הרב יצחק זילברשטיין

לכל בחור שניכנס לחדר הודיע הרב דסלר: "הפסקתי לעשן"...

הרעיון פשוט: כשאדם מודיע לכל כך הרבה אנשים שהפסיק לעשן, גם אם אחר כך יגבר עליו יצרו, לא יהיה נעים לו לחזור 'לסורו', מאחר שהכל כבר יודעים שהפסיק...

אא

 "ולא נחם אלקים דרך ארץ פלשתים כי קרוב הוא וכו', ושבו מצרימה" (שמות, י"ג י"ז)
 
בעל נפש רוצה בכל מאודו לתקן את פגמיו ולעשות תשובה על חטאיו ועוונותיו. אבל, יש והאדם השתרש בחטאו עד כדי כך שפתיליו של החטא השתרגו על צוארו והוא אינו מסוגל להשתחרר מהם. גם אם ישקיע מאמצים עליונים לא יהא בכוחו לתקן את שעיוות.
ברור שאין כוונת הדברים לסגור את השער בפני מי שרוצה לכנוס בו. על הכל אפשר לעשות תשובה. רק יש דברים שקשה, קשה עד מאוד, לשוב עליהם מפני ההרגל העצום הכרוך בהם.
הנה לנו סיפור שסיפר הגר"א שוועב על הגה"צ רבי אליהו אליעזר דסלר זצ"ל המלמדנו פרק-חיים כיצד נוכל לאלץ את עצמנו לשוב בתשובה גם על הדברים הקשים.
וכה סיפר:
בטרם פורסם על הנזק והסכנה העלולים להווצר כתוצאה מהעישון, היה הגרא"א דסלר זצ"ל, מנהלה הרוחני של ישיבת פוניבז', מעשן סיגריות. פעם נכנסתי אליו, סיפר הגר"א שוועב, והיה זה באותו יום בו פורסם לראשונה על הסכנה, והמשגיח מקבלני כדרכו במאור פנים ואומר לי כדברים האלה: "אתה יודע שהפסקתי לעשן"?...
לאחר כמה דקות נכנס תלמיד נוסף ושוב פונה אליו הרב דסלר ומודיע לו שהפסיק לעשן... וכך עשה לעשרות רבות של תלמידים שנכנסו במשך הימים הבאים כשהוא מודיע לכולם שהפסיק לעשן.
ה"וורט" בזה הוא פשוט מאוד. כשאדם מודיע לכל כך הרבה אנשים שהפסיק לעשן, גם אם אחר כך יגבר עליו יצרו, לא יהיה נעים לו לחזור 'לסורו', מאחר שהכל כבר יודעים שהפסיק... בכך הוא מכניס את עצמו ללחץ חברתי קשה ומאפשר לעצמו, גם בהרגלים קשים כמו עישון, להגמל מזה.
והרי לנו אם כן דרך נוחה ויעילה לתשובה גם על דברים קשים שחטאנו בהם פעמים רבות עד שהשתרגו על צווארנו.
והוסיף הרב על כך:
אנו עומדים בימים קשים מאוד לעם ישראל. כ"ק ה"בית ישראל" זצ"ל מגור פירש את הכתוב "ה' ילחם לכם ואתם תחרישון", שאם תחרישו משיחות חולין בבית הכנסת - ה' ילחם לכם.
הרבה גזירות שניתכו על עם ישראל בגלויותיו השונות, אירעו, כפי שהעידו גדולי ישראל שבאותו דור, עקב השיחות בדברים בטלים בבית המדרש. הבה נאמץ לעצמנו את הנהגתו של הגרא"א דסלר, הוסיף הרב. אם יבוא כל אחד לחבירו ויודיע לו: "אתה יודע, הפסקתי לדבר בבית המדרש", ויעשה כך בפני רבים ממכריו, הרי שלאחר מכן גם אם ירצה לדבר, יוכל להתגבר בקלות על יצרו, ולו מפני הלחץ החברתי ואי-הנעימות שתהיה לו אם יפר את דבריו שהשמיע בפני החברים.
ב'ברכת פרץ' למרן הסטייפלער זצ"ל כותב שזו הסיבה ש'לא נחם אלוקים דרך ארץ פלשתים, כי קרוב הוא'. שהרי קרובים הם עדיין למקום החטא הראשון, במצרים, ועדיין לא שרפו את הגשרים בינם ובין התועבות שראו בארץ זו.
איברא, על פי האמור לעיל נילמד שהאדם המספר לכולם שהפסיק לדבר.

תגיות:עלינו לשבחעישון

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה