חדשות בעולם

סערה בעולם המדע: ניסוי גנטי לראשונה בבני אדם בסין

בצעד חסר תקדים, צפוי צוות מדענים מאוניברסיטת סצ'ואן שבסין להתחיל בעוד כחודש לערוך ניסויים בבני אדם, הסובלים מסרטן הריאות, הנחשב לאחד הגידולים השכיחים ביותר בעולם. החשש: בעתיד 'יהנדסו' עוברים בשיטה זו כדי ליצור ילדים לפי הזמנת ההורים

אא

ניסוי חדש מעורר דאגה: בקרוב צפוי להתחיל ניסוי גנטי ראשון מסוגו בסין, שייערך על בני אדם. הניסוי, שייערך בידי צוות מדענים סיניים מאוניברסיטת סצ'ואן שבבית החולים של מערב סין בצ'נגדו, יחל בעוד כחודש, ויתמקד בחולים הסובלים מסרטן הריאות.

במהלך הניסוי, צפויים החוקרים לבדוק טכניקה מהפכנית לעריכת גנים, המכונה Crispr"", ובכך הם מקווים למצוא תרופה לאחד הגידולים הממאירים הנחשבים כשכיחים ביותר בעולם.

הטכניקה, שנחשבת לפורצת דרך במדעי החיים, תאתר ותחתוך חלקים ספציפיים ב-DNA האנושי, באמצעות אנזים מתוכנת במיוחד, בשם "Cas9". בכך, מקווים החוקרים כי יוכלו להחליף חלקים סרטניים פגועים אלה בחלקים אחרים.

אולם, במידה והטכניקה תאושר – היא תוכל לשמש לא רק בטיפול בסרטן, אלא תפתח בפני המדע אפשרויות כמעט אינסופיות, ובהן שינוי בצבע פרוותו של עכבר, עיצוב גנטי של יתושים, הפיכת יבולים לעמידים בפני חומרי הדברה, טיפול במחלות גנטיות בבני אדם, ועוד.

החשש הוא, כי דרך הטכניקה יבקשו בעתיד בני אדם "לעצב" גנטית את העוברים שברחם, ו"להנדס" את ילדיהם מראש, על פי בקשתם. גם פיטר מילס, המכהן כסגן מנהל המועצה הבריטית לביו אתיקה מתנגד לשיטה, וטוען כי קיים חשש ש"מישהו ירצה לגלם את אלוקים ולעצב תינוקות".

משכך, פורסם מכתב אזהרה חמור כבר לפני כשנה וחצי, מאת קבוצת חוקרים, הטוענים להשלכות חמורות כתוצאה מעריכת המוטציות הגנטיות.

לפי שעה, מציינים בכתב העת הרפואי Nature, בו פורסמה הידיעה, כי המדענים הסיניים מתכננים לגייס חולים הסובלים מסרטן ריאה גרורתי של תאים שאינם קטנים, שסוגי הטיפול הרפואי האחרים נכשלו, כולל כימותרפיה והקרנות.

במהלך הניסוי, הם צפויים לחלץ תאים של מערכת החיסון מהדם ולהשתמש בטכניקה האמורה, על מנת ליצור רצף גנטי חדש, שיסייע למערת החיסון של החולה לפעול כנגד הסרטן – ולהשמידו.

אולם בקרב רבים מהחוקרים, החששות מפני השלכותיו העתידיות ההרסניות והרות הגורל של הניסוי, עולות על פני כל תועלת שהוא צפוי לגרום בעולם המדע.

תגיות:סיןסרטןריאותניסויים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה