הרב יצחק זילברשטיין

האב גילח את הזקן והפיאות – והבן ייענש על כך

איך ייתכן שהאב שהסיר את הזקן והפיאות קיים מצווה – בעוד בנו יישא בעונש?

אא

הגאון הרב ברייש מציריך סיפר על יהודי חרדי שנסע לבנו המתגורר בארה"ב והחל לשהות שם באיטליז של הבן. לפתע קיבלתי ידיעה, מספר הרב ברייש, שהיהודי ההוא גזז את זקנו ופיאותיו, וללא כל סיבה הגיונית הניראית לעין.

שיגרתי לו מכתב ושאלתיהו כיצד עשה כדבר הזה לגלח מעל עצמו את הסימנים היהודיים המובהקים המלווים את עמנו מזה אלפי שנה.

אבל למרבה הפלא היתה ליהודי זה תשובה לעניין. "הגעתי לאמריקה לאחר פטירת אשתי, השיב להרב ברייש, ואני משתכן כאן אצל בני שהוא בעליו של האיטליז בו אני נמצא.

"והנה, זמן קצר לאחר שהחילותי להימצא במקום, שמתי ונתון אל ליבי שבני הציב אותי בכוונה באיטליז זה על תקן של 'משגיח כשרות', ואולי אף יותר מזה, דהיינו שהזקן והפיאות שלי מהוות עבורו הכשר מצויין, שהרי כאשר ניכנסים לכאן יהודים ורואים אדם כמוני, הם בטוחים שכל הבשר הניכנס לאיטליז הוא כשר למהדרין מן המהדרין בעוד שאני יודע שאין המצב כך.

"ואז עשיתי חשבון פשוט. לעזוב את האיטליז אינני יכול, כי הרי אני זקוק לבני, אבל את הזקן והפיאות אני יכול להסיר מעליי כדי שלא אהיה מכשול לרבים"...

לבד מהלקח המופלא שלומדים מכאן שלפעמים יש מצב שבו אדם ניראה לכאורה כמי שפרק מעליו עול מצוות, ובעצם הוא אהוב ביותר לפני הקב"ה, כיוון שהמטרה העומדת בפניו היא לקדש את השם, עוד למדנו מכאן שהעונש שיקבל הבן, בעליו של האיטליז, יהיה לא רק על מכירת הבשר הלא-מהודר, אלא הוא ייתבע גם על הסרת הזקן והפיאות של אביו שבאו בגין זה.

תגיות:עלינו לשבחגילוח הזקן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה