דמויות ביהדות

איש קדוש פועל ישועות: 11 עובדות על רבי שלמה מזוויהל זצ"ל

כאשר הבחין כי קשה לפונה לצום על מנת לפעול ישועה, נהג לצום במקומו: הכירו את הרב שלמה מזוויהל זצ"ל

אא

1. רבי שלמה (גולדמן) מזוויהל זצ"ל היה האדמו"ר הרביעי של חסידות זוועהיל, ומקים חסידות זווהיל בארץ ישראל, בן נין לרבי יחיאל מיכל מזלוטשוב, תלמידו של הבעל שם טוב.

2. נולד בשנת ה'תר"ל. מילדות זכה לרוח הקודש אולם מרוב צניעותו הסתיר את העניין, התנהג בפשטות ובענווה. בגיל 31 החל לכהן כאדמו"ר הרביעי לחסידות זווהיל.

3. רוב ימיו ערך תעניות, לעיתים במשך 3 ימים רצופים. התפרסם כאיש קדוש הפועל ישועות. מכל החוגים ואף מבין הגויים פנו אליו בשאלות ובבקשות עצה ואנשי השלטון הבולשביקי רכשו לו כבוד.

4. עמד בתוקף על שמירת התורה והמצוות בעיר זווהיל. גם כאשר השלטון אסר לימוד תורה ואיים בעונש הגליה לסיביר על הפצת התורה, המשיך ללמד תורה במרתף תחת ביתו. העניק בביתו מחסה לילדים יתומים

5. בשל רדיפות השלטון את הדת, החליט רבי שלמה לעלות לארץ ישראל, והתגורר בירושלים מבלי לגלות את זהותו. לאחר שלוש שנים בהם למד בצניעות, הגיע תייר מזווהיל שהכירו וגילה לכל הנוכחים את זהותו. מאז החל רבי שלמה שוב לכהן כאדמו"ר.

6. כל הליכותיו ותנועותיו היו מדודות ומחושבות: אכל מעט; הקפיד מאוד בכשרות המאכלים; לעיתים הסתפק בשיירי לחם יבש ובצל; מיעט בדיבור; התהלך וישב כשראשו כפוף;  נהג לנמנם כשעה, ובחצות לילה קם לעריכת 'תיקון חצות' ולמד 8 דפים בתלמוד בבלי עם פירוש רש"י.

7. בדלת ביתו לא היה מנעול ומפתח, ובכל שעה קיבל את המבקרים שבאו לבקש עצה וישועה. בשל לבו הרחום, לעיתים ירדו דמעות רבות מעיניו מרוב צער על סבלו של הפונה. כאשר הבחין כי קשה לפונה לצום על מנת לפעול ישועה - נהג לצום במקומו.

8. הקפיד על טבילה אותה כינה 'יישוב', בשל יישוב הדעת שהיתה מעניקה לו. בעת שהייתו במי המקוה, השיב לשאלות שנשאל. ביציאתו מהמקוה הקפיד מיד לכסות את ראשו, ולא לנגב את שאריות מי הטהרה.

9. בכל ערב שבת וערב ראש חודש אמר את כל ספר התהילים ברצף. במידה ונאלץ להפסיק, חזר לתחילת הספר.

10. למרות העוני בביתו, נמנע מלבקש עזרה, ולעיתים אף דחה כספים שנשלחו אליו מחו"ל. את רוב מעשי החסד עשה בהצנע ובסתר: מימן על חשבונו כולל בו למדו 60 אברכים ללא ידיעתם כי הוא הדואג לכספים. נוסף על כך, פעל לאחזקת מוסד לילדים, להצלת ילדים מהמיסיון, להכנסת כלה, לחלוקת חלות וצרכי שבת לנזקקים, ושלח בקביעות כסף לעניים ולאלמנות.

11. בשל לבו הרחום, ריחם על בעלי חיים, אפילו על עכברים. את רחמיו נימק בכך כי אף הקדוש ברוך הוא 'רחמיו על כל מעשיו'. עוד נהג לומר כי אם מרחמים על בעלי חיים למטה מעוררים את מידת הרחמים למעלה.

את דרכו המשיך בנו – הרב גדליהו משה מזוויהל זצ"ל, הקבור ב"שייח באדר" בקרית הממשלה בירושלים. סגולה ידועה ובדוקה היא לעלות לציונו של רבי גדליהו משה במשך שלוש פעמים ברציפות: שני, חמישי ושני, ולבקש שם בקשה מהקב"ה בזכות הצדיק. לכל הפרטים על הסגולה המפורסמת לחצו כאן.

זכותו תגן עלינו.

תגיות:אישים ביהדותרבי שלמה מזוויהל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה