תרבות יהודית

אהרון סיטבון: "אחרי שלושים שנה שלא התקרבתי למוזיקה, התעורר בי שוב הרצון לשיר וליצור"

בגיל שבעים, אהרון סיטבון מחדש את פעילותו המוזיקלית אחרי הפסקה של שלושה עשורים. מה קרה לזמר הצרפתי לשעבר שגרם לו להפסיק לשיר, ומה החזיר אותו לאולפן דווקא כשעלה לישראל?

  • כ"א סיון התשע"ו
אא

כמה אנשים אתם מכירים שמוציאים אלבום חדש בגיל שבעים? כמה אנשים אתם מכירים שעושים זאת אחרי הפסקה של 30 שנה בקריירה המוזיקלית שלהם? וכמה אנשים אתם מכירים שעושים את שני הדברים האלה – ועוד כשמדובר באלבום בז'אנר מוזיקלי שונה לגמרי מהאלבומים הקודמים שלהם?

אהרון סיטבון עשה את כל שלושת הדברים האלה. עד לפני שלושים שנה, סיטבון היה זמר מוכר בצרפת. הוא הופיע, הוציא אלבומים, ואפילו כיכב בטלוויזיה. אבל אז נרקמה היכרות בינו לבין אנשי חב"ד בפאריז – וכיוון חייו החל להשתנות.

"כשהכרתי את אנשי חב"ד, התחלתי להניח תפילין. לתפילין היתה השפעה מדהימה עלי. מצד אחד, הייתי זמר צרפתי, ולא קיימתי אורח חיים דתי. מצד שני, כל פעם כשהנחתי תפילין הרגשתי משהו שאי אפשר לתאר".


ההרגשה המיוחדת בהנחת התפילין הביאה אותה להגביר את העניין שלו ביהדות. "די מהר הבנתי שהאמת היא פה, ביהדות. לאט לאט עזבתי לגמרי את הקריירה הקודמת שלי וחזרתי בתשובה. באותו זמן, חשבתי שהדבר הנכון בשבילי היא לעזוב ממש את כל החיים הקודמים שלי, כולל את המוזיקה. היום אני חושב שזו היתה טעות, אבל אז רציתי להתרכז רק בתשובה".

במשך שלושים שנה תפס סיטבון מרחק מהמוזיקה. "למדתי תורה ועבדתי כדי לפרנס את המשפחה שלי, ולא חשבתי בכלל שיבוא יום ואקליט שוב אלבום. הילדים והנכדים שלי בכלל לא הכירו אותי בתור זמר. לא דיברתי איתם על התקופה הזו".

לפני ארבע שנים סיטבון החליט לעלות לארץ. משהו באוויר של ארץ ישראל, כנראה, העלה שוב את אהבתו למוזיקה. "פתאום מצאתי את עצמי חושב על הקלטה באולפן, על להרגיש כמו שהרגשתי פעם כששרתי. הוצאתי את הגיטרה הישנה שלי והלחנתי כמה שירים. הגעתי ליובל סטופל והשמעתי לו את השיר 'אדון עולם'. הוא הקשיב בריכוז, אמר שהשיר יפה והוא רוצה להוציא לי סינגל".

עדיין, סיטבון לא היה בטוח שהוא מעז לחזור בגילו המתקדם אל העשייה המוזיקלית. "היה לי לא נעים, זו האמת... אבל, מכיוון שאני חסיד חב"ד, החלטתי לפתוח את אחד מכרכי אגרות הקודש של הרבי. בעמוד בו פתחתי, לתדהמתי, נמצא מכתב של הרבי שהוא כתב לאדם שחזר בתשובה ובעברו עסק בציור שלא כהלכה. הוא שאל את הרבי אם הוא צריך להמשיך לצייר. הרבי ענה לו: 'אם הקב"ה נתן לך את המתנה הזו, תמשיך בזה לקדושה. ואם תמשיך אני מבטיח לך הצלחה גדולה'. הבנתי מיד שזו התשובה בשבילי: אני לא צריך לוותר על מתנת המוזיקה שלי, אלא להשתמש בה כדי להרבות קדושה".
אהרון סיטבון (צילום: יח''צ)אהרון סיטבון (צילום: יח''צ)

אחרי הסינגל 'אדון עולם', שזכה להצלחה, הגיע גם הסינגל 'אני מאמין'. עכשיו, כאמור מגיע האלבום, שנקרא 'שהחיינו'. "היתה לי פשוט תחושה ברורה שרוצים משמים שאוציא את האלבום הזה", אומר סיטבון.

'שהחיינו' איננו עוד דיסק של מוזיקה יהודית. לא רק שהאלבום מופק באיכות גבוהה, סיטבון מביא איתו ניסיון רב, עוצמות קוליות יוצאות דופן, וכמובן – גם חכמת חיים מפוכחת שאיכשהו מוצאת הד במילים שהוא שר. התחושה היא שלא מדובר באוסף של להיטים רגעיים אלא בשירים שנועדו להפוך לקלאסיקה. "אנשים גם בדרך כלל אומרים שהמוזיקה שלי מזכירה להם את שנות השבעים והשמונים", מציין סיטבון. "ואני אומר: נו, אין פלא. אלה השנים שבהן פעיל כזמר..."

את אחד השירים, 'אחכה לו' אתה שר עם הבן שלך, דוד.
"נכון, דוד הוא זמר שמחות מצליח ומבוקש, ומזמן חשבתי שהוא צריך להוציא דיסק. עד היום הוא לא הגיע לזה, אבל לפחות עכשיו הוא שר איתי ביחד באלבום שלי".

איך ההרגשה, לחזור ליצירה מוזיקלית אחרי כל כך הרבה שנים?
"האמת? היום ממש לא ברור לי איך יכולתי לחיות שלושים שנה בלי זה. המוזיקה היא כל כך חלק ממני. ברגע שלקחתי את הגיטרה לידיים הגיעה אלי פתאום ההשראה להלחנת שירים. אבל אני יודע שהכל בא מהשמיים. הרגשתי ממש איך כל מנגינה נשלחת אלי מלמעלה. אני שום דבר, אני אפס אפסים. אין לי שום דבר משל עצמי – יש לי מתנות שקיבלתי מהקב"ה. זכיתי להיות שליח ששר שירים שירגשו אנשים – וזה הדבר שמשמח אותי".

איך הגיבו במשפחה על הוצאת האלבום?
"כמו שאמרתי, הילדים שלי לא הכירו את הגלגול הקודם שלי כזמר. כשחזרתי לעיסוק במוזיקה, אז הם התחילו לשאול שאלות, לרצות ללמוד על הסיפור שלי. גם הנכדים נהנים מזה. לפני שבוע התקיימה שמחת בר המצווה של נכד שלי, והוא התעקש שאשיר לפחות שיר אחד".

אם כל הסיפור של סיטבון טרם נשמע לכם מופלא מספיק, תקשיבו רק לכמה שניות של השירה שלו ותבינו מיד שיש כאן פלא נוסף: הקול שלו. מי ששומע את סיטבון שר לא יכול לנחש שלזמר הזה כבר מלאו שבעים. הקול שלו חזק, עז וצלול כקולו של אמן צעיר.

"אנשים מתפעלים מזה הרבה, ובהתחלה זה היה מוזר לי", אומר סיטבון. "בשבילי זה פשוט הקול שלי. לא הרגשתי שהוא השתנה במהלך השנים, וזהו זה. אבל כולם אומרים: 'אתה יודע שיש לך קול של בחור צעיר?..."

איך באמת שמרת על הקול שלך?
"אני לא יכול לקחת קרדיט על זה. אולי עזר שלא עישנתי ולא שתיתי אלכוהול, אבל בסופו של דבר – אין ספק שגם הקול שלי הוא מתנה מאלוקים".

תגיות:מוזיקהאהרון סיטבון

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה