מעניין

הקוף שמערער לבית המשפט: "זכויות היוצרים על התמונה שייכות לי"

ארגון זכויות בעלי החיים Peta מתעקש להגיש ערעור על החלטת בית המשפט האמריקאי שלא להעניק לקוף שצילם תמונה את זכויות היוצרים על התמונה

לצפייה בתמונה

לחץ כאן
אא

לפני כשנתיים התפרסם בעולם סיפורה של אחת מהתביעות המשפטיות המוזרות ביותר אי פעם. קוף בג'ונגל באינדונזיה נטל מצלמה של צלם אמריקאי וצילם בה קוף אחר. משעשע? מה שקרה לאחר מכן משעשע אפילו יותר. ארגון זכויות בעלי החיים Peta הגיש תביעה להכיר בקוף כבעליהן החוקי של זכויות היוצרים על התמונה. הצלם, דיוויד סלייטר, התנגד כמובן לרעיון.

בית משפט בסן פרנסיסקו קבע בינואר האחרון כי לתביעה אין כל בסיס. הצלם, אמרו השופטים, הניח את המצלמה שלו בכוונה תחילה במקום נגיש לקופים כדי לאפשר להם לצלם בה. אבל פעילי זכויות החיות הנלהבים לא מוכנים לקבל את הפסק הזה – וכעת הם מגישים ערעור.

"בכל מובן פרקטי, הקוף הוא יוצר התמונה", נכתב בערעור. "אם אדם היה מצלם את תמונות הקופים הללו, אין ספק שהאדם הזה היה מוכר כיוצר ומקבל זכויות יוצרים על התמונה. שום דבר בחוק זכויות היוצרים לא מגביל את תחולתו לבני אדם בלבד...ההגנה תחת חוק זכויות היוצרים לא תלויה באנושיותו של היוצר אלא ביצירתיות של העבודה עצמה".

הארגון הודיע בינתיים כי הם נחושים להמשיך במאבק כדי ליצור תקדים משפטי: אם יזכו בערעור, זו תהיה הפעם הראשונה שבה חיה תוצהר כבעלת זכויות על רכוש כלשהו.

ומה אומר הצלם? "התביעה המתמשכת הזו בהחלט מעניקה לי פרסום", הוא ציין ביובש, "אבל היא גם עולה לי כסף, כי בינתיים אני מנוע מלמכור את התמונות. כמובן, ל- Peta לא אכפת בכלל מהקוף, אלא רק מהשיווק שלהם עצמם. הם שגעו אותי בקליפורניה והשופטים זרקו אותם מכל המדרגות, אבל הם ממשיכים לבזבז סכומי עתק מכספי תורמים על תביעה קלת-דעת".

תגיות:מענייןקוף

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה