הורים וילדים

מבחר רעיונות לתעסוקה יצירתית בחופש הגדול

ימי החופשה מזמנים לנו הביתה את סדר היום הפתוח של הילדים, וקוראים לנו למלא אותו ככל האפשר. שלא לדבר על כל מה שדחינו עד כה

אא

הילדים בבית מהווים אתגר להורים. שאלת 'מה יש לעשות היום?' מזמינה את ההורים לגייס יצירתיות וכשרון, רצון טוב ורעיונות. פתאום מעריכים את המסגרת הלימודית שמצילה אותם מן הבטלה ומחזירה אותם בשעת צהרים עייפים ומלאי עשייה וסיפוק. ימי החופשה מזמנים לנו הביתה את סדר היום הפתוח של הילדים וקוראים לנו למלא אותו ככל האפשר.

"קודם כל מגיפים תריסים", אמרו לי שתי חברות, כאשר כוונתה של כל אחת היתה לסיפור אחר לחלוטין.

אצל בתיה מגיפים תריסים וחלונות בשביל להחשיך את החדר. גם אצל סימי. אבל לכל אחת מהן יש מטרה אחרת באקט הזה.

בתיה מחשיכה את החדר כדי להקרין על הקיר סיפור מצויר. לא זה שנקנה במלוא המחיר, אלא דווקא מקרן תוצרת בית. היא מכינה עם הילדים ציורים על שקפים על פי סיפור מתוכנן. הם מקרינים באמצעות פנס את הציורים על הקיר ונוצר מופע של ממש.

איך עושים את זה?

גוזרים את החלק הפנימי של צלחת חד פעמית ומותירים רק מסגרת. במסגרת מכניסים שקף מצויר ומאחוריו מדליקים פנס בעל נורה אחת בלבד. התמונה מוקרנת על הקיר והילד הנבחר מקריא את הסיפור. החוויה מקסימה, והילדים של בתיה אוהבים מאוד לחזור עליה מדי שנה בשנה. בשנה שעברה הזמינו ילדיה את ילדי השכנים להקרנה. הם גבו מכל ילד שקל והרוויחו בשלוש הקרנות יותר ממאה שקלים. הילדים היו מאושרים והרגישו שהם הפיקו ממש אירוע רציני של תרבות.

לעומת בתיה מחשיכה סימי את החדרים כדי שהילדים שלה לא ישכימו לקום. היא מגיפה תריסים וסוגרת חלונות. הילדים מתעוררים כהרגלם וחושבים שהחושך מספר על כך שעדיין לילה. הם מתהפכים לצד השני וסימי מרוויחה עוד שעה של שקט. "כשהילדים קמים מאוחר הם מתפקדים טוב יותר, וגם אני", כך היא מסבירה. בפרט אחרי ההליכה המאוחרת לישון, חשוב לה שהם ישלימו שינה.

אולי דבריה של בתיה מרשימים יותר, והיא זכאית בעינינו לתואר של אם טובה ויצירתית. אבל בכל זאת אל נא תזלזלו בדבריה של סימי, כי יתכן שתזדקקו גם לעצתה הפרקטית ותודו גם לה עליה.

 

משעמם לי

ילדינו רגילים לסדר יום עמוס. הם רגילים להפעיל את הראש ולהתאמץ בחשיבה. הם מיומנים בעשייה בלתי פוסקת ובמילוי משימות ואתגרים. בא החופש והנה הם שוב מגויסים למטרה. מהי המטרה? אנחנו נציב אותה. כאשר ילדים נקראים להתגייס, הם שמחים, הם מאושרים, הם חשים תחושת ערך ונהנים לשתף פעולה. ניתן להציב מטרות חווייתיות כגון הפקת הקרנה, כפי שעושה בתיה מהתיאור הנ"ל. ניתן גם להציב מטרות מבית הכוללות עשיה ביתית ומשפחתית: למיין תמונות ישנות, לסדר ארונות משחקים, לערוך קניות לשנת הלימודים הבאה ואפילו למלא את המקפיא.

הזמנתם את הילדים למטבח? דעו לכם שזהו כר בלתי נדלה לסדנאות חווייתיות מלאות הווי ויצירתיות. אל נא תחשבו שחייבים להכין שם דווקא ממתקי שוקולד או עוגיות מיותרות. אפשר לגייס את הילדים לעשייה הקבועה והשגרתית ולאפשר להם לטעום חוויות של בישול, ולא רק של אפיה. בדרך כלל נוטים להציע לילדים להכין מאפים. אולי זה מקובל יותר, בגלל שהמאפים טעימים יותר ונחשבים לממתקים ופינוקים משמחי לב. אבל בפועל ניכר שבישולים הם קלים יותר, נאכלים יותר, שימושיים ואפילו פחות נכשלים. באפייה חייבים לדייק. צריך גם להתמצא במיומנויות בסיס, כגון: הפרדת ביצים, הקצפה ועוד. לעומת זאת בבישול אין הרבה סודות. אם לא יבזקו מדי הרבה מלח, כל מה שיעשו – יצליח. אז נסו לזמן את הילדים למטבח ולהזמין אותם להכין צלי עם תפוחי אדמה, או מרק ירקות. הם ישמחו ויעלזו. יחושו חשובים ומועילים ובאמת יתרמו לכל המשפחה.

משפחת כ' יצאה לפארק גדול בעיר מגוריה. הם תכננו לאכול שם והפעילו את הילדים מראש. הילדים קילפו תפוחי אדמה וחתכו לרצועות. הם בישלו את תפוחי האדמה על מנת שיהיו רכים ומוכנים לגימור סופי 'על האש'. כדי לזרז את משך ההכנה, הקדימו להכין אותם מראש. בשעת מעשה נראה היה שהילדים בכלל לא מתעניינים במתקני הפארק, אלא להוטים להגיע לזמן הארוחה. הם לא היו רעבים, לדעת גברת כ', אלא פשוט נלהבים לקראת ההנאה ממעשה ידיהם. בגלל שהם השקיעו בעצמם בהכנת תפוחי האדמה, הם התלהבו מהדבר. הם רצו כבר לראות איך כולם נהנים ממה שהם הכינו. אצל ילדים זו אחת החוויות הגדולות שאפשר לתת להם.

 

סדנא ביתית

ילדים גדולים יותר יכולים ללמוד את סודות המטבח בצורה חווייתית ומקצועית גם יחד. בנות גדולות אוהבות לדעת לחתוך פרות בצורות אומנותיות, וצעירות יותר נהנות לעטר עוגיות בבצק סוכר. החוויות האלו נעשות בצורה מיטבית כאשר יש הדרכה נכונה. בשביל זה פתחה שלומית את המתנ"ס הפרטי בבניין שלהם. היא תלתה על המעלית מודעה המזמינה את ילדי הבניין לסדנת פלסטלינה וכתבה: "זה מה שאני יודעת ללמד, בטח גם אתן יודעות ללמד דברים נוספים. מוזמנות כל השכנות להצטרף למיזם ולערוך סדנא חד פעמית של מה שמתאים לכן". עוד באותו שבוע התמלאה המעלית בפתקי הזמנה. כל אמא בחרה את היום המתאים לה ואת הסדנא שהיא מעוניינת לערוך. אמא אחת לימדה תפירה, אחרת לימדה ציור. היה שיעור של צביעת חלוקי אבנים והיה שיעור של פתרון תשבצים. כל אם תרמה את שלה, והילדים הרוויחו שעות חווייתיות מגוונות עד מאוד. היתה זו מעין קייטנה עוברת שבה כל אם מקדישה יום אחד ומקבלת בתמורה ימים רבים. שלומית זרקה את הכדור ראשונה, ושמחה לגלות שהיוזמה אכן התקבלה במאור פנים. מאז נערך הרעיון לראשונה לפני שנתיים, הפך העניין למסורת. יש כבר סדנאות סריגה וסדנאות כלכלה נבונה, סדנאות אומנות מושקעות וחוגי מחול תוססים. העיקרון הוא שלא גובים פרוטה, וכל אם מכינה את היום הזה כפי דעתה. חוג מחול למשל אינו עולה פרוטה, וחוג אומנות נעשה מחומרים נפסדים. הרעיון הוא להשקיע כמה שפחות וליהנות כמה שיותר.

 

קייטנה עוברת

באותה צורה שבה נעשתה מערכת הסדנאות הנ"ל, אפשר ליצור קייטנה עוברת לכל שכבת גיל. הורים רבים ישמחו לארח בביתם קבוצת ילדים ולהעסיק אותם ליום אחד תמורת כמה ימים של קייטנת חינם מהנה. בקייטנה עוברת לגיל הצעיר אפשר לערוך סדר יום דומה לזה שבגן הילדים, ובקייטנה בוגרת יותר סדנאות בסגנון הנ"ל. במשפחה אינטליגנטית נערכה קייטנה בסגנון כזה, כאשר בכל יום נסעו הילדות לעיר אחרת שבה התגוררה הדודה המפעילה. היה יום אנגלית ויום צרפתית, יום גיאוגרפיה ויום של מדעי כדור הארץ. היה אפילו יום של תרגילי מדע מעניינים. לא בטוחה שזה הסגנון המתאים לכל משפחה, אבל לדעת לפחות שיש דבר כזה. אז אל תתביישו להציע מתחומי העניין שלכם לאחיינים או לילדי השכנים. יתכן בהחלט שהדברים יתקבלו בזרועות פתוחות.

 

סבונים

צאו לחנויות המתנות וגלו כמה משלמים תמורת סבון ססגוני ומעוצב. בנות אוהבות לטפח את הבית ולהכין דברים נאים וריחניים. הנה לנו ההזדמנות: לוקחים סבון מוצק ומגררים אותו במגרדת גסה. כאשר נוצרים שבבי סבון מוסיפים להם כף וחצי מים רותחים. אפשר להחליף רבע כף מהמים הרותחים בחצי כפית של צבע גואש בגוון מסוים וכך ליצור שבבים בצבעים שונים. הילדים ייהנו ללוש את העיסה, לגוון אותה כרצונם, ולפסל בה צורות שונות. הציעו לילדים להכין צורות שונות ולהשחיל על שיפוד. הציעו להם להשחיל על חוט וליצור מובייל של סבונים. תלו את יצירותיהם בחדרי האמבטיה או בארונות. הריחות הטובים יתפזרו ויספרו על שעת חוויה מהנה ועל יצירתיות שבאה לידי ביטוי.

 

בועות סבון

התיזו באמבטיה מעט שמפו ורק אחר כך מלאו אותה במים. הקצף הלבן יקסים אתכם במראהו ויגרה את הילדים להשתעשע בו. תנו להם רשתות בד ותופתעו ממה שיקרה. החוויה הרטובה והמרעננת הזאת לא תישכח. אם תתנו להם ליצור זאת בחוץ, כל השכונה תתמוגג מהנאה.

 

תיבת דואר משפחתית

הכינו תיבת דואר משפחתית והזמינו את הילדים לכתוב מכתבים זה לזה. הוו דוגמא אישית וכתבו גם אתם מכתבי מחמאות ובהם תציינו התנהגויות יפות שבהן נתקלתם ולמדו אותם אגב זאת להחמיא ולהעצים זה את זה. חוויה נחמדה שיכולה ללוות אתכם במשך כל החופשה, ולמלא חורים של 'בין לבין' באווירה טובה ומחברת.

 

הכנת הופעה חיה

הילדים שלכם אוהבים להציג? לשיר? לרקוד? אל תחכו שהמורה יבחר בהם וייתן להם את הבמה במוסד הלימודי שבו הם מתחנכים. תנו להם את הבמה בעצמכם והכינו אותה במו ידיכם. עודדו את הילדים להכין הופעה. אפשר להכין מקהלת שירים או הצגה של עלילה מספר אהוב. הזמינו להם את בני הדודים או השכנים ואפשרו להם להיות השחקנים בעצמם. הילדים ישאבו חוויות של הנאה ויתרגלו עמידה בפני קהל. הם ייהנו מסיפוק ויועילו בך גם לילדי השכנים או הדודים על ידי שעה של הופעה חווייתית ביתית ומשמחת.

 

אלבום החופש המאושר

בשנה שעברה ראיתי את אלבום החופש המאושר של משפחת גינתי. הרעיון נבע מתסכולה של האם. "אני משקיעה הרבה כדי שהם ייהנו והם כל הזמן רוטנים ומתלוננים". האם החליטה לשים סוף לטרוניות בבית. הן מעכירות את כל האווירה וגורמות לכל הנאה להתגמד בחוסר משמעות. מסיבה זו החליטה האם ליצור את אלבום החופש המאושר. "מי שמצליח ליהנות מצטלם", היא הכריזה. האלבום יצר את ההגדרה לפיה מי שמצליח ליהנות מרוויח. מי שיודע ליהנות הוא המוצלח והוא המצליח, ולא להפך. בצורה הזאת היא דכאה את חוש הביקורת הקטלני וגרמה לילדים להעריך את השמחה וההנאה הטמונה בכל עניין. הילדים שנהנו הצטלמו קורנים בשמחה, ואחר כך הוזמנו לעצב את האלבום בצורה נאה. על ידי שאריות בדים וניירות עטיפה משנים קודמות הם הצליחו ליצור עמודים מעוצבים מרהיבים ויפים לעין. האלבום נשמר והשנה יצטרף אליו כרך נוסף.

תמונותיהם של הילדים הקורנים מזכירות שצורת הקבלה של החוויות תלויה הרבה בפוקוס שלנו ההורים. אם אנחנו נבהלים מכל ילד שמתלונן וממהרים לרצות אותו או אפילו להעניש אותו – הרי שאנחנו נותנים לו תשומת לב. אנחנו באופן הזה מפתחים את ההתנהגות השלילית הזאת, וחבל. לעומת זאת כאשר הם יודעים שההורים מחכים לראות מי הם הילדים המאושרים ששמחים, והם יקבלו את הבמה ואת התפקיד – הרי ששבעתיים שווה להיות מרוצה. ילדים מחפשים בכל דרך למצוא מסילות ללבבם של ההורים ולכבוש את לבם ככל האפשר. הילדים של גינתי שמחו פתאום להפגין את שמחתם, כי זו נעשתה לה פתאום הדרך הקצרה והנחמדה לקבלת תשומת לב חיובית וחווייתית!

 

יום ניקיון

אל תחששו להציע לילדים יום ניקיון. זה נראה בנאלי, טרחני, קשה? דווקא ילדים ישמחו בכך כמוצאי שלל רב. ילדים אוהבים להירטב, הם גם אוהבים בהחלט להתאמץ. אם תאפשרו להם לנקות את החלונות כמו שהם אוהבים, עם הרבה מים וסבון – הם יהיו מאושרים. אולי תצטרכו אחר כך לעבור אחריהם ולבצע בכוחות עצמכם את הפיניש, אבל השמחה הגדולה תשאיר את הבית רענן ומלא באווירת התחדשות.

 

כל מה שדחינו

דברים רבים כל כך דחינו מימי השגרה לחופש החלומי. כל הזמן שלחנו מבטים מייחלים לעבר פיסת החופש הריקה והפנויה הזאת, ופתאום מחפשים במה לצופף אותה. בואו נשאיר מקום גם לאותן משימות דחוקות שחיכו בסבלנות עד כה. רציתם לספר לילדים סיפור לפני השינה? בחרו בסיפור ארוך ומרגש וספרו להם אותו בהמשכים. חוויה משפחתית בלתי נשכחת, שגם עוזרת להשכבה רגועה ומסודרת. רציתם לשבת באופן פרטי עם אחד הילדים ולשפר את הכתב? לתרגל עם הילדה את לוח הכפל? לחזק את הביטחון העצמי של הגדול? לעודד אחריות ועמידה בזמנים אצל השני? להאזין לנגינתה של בת העשרה בכינור? להתפעל מכישרונו של הבחורצ'יק בשירה? לבצע פיזיותרפיה בלתי הכרחית לפעוט? כל מיני דברים כאלו שנדחקו מפאת חוסר דחיפותם, נקראים עכשיו לסדר. היה נראה שהילד התחיל לזחול ואינו חייב את התרגילים? עכשיו הזמן לאפשר לו לקבל גם אותם. ארון שכוח שרוצים לסדר, תרופות ישנות שביקשנו למיין, ביקור אצל דודה מבוגרת שמחכה לנו, ואפילו עניין רפואי זניח. ערכו לכם רשימה ארוכה ובחרו מתוכה משימות קטנות בדרך אל היעדים שלכם. אל תשכחו את כל מה שדחינו לחופש הגדול, רק בגלל שהוא הגיע.

יש היום חוק נהדר לטיפולי שינים חינם – זה הזמן לבדוק את השינים של הילדים ולטפל בחורים שהתחילו להיווצר באין רואים. זה הזמן לבדוק ראיה לילדים הצעירים שעולים לכיתה א', ולבצע אי אילו בדיקות התפתחות שדחינו. חסר לכם חיסון? הפכו גם זאת לחוויה משפחתית. כולם ילוו ויעודדו את הילד חתן החיסון. אולי האחיות לא תשמחנה כל כך, אבל אתם תתנו לילד שלכם גב משפחתי חזק ומפרגן. תקנו לו ממתק, תשבחו את גבורתו, ותספיקו לסמן 'וי' בעניין נוסף שנדחה בימי השגרה העמוסים ליום פנוי של חופש.

תגיות:הורים וילדיםחופש הגדולתעסוקה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה