פסח

מדוע חוגגים מימונה, ומה עושים בה? כל מה שרציתם לדעת

מימונה היא חגיגה שנערכת במוצאי שביעי של פסח, ונהוגה בקרב יהודים שמוצאם מצפון מערב אפריקה, ובעיקר יהודי מרוקו. אז מה אוכלים במימונה, ומה מקור המנהג? כל מה שרציתם לדעת

מימונה (צילום: Edi Israel/Flash90)מימונה (צילום: Edi Israel/Flash90)
אא

מימונה הוא מנהג של יהודים שמוצאם מצפון מערב אפריקה, ובעיקר יהודי מרוקו. זוהי חגיגה הנערכת במוצאי שביעי של פסח (בישראל – כ"ב בניסן, בחו"ל – כ"ג בניסן)

מקור השם "מימונה" הוא במרוקו, כאשר "מימונה" מלשון אמונה. הסיבה לכך הוא שמנהג המימונה החל כדי לחזק את רוח העם, שראו שהנה עבר חג הפסח, ואנו עדיין לא נגאלנו. מימונה הוא מלשון אמונה, כדי לעודד אחד את השני ולהזכיר כי אנו עדיין מאמינים בביאת המשיח במהרה בימינו.

דעת נוספת היא שמימונה היא הילולת אביו של הרמב"ם, שביום זה חל תאריך פטירתו.

חשבתם שמימונה זה רק מופלטות? לעודד הרוש יש עדכון עבורכם. צפו

 
במהלך המימונה נהגו לעבור מבית לבית לחזק את קשרי הידידות והאהבה בין בני ישראל. מדובר בלילה של הכנסת אורחים, כאשר החוגגים נוהגים להשאיר את הדלת פתוחה, כדי להעניק לכל המעוניינים אפשרות להיכנס – ולאו דווקא לבני משפחה או למי שהוזמן על ידי בעלי הבית.

הכיבוד שמונח על השולחנות הוא ברובו המכריע מתוק, כנראה כדי להדגיש את התקווה למתיקות בשאר תחומי החיים. מוגשים ממתקים וריבות מסוגים שונים, שהוכנו כולם על ידי בעלת הבית במהלך הפסח. משום כך, כל המעדנים המתוקים הללו חייבים להכיל רק מרכיבים כשרים לפסח, דהיינו: תמרים, בוטנים, שקדים, אגוזים, סוכר וכו' – אך ללא קמח או מרכיבי חמץ אחרים. את המופלטות, מאכלים העשויים קמח וממאפייני המימונה, מכינים דקות ספורות בלבד לפני ההגשה.

המופלטה ושאר מאכלי החמץ שאוכלים במימונה הם כדי להראות שמה שנמנענו מאכילת החמץ בפסח הוא רק מחמת ציווי ה', ועל כן בעת שהחג יוצא אפשר לאכול חמץ. המופלטה עשויה מבצק רגיל, והיא מטוגנת ואינה אפויה, וגם בלילתה רכה, בשל כך ברכתה "בורא מיני מזונות". אולם, אם אוכל ממנה כמות של 216 גרם - יטול ידיים ויברך עליה תחילה ברכת המוציא, ובסוף ברכת המזון.

המעדנים שנאכלים במימונה הם לרוב מתוקים, כנראה שהסיבה לכך היא כדי להדגיש את התקווה למתיקות בשאר תחומי החיים. המאכלים מכילים תמרים, שקדים, אגוזים ובטנים – ללא חמץ כלל. את המאכלים העשויים מקמח, מכינים דקות ספורות לפני ההגשה.

האיחול הרווח במימונה הוא "תרווחו ותסעדו", שמשמעותו היא: שיהיה לכם רווח והרווחה, ובעקבות כך תוכלו גם אתם לסעוד ולעזור לזולת.

לצערנו, ישנם אנשים שהוציאו את מהות החג הזה מהקשרו, ועושים בו מעשים שאינם על פי רוח התורה. יש לפרסם לכולם להקפיד לשמור על קדושת מחנה ישראל, ולחגוג בצורה קדושה וצנועה, וה' ישמרנו מכל רע.

בדרך כלל יום המימונה חל באותו יום של אסרו חג (דהיינו היום שאחר סיום חג הפסח). וממילא לפי דעת הרב עובדיה יוסף זצ"ל, מותר לשמוע מוזיקה באסרו חג של פסח. (בספר "רבנו" עמוד רמב מובא בשם הרב עובדיה יוסף זצ"ל שהתיר לשמוע מוזיקה באסרו חג של פסח. וכן בספר "כי בא מועד" על ספירת העומר, עמוד מב סעיף פו, ובשו"ת "ישא יוסף" חלק ד', סימן קיז).

אף על פי שהסתיים כבר חג הפסח והתחילו מנהגי העומר.

 

חוגגים מימונה? כך תכינו מופלטה:

קילו קמח מנופה

כף מלח

כפית שמרים יבשים

25 גרם מרגרינה

3 כוסות מים פושרים (להוסיף תוך כדי ערבוב החומרים)

כף סוכר

(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)

1. הכניסו את כל החומרים למיקסר, ולושו כחמש דקות. 

2. חלקו את הבצק שהתקבל לכדורים קטנים (כ-40 במספר)

3. טבלו כל כדור בשמן, ומרחו בשמן את כל צדדיו.

4. הניחו את הכדורים במגש למנוחה של חצי שעה. 

5. בידיים משומנות, התחילו 'לפתוח' כל כדור ולהניחו על מחבת. 

6. כשהמופלטה מוכנה, הניחו עליה מופלטה נוספת והפכו. 

7. יש להפוך באופן כזה את כל הכדורים, עד שמתקבלת ערימת מופלטות. 

 

מימונה ופוליטיקה? הן לא חייבות להיות כרוכות זו בזו. צפו

 

תגיות:שביעי של פסחמימונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה