הרב יצחק זילברשטיין

איך שכנע רבי אריה לוין יהודי עסוק לקבוע עיתים לתורה?

כך מרגיזים את היצר הרע, הסביר רבי אריה לוין ליהודי שלא מצא פנאי לעסוק בתורה

אא

"הוכח תוכיח את עמיתך" (ויקרא, י"ט י"ז)

דוגמא נאותה לאותם מקרים שבהם יהודי אומר משפט אחד לחבירו והלה מתהפך באותו רגע מקצה לקצה, אפשר להביא ממה שקרה עם הסבא שלנו רבי אריה לווין זצ"ל שניתקל פעם באדם שהיה עסוק בפרנסתו במשך כל היום, וגם בשעות הלילה לא מצא את הפנאי להשתתף בשיעורי תורה, וביקש לעודדו ולחזקו.

ניגש אליו ר' אריה ואמר לו כדברים האלה. כתוב בגמרא (ברכות, דף ה' עמוד א') "לעולם ירגיז אדם יצר טוב על יצר הרע", וכו'. חשבת פעם מה פירושה של המילה 'ירגיז'? ובכלל, כיצד מרגיזין את היצר הטוב על היצר הרע?

והסביר רבי אריה את הדברים על פי משל. שני יהודים החזיקו בשתי חנויות, האחת ליד השניה. החנות האחת היתה מליאה בלקוחות במשך כל שעות היום, והעסקים שם שיגשגו בצורה יוצאת מן הכלל, ואילו בחנות השנייה היה בדיוק להיפך. איש לא התעניין בה ולא ניכנס אל ד' אמותיה והבעלים הגיעו בשל כך למצב של עניות גדולה.

פעם, בסיומו של היום, לאחר שהמוני לקוחות כבר פקדו את חנותו של העשיר ואילו החנות השנייה נותרה ריקה, הגיע קונה אחד וניכנס אל החנות השנייה. כשראה זאת העשיר, פנה אל הלקוח ההוא וניסה לשדלו בדברים כדי שיבוא אליו ולא אל העני.

פתח העני בצעקות רמות וכינה את חבירו, בעליה של החנות המשגשגת, בכל כינויי הגנאי האפשריים. 'איך הינך מעז לגנוב לי את הלקוח היחיד שפקדני במשך כל היום? האם אין די לך בלקוחות שלך שהינך בא לחמוס ממני גם את הלקוח היחיד הזה'?

כל מי ששמע את טענותיו של העני, הזדהה עימו לחלוטין. הטענות היו כל כך צודקות שהן שיכנעו את כולם. זה ניקרא 'להרגיז'. דהיינו, שטוענים טענה חזקה נגד הצד השני עד שהוא מסתלק מאליו.

והנמשל, המשיך ר' אריה לווין בדבריו לאותו יהודי, הוא בדיוק מה שקורה איתך. במשך כל היום מצליח היצר הרע לנצח אותך ושובֶה אותך בעסקי הפרנסה עד שלא נותר לך פנאי ללמוד.

והנה גם בשעות הערב כשהינך מגיע כבר למנחה-מעריב, הוא בא אליך ומנסה לשכנעך שלא תישאר בבית המדרש לשיעור גמרא, והרי הוא ממש כאותו עשיר המנסה לחטוף לחבירו העני את הלקוח היחיד שהגיע אליו בסוף היום.

הינך צריך אפוא להרגיז את היצר הטוב על היצר הרע ולומר לו: 'לא די לך במה שהינך מצליח להוציא אותי מבית המדרש במשך כל שעות היום אלא שגם עתה, לקראת הערב, אתה מסית אותי שלא לבוא לשיעור'?!

דבריו של ר' אריה שיצאו מלב אוהב, עשו מהפך בליבו של היהודי ההוא ששינה את אורח חייו והחל להשתתף בשיעורי התורה.

הוא שאמרנו. לפעמים יש בכוחה של מילה אחת או משפט אחד לגרום למהפך של ממש בליבו של השני. כל הזכויות שתצאנה מכך תהיינה שמורות למי שלא חסך את המילה הזו אלא השמיע אותה באוזני חבירו.

תגיות:תורהעלינו לשבחרבי אריה לוין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה