הרב יצחק זילברשטיין

למה יריקה היא דבר כל כך חמור?

ממצאים מדעיים מסבירים מדוע חמור עונשו של היורק על חברו

אא

באותו דיון טען בעל המונית שחבירו גם ירק עליו. בעניין זה הזכיר הרב דברים חמורים הרבה יותר. פעם, מי שהיה יורק על חבירו חייבוהו לשלם לו כדין בושת שהם ארבע מאות זוז. בזמננו, כך מובא בשלחן ערוך חו"מ סימן ש"כ, חייב היורק נידוי!
ולכאורה ייפלא, בשל מה גזרו עליו עונשים כל כך כבדים? נכון שיהודי היורק על חבירו עשה מעשה שבהחלט לא ייעשה, אבל האם בגלל זה מגיע לו נידוי?!
בעניין זה ציטט הרב את דבריו של הגאון הצדיק רבי אורי קלרמן זצ"ל, מראשי ישיבת כפר חסידים, המאריך בסיפרו "אור לישרים" על חשיבותו של הרוק לחיי האדם, שבלעדיו היו אנשים מתים שהרי אי אפשר לאכול בפה יבש.
 
ממה התפעל הפרופסור הגוי?
זכורני, הוסיף הרב, כאשר היינו בשוויץ הגיע לביתנו פרופסור גוי שראה את ההכנות שעושים בבית יהודי לפני שניגשים לאכול. "אתה יודע, הוא אומר לי לפתע, יש בתורת ישראל מה שאין באף תורה ואומה אחרת". כשהתעניינתי מה הביאוֹ למסקנה זו דווקא עתה, השיב הפרופסור שכאשר ראה שאנחנו נוטלים ידיים לפני האוכל, מברכים ברכות לפני שמכניסים את המאכל לפינו, ומתעכבים בעיכובים שונים עד שמגיעים אל האוכל עצמו, הבין שרק תורת אלוקים חיים מכירה לא רק את נפש האדם אלא גם את גופו.
כשהינך בא מהכולל בערב, אמר הפרופסור, וריחה של הסעודה שהכינה לך רעייתך עולה באפך, מתחילות בלוטות הרוק לעבוד, וצריך להמתין כמה דקות עד שהרוק יהיה מוכן לקלוט את המאכל. הנטילה והברכות מכשירות את המערכת כדי שהאוכל ייקלט ויתעכל היטב, ולכן הבינותי מתוך מעשיכם שהתורה שלכם היא-היא תורת החיים האמיתית.
את עניין הבלוטות גילה הרמב"ם שהעשיר את עולם הרפואה מאז ועד היום בידיעה שהבלוטות והפרשת הרוק הן חשובות עד מאוד לאדם, ובלעדיהן הוא יהיה בסכנה גדולה. במחקר שעשו לפני כמה שנים נחשף זן נדיר של חיה המתגוררת בג'ונגלים הנוהגת להרטיב את כל המאכלים שלה במי האגם בו היא נמצאת. פעם ניסו להרחיק אותה מן האגם, ומתה.
מה התברר? לחיה זו אין בלוטות רוק ולכן היא נאלצת לטבול את כל מאכליה במים כדי שיהיו נוחים לה לעיכול. כשהרחיקו אותה מן המים לא יכלה לאכול וגוועה ברעב.
 
משליך את המתנה על בנו של המלך
בכינוס של רופאים ומדענים נחשפה סגולה נוספת שיש לרוק, ולא לרוק של בן אדם אלא לזה של עטלף וכינים. חוקרים גילו שהרוק של בעלי חיים אלה הוא החומר הטוב ביותר ממנו אפשר ליצור תרופות נגד קרישי דם והתקפי לב.
הכינים, למשל, אשר כמעט כל אמא טרודה בחיסולם מעל קרקפתם של ילדיה, מפרישות רוק, שממנו מופק החומר המונע קרישת דם. ד"ר קוסטה מוצגלו, זה שמו של החוקר, בודד את החומר הנדרש לתרופה, והגיע למסקנה שלכינים יש גם יתרונות. כיון שמדובר בטפילי אדם, מקווים המומחים כי גוף האדם שיטופל בתרופה החדשה לא יפַתַח נוגדנים.
'דרקולין', הוא שמה של התרופה החדישה שהופקה מרוק של עטלף ערְפָּדִי והיא הוצגה לראשונה בקונגרס בינלאומי לקרישת דם שנערך בירושלים בהשתתפות שלשת אלפים וחמש מאות רופאים ומדענים מחמשים וחמש מדינות.
התרופות החדישות מיועדות להתמודד עם קרישי דם, הנחשבים כגורם עיקרי לתמותה בעולם המערבי, שכן הקרישים גורמים להתקפי לב, אירועים מוחיים ותסחיפים ריאתיים. אחד החוקרים גילה כי כחמשה אחוזים מכלל האוכלוסיה בעולם המערבי נושאים פגם גנטי הגורם ליתר קרישת דם.
עכשיו אפשר כבר להבין מדוע עונשו של היורק על חבירו הוא חמור כל כך. אדם לוקח את המתנה הטובה שהקב"ה נותן לו וזורק אותה על בנו של הקב"ה! נתאר לעצמנו מלך בשר ודם שהעניק לאדם מתנה גדולה, והמקבל - במקום להודות למלך ולשבחו ולהללו, נוטל את המתנה ומשליכה על בן המלך העומד בקירבת מקום...
 

תגיות:עלינו לשבחהרב יצחק זילברשטיין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה