הרב יצחק זילברשטיין

התלמיד-חכם שילם את החוב במקום הלווה

משהגיע זמן הפרעון, והלווה לא הגיע לגמ"ח כדי להחזיר את הסכום, שיגרה לו ההנהלה מכתב. משלא התקבלה תגובה, נשלח עוד מכתב, ועוד אחד, ולמרות הכל החוב לא נפרע

אא

"ויאמר אם שמוע תשמע לקול ה' אלהיך והישר בעיניו תעשה והאזנת למצותיו ושמרת כל חקיו כל המחלה אשר שמתי במצרים לא אשים עליך כי אני ה' רפאך" (שמות ט"ו כ"ו)
 
בדור פרוץ שכזה אנו צריכים לאנשים שיגנו עלינו בזכויותיהם המרובות. הגאון רבי חיים קנייבסקי סיפר להרב מרא דאתרא מעשה מופלא שלפי דברי הַמְּספר יש בו כדי להגן על הדור מפני מרעין בישין.
מעשה שהיה, סיפר הגר"ח, ביהודי שבא ללוות כסף מגמ"ח, ובעליו של הגמ"ח ביקשו המלצות על יושרו ואמינותו. תלמיד חכם פלוני, המכיר את האיש מקרוב, המליץ עליו בכל פה והעיד על מידת יושרו, וההלואה ניתנה.
משהגיע זמן הפרעון, והלווה לא הגיע לגמ"ח כדי להחזיר את הסכום, שיגרה לו ההנהלה מכתב. משלא התקבלה תגובה, נשלח עוד מכתב, ועוד אחד, ולמרות הכל החוב לא נפרע.
ויהי היום, סיפר הגר"ח, פוגש בעל הגמ"ח את התלמיד חכם הערֵב ומביע לפניו תרעומת מדוע המליץ על יושרו של הלווה, בעוד שהנה עברו כבר כמה חודשים והאיש לא הגיע לפרוע את החוב.
בשומעו את הדברים, נחרד התלמיד-חכם מאד, ואמר למלוה: "אוי, אני מבקש שתסלח לי. באמת תסלח לי. שכחתי לגמרי מכל העניין. הלווה הגיע אלי ביום הפרעון עם כל הסכום, ואמר לי שהוא ממהר מאד למקום כלשהו, וביקש שאחזיר במקומו את החוב, ומרוב טרדותיי האישיות שכחתי לקיים את בקשתו".
לא חלפו כמה דקות והת"ח הגיע לגמ"ח ושלשל את כל הכסף לידיו של המלווה.
עוברים עוד שבוע-שבועיים והלווה מתדפק על דלת בעל הגמ"ח ומבקש סליחה רבתי על ה... איחור העצום בפרעון חובו.
"בשל מחלה שפקדה אותי נאלצתי להתאשפז בבית חולים, ורק עכשיו משחזרתי אני ממהר לפרוע את החוב", אמר. המלווה נחרד מאד, והבין שהערב החזיר מכיסו את כל החוב, ורץ כל עוד נפשו בו לביתו של התלמיד חכם, כדי לבקש סליחה על הצער והתרעומת שנגרמה לו.
"מעשה כזה, אמר הגר"ח קנייבסקי, בכוחו להגן על הדור".

תגיות:עלינו לשבחחוב

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה