפשר לנסוע בה, אבל מצד שני, היכולות שלה גבוהות בהרבה מהממוצע! הפתרון הוא ללמוד איך לנפח לה את הגלגלים ואז היא תעקוף כל מכונית רגילה".

תגיות:אימון אישיהפרעת קשבADHDקשב וריכוז

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה