איה קרמרמן

חלב אם - כי אין תחליף לאמא

ההנקה היא לא רק פעולה טבעית ובריאה לאם ולתינוק, היא עבודת המידות ממש. מסקנות מתריסר שנים של הנקה

אא

לפני שתים עשרה וחצי שנים ישבתי, בסוף חודש תשיעי, עגולה, נפוחת אף ומלטפת בטן כפייתית, במשרדו של גיא פינס.

הסברתי לו שאין לו מה לחשוש, תוך חודש וחצי אני חוזרת לעבודה, ובעיקר לסקיני, ומיד נתחיל לצלם את התוכנית, שלכבודה נערכה הפגישה. גיא אמר: כולן אומרות חודש וחצי, אני נותן לך שלושה חודשים. סגור, חייכתי. מאז, כאמור, עברו שתים עשרה וחצי שנים. למשרד של גיא לא חזרתי, ולקח לי כמעט עשר שנים לחזור לעבוד בטלוויזיה.

פחות מחודש לאחר אותה פגישה חיי התהפכו לחלוטין. בשיחות שאני מעבירה, אני תמיד אומרת שהלידה של בכורי הייתה ממש בבחינת ליד-ה'. הרגשתי רגע של קדושה אלוקית, כשהנשמה של בני נכנסה לגופו הקטן. אבל לא על כך אני חושבת הפעם. משהו גדול נוסף קרה לי עם כניסתי לעולם האימהות: התאהבתי בלהיות אמא, רציתי לגמוע כל רגע של אושר.

חלק נכבד בהתאהבות הזאת שייך להשם יתברך, ששלח לי שליחה נאמנה. היא הייתה לצדי בכל צעד ושעל, בכל בעיה ושאלה של אמא טרייה, חסרת ביטחון. שמה אסתר גרוניס, והיא יועצת הנקה מופלאה. אסתר לימדה אותי להניק, ובחסד הזה היא עזרה לאימהות שלי להתהוות. כי מאז, כל ההוויה שלי כאמא, כולל בחירות חיים וקריירה, כרוכה ישירות בעובדה שאני אם מניקה.

אני מודעת לכך שאני דורכת על יבלות אימהיות בהעלאת הנושא, אבל אני בכל זאת כותבת. לא כדי "לעשות רגשי", חלילה. הנקה קשורה לבריאות האישה, לבריאות התינוק ולתזונה. ארגון הבריאות העולמי יצא לאחרונה באופן חריף וחסר תקדים נגד תחליפי החלב כדי לעודד הנקה. המחקרים שבגינם הארגון יצא בהצהרה הדרמתית מצדדים חד-משמעית בהנקה, ומציינים סיכונים הנגרמים ממתן תחליפים. ולמרות המחקרים, מערכת הבריאות בישראל פועלת נמרצות נגד עידוד הנקה. לא רק שאין תמיכה נכונה ומספקת בבתי החולים ולאחר מכן בטיפות החלב. נהפוך הוא, בתי החולים מקבלים לא מעט מחברות הפורמולות למיניהן.

די להתבונן בפתקי פרטי היילוד המחוברים לעגלות התינוקייה, כדי להבין מאיזו חברת תחליפי מזון בית החולים מקבל כסף. תרים יד אם טרייה ומתוסכלת שלא ניסו ״לעזור לה להניק״ בתינוקייה. אבל בינתיים, כדי שהתינוק לא יבכה, שלפו בקבוק מוכן של תחליף. בשנים האחרונות אף יצאה הוראה ממשרד הבריאות להוציא את כל יועצות ההנקה מבתי החולים, ולהחליפן באחיות התינוקייה, אשר קורסות מהעומס ומקבלות פחות מרבע מהידע ומהניסיון שיש ליועצות המוסמכות. מתמיה מדוע המשרד שאמון על בריאותנו עושה צעדים שמסכלים התנהגות בריאה וטבעית.

להיות כלי

שוב בנימה אישית, בלב שלם אני מאמינה שהנקה היא גאונות לשמה, מתנה אין סופית של השם יתברך.

אמא של תינוק יונק אינה דומה לאמא של תינוק שמקבל תחליפים. לא חלילה מבחינת האהבה או החיבור. לתלות הטוטאלית של התינוק היונק באמו יש עוצמה שונה לגמרי מזו של אם שנותנת תחליפי חלב. כל חייו של תינוק יונק תלויים באמו. ומכיוון שהקשר כל כך אינטנסיבי, גיליתי שההנקה היא עבודת מידות אינסופית. קשה, מייגעת, מתסכלת - ומתגמלת.

אמא מניקה היא כלי. היא נמצאת בנתינה מתמדת. אמא מניקה נמצאת במצב של ביטול עצמי, לא פשוט כלל. אמא מניקה צריכה לעבור תודעתית את הכאבים והקשיים, לתת לשכל לשלוט בסיטואציה ולדעת שלמרות הכאב ומסירות הנפש מורטת העצבים, היא עושה את הטוב ביותר בשבילה ובשביל תינוקה. אמא מניקה צריכה לגלות סבלנות ואורך רוח גם כשלא תמיד מתאים לה. להיות אמא מניקה זה להיות בעלת חסד עצום.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

המלאכה הזאת, שאני זוכה לעשות כבר יותר מתריסר שנים - שכן הקטנה בת השנה ותשעה חודשים עדיין יונקת - היא עבודת מידות מפעימה. והיא, ללא ספק, זו שהתחילה והובילה את דרכי לחזור הביתה, לארמונו של מלך מלכי המלכים.

טיפים אש

לכבוד ל"ג בעומר התלבטתי אם לתת מתכונים של ממש, או טיפים לקומזיץ. ההחלטה הייתה פשוטה. אז קבלו כמה רעיונות לקומזיץ כיפי:

* קחו נקטרינות חצויות, עטפו אותן בנייר כסף יחד עם מעט חמאה וסוכר חום. סגרו את הנייר והניחו במדורה לכמה דקות. הסוכר של הפרי, יחד עם הסוכר החום, יהפכו לקרמל.

* חתכו אננס לאורכו לרבעים. שפדו אותו על קיסם ופזרו סוכר מלמעלה. החזיקו את הפרי המשופד על מקל מעל המדורה.

* קחו בננה בקליפתה וחרצו חריץ לאורכה. בתוכו הכניסו מרשמלו קטן ונטיפי שוקולד צ'יפס. עטפו בנייר כסף והשליכו למדורה, אבל רק לכמה דקות. פתחו את הנייר בעדינות והשאירו אותו כקערה - שלא יישפך עליכם המיץ החם.

* פופקורן עם שמן ומלח: הכינו בנייר כסף וסגרו היטב. השאירו מקום לפופקורן לקפוץ ולהתנפח. הניחו לכמה דקות בצד המדורה, בערך 10 ס"מ מהאש, עד שמפסיקים לשמוע פופ.

* סמורס: גולת הכותרת של אוכל מדורה אמריקאי. קנו ביסקוויטים בצורת חרמש שמצדם האחד שוקולד (יש כאלה גם מקמח כוסמין ושוקולד חרובים, אם בא לכם שיעשו חרם על הילדים שלכם). המיסו מרשמלו על מקל במדורה, וכאשר הוא חם הכניסו אותו בין שני הביסקוויטים כשהשוקולד מופנה פנימה. הוא יימס מהחום. עונג אמיתי.

ayakremerman@gmail.com

פורסם בעיתון "בשבע".

תגיות:איה קרמרמןהנקה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה