מעניין

10 האוצרות האבודים הגדולים בהיסטוריה

מי לא חולם למצוא מטמון? בעולם שלנו, מסתבר, קיימים לא מעט אוצרים אבודים שמחכים כבר עשרות ומאות שנים למישהו שיגלה אותם. הנה רשימה של עשרת האוצרות האבודים המפורסמים ביותר.

אא
1. אוצר המלך ג'ון. המלך ג'ון 'הרע', כפי שהוא ידוע בהיסטוריה האנגלית, היה ידוע בחיבתו לאיסוף תכשיטים וכלי זהב, בעיקר על ידי החרמתם מבעליהם החוקיים. ב-1216, המלך ג'ון יצא בדרכו לנורפולק, מלווה בחיילים רבים. עד מהרה, עם זאת, הוא חלה והחליט לחזור לטירה שלו. הוא בחר בדרך ארוכה שעקפה את הביצות האזוריות, אבל חייליו, שהגנו על המרכבות המלאות ברכושו, כולל תכשיטי הכתר, בחרו בדרך הקצרה יותר שעברה בביצות. לרוע המזל מזג האוויר היה בוגדני והחיילים, יחד עם מרכבות האוצר, טבעו בביצות ומעולם לא נמצאו.

2. העיר הנסתרת פטיטי. צבאות ספרד נלחמו במשך כארבעים שנה בעם האינקה, בתקווה לכבוש אותם ולזכות באוצרותיהם האגדיים. כשכבשו סוף סוף הספרדים את עמק ויקמבאבה שם התבצרו בני האינקה, הם גילו שהיישוב נטוש כמעט: בני האינקה נמלטו למיקום חדש ביערות הגשם של דרום ברזיל ולקחו איתם את אוצרות הזהב הגדולים שלהם. המיקום החדש שלהם, שנקרא פטיטי – והזהב אותו לקחו – מעולם לא נמצאו. ב-2009 תמונות לוויו גילו אזורים מבוארים ביערות ברזיל שכנראה היו המקום בו שכנו בני האינקה, אבל איש טרם הגיע לשם, או מצא את הזהב.

3. המיליונים האבודים של פול קרוגר. במהלך המלחמה הבורית בין הבריטים הכובשים והבורים, צאצאי המתיישבים ההולנדים בדרום אפריקה, החליטה ממשלת הבורים להבריח את זהבה עם הנשיא, פול קרוגר, שנמלט לכיוון מוזמביק. ב-1900 קרוגר עלה על אוניה בדרכו לצרפת, והזהב נותר מאחור, מוחבא בשיחי טרנסאוול. מסיבה לא ברורה קרוגר לא השאיר תיעוד מדויק לגבי מיקום האוצר, שלא נמצא עד היום.

4. אוצרות מגילת הנחושת. האוצר הזה נעלם דווקא בארץ ישראל. במערות קומרן נמצאו, לצד מגילות ים המלח ומסמכים היסטוריים אחרים, שני חצאים של מגילת נחושת. על המגילה הופיע תיאור מפורט של 64 מקומות בהם הוחבאו כמויות משמעותיות של זהב וכסף. למרבה הצער, תיאורי המיקומים נכתבו כאילו הם מוכרים לקורא – מה שאולי היה נכון לתקופה של לפני אלפיים שנה, אבל לא ממש עוזר למחפשי האוצרות של ימינו.

5. תכולת הספינה פלור דה לה מר. 'פלור דה לה מר', בפורטוגזית, פרח הים – היתה פריגטה במשקל 400 טון. ב-1511 הספינה הוטענה באוצרות רבים ממלאקה ומסיאם, ביניהם כלי זהב וכסף. לפי התיעוד ההיסטורי, זה היה האוצר הגדול ביותר שנאסף בתולדות הצי הפורטוגזי. הספינה יצאה לדרך, אבל נלכדה בסופה אימתנית במיצרי מלאקה. ב-20 בנובמבר הספינה פשוט התבקעה לשתיים וטבעה. קברניט הספינה ניצל, אבל האוצר נעלם בקרקעית הים ולא נמצא עד היום.

6. הביצים האבודות של פברז'ה. האחים פיטר קראל ואגאתון פברז'ה היו צורפים רוסיים ממוצא צרפתי שזכו למוניטין בינלאומי בגלל האיכות והיופי של עבודתם. ב-1885, הצאר הרוסי הזמין עבור אשתו ביצה ענקית מזהב ואמייל. יופייה של היצירה היה כזה שהזמנות מלכותיות נוספות לא איחרו לבוא, וב-33 השנים הבאות 52 ביצי זהב יוצרו עבור משפחת הצאר, כמו גם 15 נוספות עבור לקוחות פרטיים. אבל אז התרחשה המהפכה הקומוניסטית, ופברז'ה נמלט מרוסיה. ביצי הזהב, כמו שאר אוצרות הצאר, הוחרמו על ידי הקומוניסטים, וחלקן נמכרו כדי לממן את הוצאות הממשל החדש. עם זאת, שמונה ביצים אבדו עם הזמן ואיש אינו יודע היכן הם. רק כדי להבין את הערך שבו מדובר – ב-2007 נמכרה ביצה אחת שהיתה שייכת לאוסף פרטי תמורת 8.9 מיליון דולר.

7. צי האוצרות הספרדי האבוד. ב-1712 המצב הכלכלי בספרד היה עגום והממשלה נזקקה בדחיפות למזומנים. כדי להשיג אותם, היא שלחה ל'עולם החדש' 11 ספינות שהיו אמורות לחזור טעונות באוצרות. כמויות גדולות של זהב, כסף, יהלומים ואבני ברקת הוטענו על הספינות בנמלי אמריקה. שבעה ימים אחרי שהפליגה מחופי קובה, עם זאת, התחוללה סופת הוריקן שהטביעה את כל הספינות, ועלתה בחייהם של אלפי מלחים. בשנים לאחר מכן, הצי הספרדי הצליח לאסוף בערך מחצית מהאוצר האבוד. אבל כמחצית עדיין חסרה, וחלק מהספינות הטבועות לא אותרו עד היום.

8. חדר הענבר. חדר הענבר, מערכת של קירות עשויים מענבר ומעוטרים בזהב ומראות, תוכנן על ידי אנדראס שולטר, אדריכל גרמני, עבור מלך פרוסיה. ב-1716, מלך פרוסיה פרידריך וילהלם הראשון העניק את החדר במתנה לצאר פטר הגדול כדי לחגוג את חתימתה של ברית נגד שבדיה. החדר נלקח בתחילה לארמון החורף בסנט פטרסבורג ומאוחר יותר הועבר לארמון קתרינה, שם הורחב על ידי צוות אנשי מלכה גרמנים ורוסיים. כשהסתיימה העבודה החדר היה באורך 17 מטרים וכלל 5,440 קילוגרמים של אבן ענבר. הוא נחשב למיצג ייחודי מסוגי בעולם, ונודע ביופיו. ב-1941, עם זאת, חיילי גרמניה הנאצית פלשו לארמון ופרקו את החדר. התכולה אוחסנה ב-27 ארגזים ונשלחה לקיגסברג בגרמניה. אולם כשהגיעו כוחות בנות הברית לקניגסברג, הם לא מצאו את חדר הענבר. הסברה הרווחת היא כי החדר הוברח מהעיר יחד עם אוצרות גנובים רבים אחרים של הנאצים. עד היום, למרות מחקרים וחיפושים רבים, לא ידוע מקום הימצאו של חדר הענבר. ההערכות הן שאם יימצא, שוויו צפוי להגיע ל-170 מיליון דולרים לפחות.

9. אוצרות אבירי ההיכל. אבירי ההיכל היו מסדר דתי-צבאי שנוצר ב-1119 כדי להגן על צליינים העולים לארץ הקודש. המטרה שלהם הוקם לצידו של הר הבית בירושלים. במשך השנים, תרומות שניתנו על ידי מבקרים בארץ ישראל הפכו את המסדר למסדר העשיר והחזיק ביותר באירופה. הם אף הגדילו את העושר שלהם על ידי מתן הלוואות בריבית, ואספו אוצר עצום של זהב, כסף ואבנים טובות בנוסף לרכישה של אדמות וטירות. אבל בתחילת המאה ה-14 סר חינם. ברשות האפיפיור, מלך צרפת עצר את ראשי המסדר שהתגוררו בצרפת, הוציא מהם הודאות שהם סוגדים לשטן, וכך הותר לו להשתלט על האדמות שלהם ועל חדר האוצרות שלהם. חדר האוצרות, עם זאת, נמצא ריק למדי. עוד לפני מעצר מנהיגיהם, מסתבר, האבירים מיהרו להחביא את האוצרות שלהם. ההיסטוריה מספרת שבאוקטובר 1307, ממש לפני המעצרים הראשונים, הפליגה מחופי צרפת שיירת ספינות ובה אלפי אבירים – וכנראה גם לא מעט אוצרות. גורלם של האבירים, ושל האוצר הנעלם, מעולם לא נודע.

10. בור הכסף של אוק איילנד. בניגוד לשאר האוצרות ברשימה, לא ידוע איזה אוצר מוחבא בבור הכסף של אוק איילנד, אי קטנטן הסמוך לחוף הדרום מזרחי של נובה סקוטיה. מה שכן ידוע הוא שב-1795, שני נערים שטיילו במקום הבחינו באתר שנראה כמו בור שנחפר, ואז מולא שוב בעפר. הם התחילו לחפור שם ומצאו אבנים וגזעי עצים, אבל שום דבר בעל ערך. עד מהרה, עם זאת, התפשטה השמועה כי במקום קבור אוצר. השמועה קיבלה חיזוק כאשר החופרים הנלהבים מצאו בבור אבן שעליה כיתוב 'ארבעים רגל עמוק יותר שוכבים קבורים שני מיליון לירות סטרלינג'. אבל על אף חפירות שחלקן הגיעו לעומק 72 מטרים, אף אוצר לא התגלה שם עדיין. במשך השנים, לפחות שישה אנשים נהרגו בחפירות באזור. התיאוריות הרווחות לגבי האוצר הטמון שם – אם אכן ישנו – מדברות על מטמון של שודדי ים שהוטמן על ידי פיראט מפורסם כמו קפטן קיד או שחור הזקן.
תגיות:היסטוריהאוצראוצרות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה