חדשות בארץ

זהירות: 4,200 כלי הגשה רעילים הושמדו לקראת הפסח

בבדיקה שגרתית שערך מכון התקנים במשלוחי כלים שיובאו לארץ מסין, ויועדו למכירה בחנויות כמתנות לחג הפסח הקרב – נמצאו אלפי כלים פסולים לשימוש, המכילים מתכות רעילות שעלולות לגרום לבעיות חמורות שונות. למה חשוב לשים לב ואיך נדע מה לקנות? כל התשובות בפנים

אא

בדיוק בתקופה בה רבים מחפשים מתנות מהודרות למארחים, לקראת חג הפסח הקרב, בוצעו במקביל גם לא מעט הזמנות של ספקים שונים בארץ מסין, כדי לענות על הביקוש הגובר. אלא, שהשנה נתקלו רבים מהמשלוחים האלה בבעיות בטיחות קשות, בעת ביצוע בדיקות שגרתיות של מכון התקנים הישראלי, שחייבו את המכון לפסול את הכלים המסוכנים השונים.

"לאחרונה חלה עלייה בכמות הכלים הרעילים, הנובעת ככל הנראה מתהליך ייצור ברמה ירודה", מסביר אלי שטיין, מנכ"ל מכון התקנים הישראלי. לדברי מכון התקנים, במשלוחים שנפסלו, נמצאו לא מעט כלי אוכל חדשים, ובהם גביעי יין, קערות פסח וצלחות שונות.

עיקר הפסילות של הכלים השונים, נובע מרעילותם. מרביתם הכילו עופרת בכמות של פי 30(!) יותר מהמותר בתקן, ואף נדידה של תכולת קדמיום ברמה של יותר מפי חמישה מהמותר בתקן לכלי הגשה.

"עיטורים, מדבקות שמוטבעות על הכלים וצבע בדקורציה עשויים ממתכות כבדות", מסביר יניב שמאי, ראש ענף כימיה במכון התקנים, בראיון לעיתון 'ישראל היום', "כדי שיישארו על הכלי, הצבע מקובע בתנורים בטמפרטורות גבוהות".

(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)

לדברי שמאי, בתהליך קיבוע הצבע על הכלים יש לא מעט בעיות לעיתים, שגורמות לכך שכשהוא אינו מקובע נכון – הוא זלג ועובר למזון שמונח בצלחת או בגביע המשקה – ובסופו של דבר עלול חלילה להיכנס לגופנו.

"מדובר במתכות רעילות ומסוכנות מאוד ובדרגת סיכון גבוהה מבחינה בריאותית", מדגיש שמאי ומסביר כי "הגוף שלנו לא מסוגל לנדף אותן החוצה, ויש לזה השפעה מצטברת לאורך זמן".

ומה הסכנה שבשימוש בכלים אלו? לדברי שמאי, חשיפה מוגברת למתכות כבדות, כדוגמת חומרים מסוג עופרת וקדמיום, יכולה לגרום לבעיות התפתחותיות אצל ילדים, בעיות פוריות, אובדן זיכרון ותחלואה שונה.

אז איך תוכלו ליתר בטחון להיזהר ולדעת שהכלים שבביתכם, או לחילופין, אלה שאתם מקבלים במתנה, בטוחים לשימוש? בכלים העשויים קרמיקה או זכוכית - כדאי להעדיף כלים ללא דקורציה, כלומר כלים לבנים או כאלה העשויים זכוכית שקופה.

כאמור, אין זו הפעם הראשונה שכלים מסוג זה נפסלים לשימוש בשל סכנה לציבור. מקרה דומה אירע גם בשנה שעברה, כאשר המכון פסל למעלה מ-300 אלף כלים רעילים.

במכון, מיהרו להרגיע את הציבור ולהדגיש כאמור כי הכלים הושמדו ולא שווקו בארץ, או לחילופין, נדרשו לשלוח בחזרה אל שולחיהם בסין. "אנחנו מוודאים שהכלים שפסלנו יושמדו או שהמשלוחים יוחזרו לשולח במלואם", הדגיש שטיין.

תגיות:כליםפסחסין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה