חדשות בארץ

שערורייה: הכשלים בנסיבות מותה של הלוחמת הדר כהן נחשפים לראשונה

היא היתה שבועיים לפני גיל 19, שמונה שבועות בלבד בצבא, כשקיפחה את חייה בשער שכם כלוחמת מג"ב. ארבעה חודשים אחרי, נחשף לראשונה התחקיר המשטרתי שמצביע על שורת כשלים – שהובילו למותה של הלוחמת הצעירה

אא
ארבעה חודשים בלבד אחרי מותה של הדר כהן הי"ד, לוחמת מג"ב, שנרצחה בידי מחבל בפיגוע בשער שכם – והאדמה עדיין רועדת תחת הרגליים.
כהן, הייתה אז חיילת בעיצומה של הטירונות שלה, שמונה שבועות בלבד בשירות צה"ל. היא עוד לא הספיקה לחגוג את יום הולדתה ה-19 – ונלקחה בדמי ימיה, כשכבר במהלך הלוויה שלה נשלחה אצבע מאשימה לצמרת הפיקוד בצה"ל שנהגה ברשלנות, כשבחרה להציב טירונית שכמותה באזור מסוכן כל כך.

עכשיו, נחשף לראשונה גם התחקיר הראשוני, החושף את נסיבות המקרה ומצביע על הליקויים והכשלים בדרך קבלת ההחלטות, שהובילו אליו.

התחקיר המשטרתי, נחשף לראשונה אמש בערוץ 10. מן התחקיר עולה, כי לא הייתה התאמה בסיסית בין הרכב הצוות, לבין המשימה. זאת למרות שהדבר היה ידוע מראש, שכן מדובר באזור בעל חיכוך גבוה המועד לפורענויות מסוג זה, ומרובה באירועים שונים.

כמו כן, גם למי שפיקד על המשימה כלל לא היתה הסמכות לכך. מפקד הצוות, שהשתחרר משירות סדיר לפני כשנתיים וחצי, וגוייס מחדש לשירות קבע פיקד על הצוות – זאת למרות שלא קיבל כל הסמכה פורמלית לכך.

גם במהלך האירוע עצמו, מצביע התחקיר על שורת כשלים. בין היתר, העובדה כי כהן וחברותיה נלקחו למשימה למרות שהיו בסך הכל שמונה שבועות בטירונות, והיו לא חסרות מיומנות בסיסית של כללי גישה לחשוד.

כך, כאשר זוהו המחבלים כחשודים, נדרש דווקא הכח של כהן וחברותיה לבדוק אותם, בטענה שהם "שווים בדיקה", ושככל הנראה מדובר בשוהים בלתי חוקיים – אולם לא היו מתורגלות בכך.

ואכן, בפועל, שלושת ה"שוהים הבלתי חוקיים", התגלו מאוחר יותר כמחבלים, שהחביאו תחת מעיליהם מקלעים רצחניים מסוג "קארל גוסטב".

בתחקיר, הודגשו שני היבטים עיקריים: האחד, נחישותה של כהן לפעול לאור הערכים שלמדה, ובהם ערכי הנחישות, החתירה למגע, המקצועיות, הדוגמא האישית והרעות. אולם, ההיבט השני הוא ערך ה"מקצועיות" שהיה לוקה בחסר. "לא ניתן לממש את ערך המקצועיות, לאור העדר מיומנות והכשרה לתא שטח מאויים מסוג זה", נכתב.

למרות זאת, צויין כי "הדר הגיבה כפי שמצופה והגנה על חבריה לצוות שהתעמתו עם שני המחבלים".

בנוסף, התחקיר קובע כי מותה של כהן היה בלתי נמנע, היות ו"המחבל השלישי, שירה בה למוות, הגיע מאחור בזמן שהיא התעמתה עם שני המחבלים האחרים".
לסיכום, התחקיר קובע כי הדר כהן הי"ד פעלה בנחישות ובאומץ לב מעוררי הערכה, אולם דווקא הדמויות המקצועיות בעלות הסמכות, הניסיון והידע הרחב יותר – כשלו ככל הנראה במשימתם.
 
תגיות:הדר כהןמוות על קידוש השםלוחמת מג"בצה"לשער שכם

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה