חדשות יהדות

מאבק למען השבת בכפר סבא: "מקדישים את השבת כדי לנוח"

קניון חדש שצפוי להיפתח בקרוב מעורר את זעמם של תושבים וסוחרים רבים, שמתנגדים לפתיחתו. הסיבה: פרסום באשר לפתיחתו של הקניון בשבת – מה שצפוי לפגוע בפרנסתם של בעלי עסקים רבים באזור, פוגע ברגשותיהם ומנוגד לחוק

אא

המאבק למען השבת – ועכשיו בכפר סבא: בימים האחרונים יצאו בעלי עסקים ותושבים רבים למאבק כנגד פתיחתו בשבת של קניון חדש שצפוי להיפתח בעיר, בשם "אושילנד". הקניון, צפוי להיות פתוח למסחר במשך כל ימות השבוע, וכחלק מכך גם בשבת עצמה.

המתנגדים העיקריים למהלך הם סוחרים, בעלי עסקים קטנים באזור, שטוענים כי פרנסתם צפויה להיפגע מהמהלך לבלי היכר. בתגובה, שלחו מכתב חריף לראש העיר, יהודיה בן חמו, אותו כתבו בשיתוף ובסיוע של התאחדות הסוחרים הכללית והעצמאיים בישראל. במכתב נכתב כי "כידוע לך היטב, חוק שעות עבודה ומנוחה אוסר על קיום של מסחר בשבת בישראל - כלומר, אדוני ראש העיר, אתה נותן ידך לפעילות המנוגדת לחוק. מסחר בשבת רומס את ההגינות המסחרית ויוצר אי צדק חברתי. בשנת 2002 תמכת בקריאתנו לסגור את קניון ערים שביקש לקיים פעילות מסחר בשבת - כעת, 15 שנה לאחר מכן, מצער לראות כיצד פתיחת ה'אושילנד' בשבת נעשית בחסותך המלאה".

עוד הוסיפו, כי "המציאות החדשה בעיר צפויה ליצור אי צדק בלתי נסבל שיפר את ההגינות המסחרית בעיר. פתיחת עשרות חנויות מסחר בשבת טורפת את כל הקלפים ולא מותירה בפנינו שום ברירה אלא להשמיע את צעקתנו. מי שרוכש נעליים ובגדים בשבת, באופן טבעי לא ישוב לעשות כן במהלך השבוע.

"פתיחת מתחם המסחר הענק בעיר בשבת מותירה בפנינו שתי ברירות - הראשונה, לספוג הפסדי ענק מידי יום, להרכין ראש בעוד פרנסתנו נשחקת בידי עבריינים ולקוות כי לא נגיע למצב בו נאלץ לפשוט רגל. מאידך - לפעול בניגוד לצו מצפוננו, להקריב את הזמן המועט שלנו עם בני הזוג ומשפחותינו, ולהצטרף בלית ברירה למלאכת המסחר בשבת שהולכת ומתרחבת בעיר".

במכתב, מתארים הסוחרים את נחיצות השבת בחייהם, בה הם רואים זכות, דתיים וחילוניים כאחד. "אנו, בעלי עסקים קטנים החיים ומתפרנסים בעיר כפר סבא, דתיים וחילוניים כאחד - מקדישים את השבת כדי לנוח, ליהנות ממשפחותינו ולהשקיע בנפש אשר עסוקה שישה ימים בשבוע, מצאת החמה ועד שקיעתה בעסק שלנו. אנו לא מוכנים לעבוד בשבת, אנו לא מוכנים להשתעבד למרוץ אחר הכסף, אנו לא מוכנים להקריב את העובדים שלנו לטובת המרוץ הזה. אנו לא עבדים – זכותנו ליום מנוחה שבועי עם המשפחה, ואנו נלחם על הזכות הזו".

לסיכום, אומרים הסוחרים: "אנו קוראים לך, כמי שאמון לא רק על פיתוחה הכלכלי של העיר כפר סבא, כי אם גם על רווחת תושביה – הגן עלינו, בעלי העסקים הקטנים, מפני מפלצת המסחר שדורסת אותנו בדרך אל גריפת ההון".

כרגע, טרם ידוע מה תהיה ההחלטה הסופית בעניין, אולם לעת עתה בוטלה מסיבת עיתונאים שהיתה צפויה להתקיים היום לרגל פתיחת הקניון האמור, בשיתוף עם ראש העיר.

בנוסף, מהנהלת קניון 'אושילנד' עצמו נמסר בתגובה כי אין בכוונתם לכפות את פתיחתן של החנויות בשבת, והדבר כפוף להחלטת השוכרים.

בינתיים, המאבק למען השבת שכבר החל בערים נוספות, ובהן הרצליה, ירושלים וטבריה – ממשיך לצבור תאוצה. 

תגיות:שבתכפר סבא

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה