חדשות יהדות

לראשונה: הרב הראשי שוקל לבטל את הכשר הרבנות

לאחרונה הקים הרב הראשי, הרב דוד לאו, ועדה בשיתוף בכירי הרבנות, שמטרתה לבחון את האפשרות להפריט את הרבנות, כך שתישאר רגולטור בתחום בלבד, לטובת גופי השגחה פרטיים

אא
תפנית מעניינת בנושא השגחת הכשרות בישראל: ביוזמה חדשה, בוחנת בימים אלו הרבנות הראשית לישראל, ובראשה הרב הראשי דוד לאו, את האפשרות להפריט את מערך הכשרות, לטובת גופי השגחה פרטיים.

על פי התכנון, הרבנות הראשית תמשיך לשמש כרגולטור בלבד, שיעניק לגופי הכשרות הפרטיים את הרישיונות הנדרשים להעניק תעודות כשרות לבתי עסק. היא תמשיך לאכוף את הנושא, ותוכל להטיל בכל שלב על גופי הכשרות קנסות כספיים, שלילת רישיונות ואף הסרת תעודות כשרות לבתי עסק שלא יעמדו בקריטריונים ההלכתיים שתציב.

הדיונים בעד היוזמה נמצאים כרגע בעיצומם, ולמעשה, באם תתקבל ההצעה, תבוא על פתרונה גם הסוגיה הבעייתית של משגיח ובעל עסק. זו, גורמת לניגוד עניינים, מאחר שבעל העסק הוא זה המשלם למשגיח את שכרו. אולם באם תאושר היוזמה החדשה, משכורתו של המשגיח תשולם לו בידי גוף הכשרות עצמו בלבד. כך, ייחסך מבתי העסק גם התשלום הכפול לרבנות עצמה ולכשרות הבד"ץ אותה הוא מעוניין לקבל, ולשם ישירות להכשר הבד"ץ עצמו.

זאת, למרות שרק לפני כשבועיים פסק בג"ץ כנגד גופי הכשרות הפרטיים, כשקבע כי לגופים פרטיים, דוגמת ארגון 'השגחה פרטית', הפועל בירושלים, אסור להציג עסקים ככשרים ולהשתמש במילה 'כשר', כל זמן שאין להם תעודת הכשר מסודרת, מטעם הרבנות הראשית.

יחד עם זאת, העביר בג"ץ ביקורת ציבורית כלפי הרבנות, ונתן לה שנתיים להשתפר בתחום. עוד שותפים ליוזמה מלבד הרב הראשי, הם מנכ"ל הרבנות החדש, משה דגן, וכן היועץ המשפטי של הרבנות, עו"ד הראל גולדברג.

בתגובה, מסרה הרבנות לאתר "כיכר השבת" כי הנושא נמצא כעת בדיונים, במסגרתם נבחנות מספר חלופות למערך הכשרות הנוכחי בישראל. ״עלו מספר הצעות לשיפור מערך הכשרות. אחת מההצעות שנדונה היא הענקת רישיונות לגכ״פ ( גופי כשרות פרטיים) שיפעילו את המשגיחים בבתי העסק והרבנות תנהל מערך פיקוח על הגכ"פים הן ברמת בתי העסק והן ברמת המטה.

"לפי ההצעה, הרבנות הראשית תהיה מוסמכת, להטיל עיצום כספי על גכ"פ בגין הפרת תנאי הרישיון, להסיר תעודות כשרות מבתי עסק ואף לבטל רישיון לגכ"פ בהתאם לעניין. יודגש כי הנושא עדיין בדיונים פנימיים", נמסר על ידי הרבנות.
 
תגיות:כשרותהרב הראשי לישראלהרב דוד לאורבנותבדץ

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה