כתבות מגזין

האם המקצוע שלכם יהיה קיים בעוד עשרים שנה?

התקדמות הטכנולוגיה ותמורות שוק העבודה יגרמו לכך שכבר בעוד עשור – משרות רבות כמעט וייעלמו מהנוף, בעוד משרות חדשות לגמרי יופיעו בזירה. בעוד עשרים שנה, שוק העבודה יהיה שונה לחלוטין. אז מה עתיד לעלות בגורל הג'וב שלכם, ובאלה תחומים שווה לכם להתמחות?

אא
שוק העבודה הולך ומשתנה.
 
במאה התשע עשרה, נכחדו המוני משרות בתחום החקלאות, הודות לחידושים טכנולוגיים של אותה תקופה, חידושים שהביאו לעולם את המהפכה התעשייתית. במאה העשרים, הצטמצם פלאים היצע המשרות בתחום התעשיה, תודות למכונות משוכללות יותר ויותר. עכשיו, במאה העשרים ואחת, הגיע תורם של אנשי הצווארון הלבן. אם תמיד הייתם בטוחים שהמקצוע שלכם שייך להווה וגם לעתיד, אולי הגיע הזמן לחשוב על כך שוב.
 
"חלק מעבודות החמות ביותר היום לא יהיו קיימות בכלל ב-2025", אומר גראהם קורדינגטון, עתידן בחברת 'טומארו טודיי'. "המכונות עומדות להחליף משרות רבות בתחום הצווארון הלבן. אבל אין פירוש הדבר שלא יהיו עבודות אחרות. ההיסטוריה מוכיחה שבכל פעם שוק העבודה הורס עבודות ישנות, הוא יוצר עבודות חדשות".
 
אלו מקצועות, עם כן, עתידים להיעלם ממש בקרוב? הרשימה לא קצרה.
 
בקצה הפחות רווחי של קשת ההשתכרות, אנשי טלמרקטינג וקופאים הם בסכנת הכחדה של ממש. כבר היום, רובוטים מחליפים אותם במידה הולכת ורבה. ולמה לא, בעצם? רובוט בהחלט מסוגל להתקשר אלינו כדי לתת מידע על מוצר, שירות או עמותה. גם הצורך לעצור בקופה כדי לשלם הופך לפחות ופחות רלוונטי בדור שקונה באינטרנט: בקרוב, חנויות יתהדרו בעמדות אוטומטיות שבהן אפשר לשלם על המוצרים. קלדניות גם הן ייעלמו משוק העבודה: חוץ מהעובדה שרוב בני האדם מסוגלים היום להקליד בקצב לא רע, ההתקדמות בפיתוח תכנות מזהות-קול פירושה שבקרוב לא יהיה צורך בקלדנית שתיצור פרוטוקול: תכנה לזיהוי קול תפענח את הנאמר ותרשום אותו.
 
(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)

אבל העבודות הללו הן רק קצה הקרחון. בפעם האחרונה שטסתם לחו"ל, כיצד הזמנתם את כרטיסי הטיסה? סביר להניח שרכשתם אותם ישירות באינטרנט. מדובר במגמה עולמית כל כך חזקה, שלפי כל התחזיות סוכני נסיעות יהיו נדירים בעוד עשור בערך כמו נפחים. כשכל המידע על נסיעות ומסעות זמין בקצה האצבעות, אנחנו כבר לא זקוקים לאנשי מקצוע מיוחדים שיטפלו בכל סידורי הלוגיסטיקה.
 
או קחו למשל את עובדי הדואר. כן, סניף הדואר של ימינו מציע שירותים נוספים רבים מלבד הדואר, וקרוב לוודאי שמוסד הדואר לא ייעלם לחלוטין בעשור הקרוב. אבל דוורים יהפכו גם הם מעטים מאד, וכך גם שאר העובדים בתחום הדואר.
 
לא רק סניפי דואר יהפכו נדירים בנוף. זוכרים כמה חנויות צילום היו בילדותנו? כבר היום המספר שלהם קטן בהרבה, והמגמה הזו רק תלך ותמשך. לצלמים תמיד יהיה שמור מקום נכבד כל עוד הם מקצועיים ויצירתיים, אבל עובדי פיתוח תמונות? הם לא ממש נדרשים בדור המצלמות הדיגיטליות. מעט חנויות צילום עוד ישרדו בעזרת הצעת שירותי גרפיקה מיוחדים לפיתוח, אבל אין ספק שרוב העובדים בתחום יצטרכו למצוא פרנסה אחרת.
 
(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)

אפילו אקדמאים עטורי תארים לא בטוחים בפני תמורות בשוק העבודה. חושבים שליועץ ההשקעות ולעורך הדין שלכם צפויה הפלגה פשוטה עד הפנסיה? בכלל לא בטוח. בנקאים פרטיים ויועצי השקעות, אומרים מומחים, יוחלפו תוך מספר שני באלגוריתמים מתקדמים, שיוכלו לחשב בדיוק את הסיכויים והסיכונים של כל השקעה ולתת לכם מידע מקיף ומסודר. עורכי דין פליליים יהיו קיימים תמיד, כנראה, אבל כל עורך דין שעיקר עיסוקו הוא אספקת מידע משפטי וניסוח מסמכים משפטיים – כנראה שיתקשה יותר למצוא תעסוקה. רואי חשבון, שמאים, מהנדסים-מייעצים, ואפילו ספרנים עלולים למצוא את עצמם באותה סירה: כל מקצוע שעיקרו הוא מתן אינפורמציה יעבור לידיהם הנאמנות של מחשבים עם בינה מלאכותית מפותחת.
 
אבל לא רק מקצועות וותיקים נמצאים ברשימת הסיכון. מכירים את הטייטל: 'מנהל מדיה חברתית'? גם הוא צפוי להיעלם, שנים ספורות אחרי שהופיע בשטח. הדור הנוכחי גדל במדיה החברתית, והיא מוטמעת בכל חלקי חייו. וכשנגיע לתקופה שבה רוב העובדים הם מומחים בשימוש במדיה חברתית – כבר לא תהיה סיבה אמיתית לשלם למנהלי מדיה חברתית שזו משימתם היחידה. מנהלי מדיה חברתית שגשגו בדור שבו רוב המנהלים הבינו את חשיבות האינטרנט אבל לא ממש ידעו איך להשתמש בו. בעוד עשר שנים, מנהלים כאלה יהיו נדירים מאד. בעוד עשרים שנה, הם לא יהיו קיימים בכלל.
 
אלו עבודות חדשות יהיו קיימות, אם כן, בשוק העבודה העתידי? על אף שאי אפשר לחזות כל התפתחות בשוק העבודה בדייקנות מקסימלית, יש רמזים מבטיחים במספר כיוונים.
 
ראשית, אם תמיד רציתם לעבוד עם קשישים, בעוד עשור או שניים תהיה לכם שפע של תעסוקה – והיא תהיה רווחית יותר מתמיד. העולם המערבי הולך ומזדקן, ועם תוחלת חיים שהולכת ומתארכת, יהיה צורך בשפע אנשי מקצוע המסוגלים לא רק לטפל פיזית בקשישים אלא גם לדאוג לצרכיהם החברתיים והפסיכולוגיים.
 
(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)

מקצועות הבריאות ישגשגו גם הם – בלבוש ישן ובלבוש חדש. בעוד שכל הקשישים החדשים יפרנסו רופאים רבים, ייווצר צורך בספקי שירותים רפואיים מרחוק, שיקלו את העומס על המערכת הרפואית. במסגרת הזו יכללו הן מפתחי אפליקציות וטכנולוגיות שמאפשרות מעקב ביתי אחרי מדדי בריאות שונים, והן ספקי ייעוץ רפואי שייעצו מרחוק לפציינטים ויקיימו איתם מערכת יחסים וירטואלית בלבד.
 
אם אתם מחובבי עבודת כפיים – לעשורים הקרובים יהיה מה להציע גם עבורכם. בעולם התעשייה, אמנם, רובוטים יחליפו את מרבית העובדים, אבל דווקא בסביבה הביתית יהיה צורך במגע אנושי. בעוד עשרים שנה, צופים עתידנים, רובנו נחיה בבתים חכמים, שבהם כל המוצרים מחוברים לרשת האינטרנט. הבתים הללו יזדקקו לאנשי התקנה מומחים שיטפלו במערכות העדינות הללו, יתקינו אותן ואף יתקנו אותן במידת הצורך.
 
גם בתחום החקלאות תפתח בפניכם נישה ייחודית. ככל שהמודעות לבריאות גוברת, צפויה לגדול הדרישה ל'חקלאי בוטיק' שיגדלו כמויות קטנות אך איכותיות של מזונות מסוימים, לרוב באזורים עירוניים. אם זה תחום העניין שלכם, אולי זה הזמן להשקיע בבית עם גינה גדולה.
 
גם צורת העבודה שלנו תשתנה. ב-2025, כנראה שרבע מכוח העבודה המערבי יעבוד 'לפי דרישה' – במילים אחרות, פרילאנס. מה שהיה טוב עד היום בעיקר לתחומים אמנותיים כמו כתיבה או משחק, יהפוך להיות שיטת העבודה המומלצת בתחומים רבים. רוב הפרופסורים, למשל, יעבדו באופן הזה ויעבירו קורסים לפי דרישה בלייב ובאינטרנט. חברות יגייסו אנשי מקצוע כמו מתכנתים ומהנדסים לפי צרכיו של פרויקט מסוים. שיטת העבודה הזו תיצור מקצוע חדש: מלהק לתאגידים. בדיוק כמו מלהק בתחום המשחק, שאוסף את צוות השחקנים הטוב ביותר הזמין למחזה או סרט מסוים, מלהק מקצועי יגייס לחברות עסקיות את אנשי המקצוע המתאימים ביותר לפרויקט אותו הם מתכננים.
 
ולסיום, כמובן, הטכנולוגיה המתקדמת תיצור שפע של משרות חדשות שהיום נראות על גבול המדע הבדיוני. מעצבי 'חווית מציאות וירטואלית' יהיו בדרישה רבה. מציאות וירטואלית תהיה חלק נפרד מהחיים שלנו בעוד עשרים שנה: המשרדים של רובינו יהיו וירטואליים, וכך גם אירועים רבים שבהם נשתתף. מומחים שיעצבו את החוויות הללו בכישרון ישתכרו היטב. תחום אחר שצפוי להפוך פופולארי הוא עיצוב ותכנון להדפסות תלת ממדיות: טכנולוגיה שכבר קיימת היום - וצפויה להפוך חלק אינטגרלי מחיינו תוך עשר שנים.
תגיות:עתידעבודהמקצועות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה