יהדות

"כל כוונתו לשם שמים": 10 עובדות על "הנודע ביהודה"

מסירות, צניעות והרבצת תורה – 10 עובדות על רבי יחזקאל לנדא זצ"ל, בעל "הנודע ביהודה"

  • י"ד אייר התשפ"א
אא

ביום רביעי בערב וביום חמישי עד השקיעה, י"ז באייר, חל יום השנה ה-228 לפטירתו של ה"נודע ביהודה", רבי יחזקאל סג"ל הלוי לנדא. 10 עובדות לדמותו הגדולה:

1. רבי יחזקאל סג"ל הלוי לנדא זצ"ל היה מגדולי הפוסקים ורבה של פראג. ידוע בכינוי "נודע ביהודה" על שם ספרו המפורסם ביותר. כמו כן, חיבר את הספרים הבאים: "ציון לנפש חיה", "אהבת ציון", "דגול מרבבה", "דורש לציון", "מראה יחזקאל", "חוקי האישות על פי דת משה והתלמוד" (נכתב בגרמנית) ע"פ בקשת הקיסר יוזף השני, "דרוש נצחון", ו"דרוש הספד".

2. נולד באפטא לרבי יהודה הלוי, מפרנסי הקהילה וחבר ועד ארבע ארצות. מצאצאי רש"י ורבי יוחנן הסנדלר.

3. כיהן כרבה של פראג. על האכפתיות שלו ליהודי פראג ניתן ללמוד מהסיפור הבא: "מלחמת שבע השנים", במהלכה הייתה נתונה למצור על ידי הצבא הפרוסי, פרצה מיד לאחר התחלת כהונתו. כאיש ציבור, ניתנה לו האפשרות להימלט מן העיר. עם זאת, בחר להישאר ביחד עם עדתו ולחזקם בשעות הקשות.

4. הוא פרסם חרם על מי שישתף פעולה עם הצבא הפרוסי, וכאשר הסתיימה המלחמה, הודתה לו על כך מלכת אוסטריה, מריה תרזה, בפני נכבדי העיר.

5. כאשר הקיסר יוזף השני עלה לשלטון, הוא הורה לגייס לצבאו גם את היהודים. לפני צאתם של בחורי ישראל לצבא, דיבר עמם הרב יחזקאל בגרמנית, ועודדם לשמירת מצוות גם בצבא. נאומיו הותירו רושם כביר אף על החיילים הגויים.

קברו בבית העלמין שבפראגקברו בבית העלמין שבפראג

6. הרבה בתעניות וסיגופים. לדוגמה: מראש חודש אלול ועד יום הכיפורים היה צם במשך כל השבוע, ואוכל רק בשבת. בתשעת הימים, בהם מתאבלים על חורבן בית המקדש, היה אוכל רק לחם יבש.

7. התקין תקנות נגד חיי מותרות שנועדו להידמות לגויים, באמרו: "מה לנו להדמות לאומות? להם נאה לשמוח כי הם יושבים שלוים ושקטים, כל אומה בארצה ומולדתה, אבל אנחנו, עם עני הנתון בגלות, לשמחה מה זו עושה?".

8. היה מגדולי הרבנים הליטאיים, ונודע בהתנגדותו לחסידות. עם זאת, גדולי האדמו"רים העריצוהו. רבי חיים מצאנז העיד עליו כי "צפה יחזקאל מעשה מרכבה", ועוד אמר: "אילו היה ר' יחזקאל לנדא חי איתנו כיום, הייתי מתגולל אצלו תחת שולחנו, כי כל כוונותיו היו רק לשם שמים, ונפלא היה בקדושתו וצדקותו". גם רבי שניאור זלמן מלאדי כתב עליו: "שהיה יחיד בדורו בהוראותיו, והיה ה' איתו שקלע אל השערה, ולא החטיא את המטרה האמיתית בכל דבר אשר הורה".

9. היה מראשי הלוחמים בתנועת ההשכלה ובמשיח השקר שבתאי צבי.

10. נפטר בי"ז באייר תקנ"ג ונטמן בבית העלמין בפראג. על פי צוואתו לא הרבו בהספדים, ועל קברו לא הונחה אלא מצבת אבן פשוטה.

יהי זכרו ברוך, וזכותו תגן עלינו.

תגיות:אישים ביהדותהנודע ביהודהרבי יחזקאל לנדא

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה