עובדות ביהדות

תחיית המתים: מי יקום, ואיך ייראה הגוף? 10 עובדות

כיצד נזרז את תחיית המתים, מי יזכה לקום, איך ייראה אז גוף האדם? 10 נקודות

אא

1. כיצד ייראה גוף האדם בתחיית המתים? בזוהר מובא כך: "אמר רבי פנחס, עתיד הקב"ה ליפות לגוף הצדיקים לעתיד לבא, כיופי של אדם הראשון, כשנכנס לגן עדן". עוד: "אמר רבי לוי, הנשמה בעודה במעלתה ניזונת באור של מעלה ומתלבשת בו, וכשתכנס לגוף לעתיד לבא, באותו האור ממש תכנס ואזי הגוף יאיר כזוהר הרקיע... וישיגו בני אדם דעה שלימה".

2. כיצד תתרחש תחיית המתים? "אמר רבי יעקב, עתידה בת קול להיות מתפוצצת בבתי קברות ואומרת, הקיצו ורננו שוכני עפר, ועתידים לחיות בטל של אור גדול של מעלה".

3. עוד מובא בזוהר: "לעתיד לבא, כשיפקוד הקב"ה להחיות המתים, יקרא למלאך הממונה על הקברות ודומה שמו, ויתבע ממנו מנין כל המתים הצדיקים והחסידים, ואותם גרי הצדק ושנהרגו על שמו, והוא מוציאם בחשבון, כמו שנטלם בחשבון, שהרי נאמר: 'המוציא במספר צבאם'.


4. לעתיד לבוא האדם יקבל את אותה נשמה ואותו גוף שהיו לו בעולם הזה: "אמר רבי אחא, אותה הנשמה ממש, ואותו הגוף ממש, עתיד הקב"ה להעמידן בקיומן לעתיד לבא, אבל שניהם יהיו שלמים, בתשלום הדעת, להשיג מה שלא השיגו בעולם הזה". באופן דומה אומר הרמח"ל בדעת תבונות: "תכלית ביאת הנשמה פעם שנית בגוף היא כדי שתזככהו זיכוך גמור, ויש לנשמה עצמה תועלת בזה, כי בהשלימה את הגוף תתעלה הנשמה מעילוי לעילוי ותוסיף כח על כח ויקר על יקר".

5. כיצד נזרז את תחיית המתים? בזוהר מובאת התשובה: "בתשובה יתקדמו כולם". (לקום לתחיה) אמר ר' יהושע מבאר כי לא ייתכן שהגאולה קצובה בזמן, שהרי נאמר שיש לצפות לישועה בכל יום. לדבריו, "אם הגאולה קשורה בזמן קצוב, איך אפשר לצפות בכל יום, אלא ודאי שתלוי בתשובה ואימתי שיעשו תשובה יגאלו".

6. מי יקום לתחיית המתים? הזוהר: "כל אלו שעסקו בתורה הגוף שלהם יתקיים, והתורה תגן עליו". על מנת לקום בתחיית המתים יש צורך בזכות התורה, או בתמיכה בלומדי תורה.

7. מתי תתרחש תחיית המתים? "אמר ר' אבא לעת ערב, זהו יום הששי, שהוא ערב השבת, שאז הזמן להחיות המתים, מהו המשמעות ... כי למדנו ששה אלף שנים עומד העולם, (וערב שבת) הוא אלף הששי שהוא סיום הכל, והיינו לעת ערב, שפירושו זמן סיום הכל. לעת צאת השואבות, אלו הם תלמידי חכמים השואבים מימיה של תורה, שהוא עת לצאת, ולהתנער מן העפר, דהיינו לקום לתחיה..."

8. מה ילבשו בתחיית המתים? בזוהר מבואר: "בזמן ההוא שיתעוררו כולם מחנות מחנות, ילכו כולם זה לחלק אבותיו, וזה לחלק אבותיו, שכתוב ושבתם איש אל אחוזתו, ויכירו זה את זה, ועתיד הקב"ה להלביש לכל אחד ואחד לבושים מעשה רוקם, ויבואו כולם וישבחו לאדונם בירושלים, ויתחברו שם המונים המונים, וירושלים תתפשט לכל הצדדים, יותר ממה שנתפשטה בעת שנתחברו שם בשובם מגלות". (שם תצג)

9. הסיבה לתחיית המתים מובאת בתנא דבי אליהו: "תחיית המתים להקב"ה בעולם הזה כדי לקדש שמו הגדול, וכן תחיית המתים להקב"ה לימות בן דוד כדי ליתן שכר לאוהביו וליראיו, וכן תחיית המתים להקב"ה לעולם הבא כדי ליתן דין וחשבון".

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

10. השפת אמת מבאר את גדולתו של הבורא בכך שהוא מחייה מתים. בברכת גבורות בשמונה עשרה אנו מברכים את הקב"ה כך שהוא "מחיה מתים ברחמים רבים ומקיים אמונתו לישני עפר". לדבריו: "מחייה מתים מבחינה רוחנית, אחרי שבני אדם חטאו, בבחינת מתים הם, והשי"ת ברחמיו מחיה אותם תמיד... רחמים רבים צריכים לזה כי יש כאן ניגוד חזק מצד עצם סדר הבריאה שהיא על פי התורה, דהינו במדת הדין, כי כיון שהחטא קיים הרי זהו עצמו ענין המיתה, כי הוא מטמטם את הלב, דהיינו שמפריד בין הנשמה ובין הגוף ומפסיק את השפעת הנשמה להחיות את הגוף... מה רבה הגבורה שדוחה את כחות הבריאה כולם יחד, שיפעלו נגד סדרי מציאותם שנקבעו להם בתחילה".

השפת אמת מוסיף ומבאר את המשך הפסוק: "ומקיים אמונתו לישיני עפר" כך: "ישיני עפר ברוחניות הם אלה שאין להם שום זכות לתחיה, אפילו לא בצירוף של רחמים רבים, אלא מבחינת צירופם להבטחת כלל האומה, כיון שיש להם עדיין חוט המחברם לכלל, ורק בנאמנותו להבטחתו זו יחיה אותם לעתיד לבא. תחיית אלה היא הקשה ביותר והיא שיא הגבורה".
הרב אליהו עמר על תחיית המתים:

תגיות:תחיית המתיםנס

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה