שבת

ממרקת עוונות: 8 נקודות על כפרת העוונות הטמונה בשבת

בכל שבת ושבת מתרצה לנו אבינו שבשמים כביום הכיפורים ממש. 8 נקודות מרגשות על יכולת הכפרה הטמונה בשבת

  • כ"ז ניסן התשע"ו
אא

1. שבת קודש הינה יום מיוחד, בעל יכולת מיוחדת למרק את עוונותיהם של ישראל, יותר מביום הכיפורים.

2. ה'מנחת שבת' כתב: "והלא כל עיקר חרדת יום הכיפורים הוא משום שהוא יום סליחה וכפרה, אשר עליו נאמר 'כי ביום הזה יכפר', ואם כן, הלא יש לנו ברוך השם יותר מחמישים ימי הכיפורים בשנה, דהיינו כל השבתות".

3. המקור לדבריו של ה'מנחת שבת' הוא הנאמר במסכת שבת: "כל המשמר שבת כהלכתו, אפילו עובד עבודה זרה כדור אנוש מוחלין לו".

4. על כך ביאר הט"ז כי וודאי שיש צורך, בנוסף לשמירת השבת, גם בתשובה. לדבריו: "אם ישמור אדם שבת כהלכתו, וישוב בתשובה, לא יצטרך לסבול ייסורים ומיתה כדי למרק עוונותיו, כי בשכר שמירת שבת יזכה לכפרת עוונות".

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

5. על פי הדברים הנ"ל, פסק ה'מנחת שבת' כי שבת מכפרת יותר מיום הכיפורים, שהרי על יום הכיפורים פסק הרמב"ם שאינו מכפר על כריתות ומיתות בית דין ללא ייסורים, ואילו בשבת מתכפר לו בתשובתו אף מבלי ייסורים.

6. הגאון רבי חיים מוולוזין זצ"ל אמר שאם היה אדם מתכונן ברוח ובנפש לקראת השבת, באותו אופן בו הוא מתכונן ליום הכיפורים, היה זוכה להרגיש בשבת את האור הגדול כשם שזורח בעולם ביום הכיפורים.

7. במסכת שבת אמרו חז"ל: ''אמר לו הקדוש ברוך הוא למשה, מתנה טובה יש לי בבית גנזי ושבת שמה, ואני מבקש ליתנם לישראל, לך והודיעם". מדברי חז"ל אלו נלמדת גודל קדושת השבת, שהיא גבוהה הרבה יותר מהשגותינו, שהרי הקב"ה קראה 'מתנה טובה', ואם הקב"ה מעיד עליה כך, הרי וודאי שהיא אכן מתנה טובה מאוד.

8. בספר הקדוש 'יסוד ושורש העבודה' נאמר על המדרש הבא, כי הקדוש ברוך הוא לא 'הוריד את השבת' לעם ישראל, אלא ביום זה הוא מכניס את בניו האהובים לתוך בית גנזיו. מן הדברים מובן כי כל יהודי עולה ומתעלה ביום השבת להיות במחיצתו ובאוצרותיו של מלך מלכי המלכים כביכול.

הרב מנחם שטיין מבאר כיצד לחנך ילדים לאהבת השבת:

 

תגיות:שבתכפרת עוונות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה