מצוות

10 נקודות על מצוות ’אהבת ישראל’

מצוות 'אהבת ישראל' היא אחת המצוות המרכזיות והיסודיות בתורה. 10 נקודות חשובות

  • ח' אייר התשע"ו
אא

1. מצוות 'אהבת ישראל' היא אחת המצוות המרכזיות בתורה. לדעתו של התנא רבי עקיבא, מצווה זו היא מצווה כללית ויסודית בתורת ישראל, והיא מוגדרת על ידו כ"כלל גדול בתורה".

2. "האם תוכל ללמד אותי את כל התורה על רגל אחת?", שאל גוי את הלל הזקן. בתגובה, אמר לו הלל את המשפט המפורסם: "מה ששנוא עליך, לא תעשה לחברך – זה כל התורה".

3. הרמב"ם בספר המצוות מונה הרמב"ם את מצוות אהבת ישראל כאחת ממצוות העשה, וזה לשונו: "לאהוב כל אדם מבני ברית, שנאמר 'ואהבת לרעך כמוך'".

4. בהלכות דעות כותב הרמב"ם: "מצוה על כל אדם לאהוב את כל אחד ואחד מישראל כגופו, שנאמר 'ואהבת לרעך כמוך'. לפיכך, צריך שיספר בשבחו ולחוס על ממונו, כמו שהוא חס על ממון עצמו ורוצה בכבוד עצמו, והמתכבד בקלון חברו, אין לו חלק לעולם הבא. (משנה תורה, הלכות דעות פ"ו ה"ג).

5. במשנה תורה קובע הרמב"ם להלכה: מצוות עשה מדרבנן לעשות "גמילות חסדים שבגופו, שאין להם שיעור, לבקר חולים, ולנחם אבלים, ולהוציא המת, ולהכניס הכלה, וללוות האורחים, ולעסוק בכל צורכי הקבורה, לשאת על הכתף, ולילך לפניו, ולספוד, ולחפור, ולקבור; וכן לשמח החתן והכלה, ולסעדם בכל צורכיהם".‏ כמו כן, פוסק הרמב"ם שמי שיכל לפדות שבוי ולא עשה כן, עובר בין היתר על מצוות 'ואהבת לרעך כמוך'.‏

6. בתנועת החסידות, מהווה מצוות אהבת ישראל את אחד היסודות החשובים. הבעש"ט, מקים תנועת החסידות, הצביע על מהותה של מצוות אהבת ישראל כציווי לאהוב כל יהודי מצד נשמתו, מבלי להתחשב בחסרונותיו ומגרעותיו.

רבותינו גדולי החסידות מקשרים את החשיבות הטמונה באהבת ישראל למצוות אהבת השם, שכן, אהבה כוללת אהבת האהובים על האהוב. כיון שה' אוהב את עם ישראל, עליהם אפוא לאהוב זה את זה.

7. למה לאהוב? הסיבה האמתית לאהבת ישראל חבויה בתוכו של כל יהודי, בנשמה שבו. כל יהודי הוא בן של ה', ונולד עם נשמה אלוקית טהורה. גם כאשר התנהגותו אינה תואמת את רצון ה' – בתוך תוכו נשאר היהודי מחובר עם ה'. כמו שאמרו חכמים: "ישראל, אף על פי שחטא, ישראל הוא". ברגע האמת, הניצוץ היהודי הזה יתגלה במלוא הדרו.

8. את מי לאהוב? במחשבה ראשונה, יש מקום לאהוב רק אנשים טובים וישרים. אולם, כיון שהאהבה ליהודי אינה קשורה למעשיו, אלא לנשמתו – אין הבדל בין צדיק ורשע, שכן שניהם יהודים ולשניהם יש נשמה אלוקית. לכן יש לאהוב כל יהודי באשר הוא, כפי שאמר המגיד ממעזריטש: "אהבת ישראל פירושה לאהוב רשע גמור כמו צדיק גמור".

9. איך לאהוב? כאשר אוהבים מישהו באמת, עושים בשבילו הכול, ללא הגבלה וללא תנאים.

10. בעל ה'חידושי הרי"ם' זצ"ל היה אומר כי בימי הספירה על כל אחד ואחד לתקן מידותיו, שהרי 'דרך ארץ קדמה לתורה', נמצא שבימים הללו, ערב קבלת התורה, יש לתקן את ה'דרך ארץ' – כלומר, קנין מידות טובות, וכך נזכה לקבלת התורה.

תגיות:אהבת ישראלמצוות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה