דמויות ביהדות

סגולה לזיווג ולזרע של קיימא: 10 עובדות שחובה לדעת על התנא הקדוש יונתן בן עוזיאל

לרגל יום ההילולא של התנא הקדוש יונתן בן עוזיאל שיחול בשבת הקרובה, כ"ו בסיון, קבלו 10 עובדות ש(אולי) לא ידעתם

אא

1.יונתן בן עוזיאל היה תנא בדור הראשון. גדול תלמידי הלל הזקן. מחבר תרגום יונתן על הנביאים.

2. על גדלותו מובא במסכת סוכה: "תנו רבנן, שמונים תלמידים היו לו להלל הזקן, שלשים מהם ראויים שתשרה עליהם שכינה כמשה רבינו, ושלשים מהן ראויים שתעמוד להם חמה כיהושע בן נון, עשרים בינונים. גדול שבכולן - יונתן בן עוזיאל, קטן שבכולן - רבן יוחנן בן זכאי".

3. בהמשך המדרש מסופר על רבן יוחנן בן זכאי, "שלא הניח מקרא ומשנה, תלמוד, הלכות ואגדות, דקדוקי תורה ודקדוקי סופרים, קלים וחמורים וגזרות שוות, תקופות וגימטריאות, שיחת מלאכי השרת ושיחת שדים ושיחת דקלים, משלות כובסין, משלות שועלים, דבר גדול ודבר קטן. דבר גדול - מעשה מרכבה, דבר קטן - הוויות דאביי ורבא". כן מובא: "וכי מאחר שקטן שבכולן כך, גדול שבכולן - על אחת כמה וכמה".

4. על עוצם קדושתו של התנא יונתן בן עוזיאל, נאמר במסכת סוכה: "אמרו עליו על יונתן בן עוזיאל, בשעה שיושב ועוסק בתורה - כל עוף שפורח עליו מיד נשרף".

הקבר של רבי יונתן בן עוזיאל (צילום: פלאש 90)הקבר של רבי יונתן בן עוזיאל (צילום: פלאש 90)

5. התנא יונתן בן עוזיאל כתב תרגום לתורה ולנביאים. את תרגומו כתב מפי הנביאים האחרונים, בם חגי, זכריה ומלאכי. פירושו מיוחד בכך שבניגוד לאונקלוס בפירושו יש הרבה מעבר לפשט הפסוקים. הוא מסביר את הפסוקים כרומזים לאירועים ותקופות אחרות, וכן רמזים נוספים.

6. במסכת מגילה מובא כי "כשחיבר את תרגומו רעדה ארץ ישראל 400 פרסה על ארבע מאות פרסה, ויצאה בת קול ואמרה "מי הוא זה שגילה סתריי לבני אדם". מיד עמד יונתן בן עוזיאל על רגליו ואמר "אני הוא שגליתי סתריך לבני אדם; גלוי וידוע לפניך שלא לכבודי עשיתי, ולא לכבוד בית אבא, אלא לכבודך עשיתי, שלא ירבו מחלוקת בישראל".

7. עוד מובא במסכת מגילה כי "כשביקש לתרגם את הכתובים, יצאה בת קול ואמרה לו "דייך", משום שבכתובים יש רמזי קץ משיח".

8. ישנו תרגום על התורה, המיוחס ליונתן בן עוזיאל. רבי מנחם ריקאנטי מביא שתרגום זה חובר על ידי יונתן בן עוזיאל.

9. קברו בעמוקה נחשב לאחד מקברות הצדיקים החשובים בגליל. הוא נחשב בין קברות הצדיקים הנפקדים ביותר, ומדי שנה פוקדים את הציון הקדוש כמיליון וחצי איש.

10. על פי המסורת היה התנא יונתן בן עוזיאל היה רווק. דעה נוספת גורסת כי היה נשוי, אבל חשוך ילדים. מסורת בידינו כי תפילה על קברו פותחת שערי שמיים ברצון. כן מקובל כי סיבוב שבע פעמים על קברו מהווה סגולה לזיווג הגון ולזרע של קיימא. 

בהפקה מיוחדת של ערוץ הידברות, הרב יצחק בצרי יוצא לקברו של התנא הקדוש יונתן בן עוזיאל ומגלה טפח מגדלותו הנוראה:

תגיות:רבי יונתן בן עוזיאלעמוקה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה