בריאות ותזונה

אפטות בפה - המדריך המקוצר לזיהוי וטיפול

האפטות הן כיבים מוגלתיים וכואבים ביותר, המתפתחים באזור חלל הפה. ממה הם נגרמים, מדוע הם כל כך מכאיבים ואיך ניתן למנוע אותם או לטפל בהם? קראו בכתבה שלפניכם

אא

אפטה הוא כיב מוגלתי שבעגה המקצועית מכונה 'אפטומטיטיס', וגודלו עשוי להגיע עד לכ-8 מ"מ. האפטות מתחילות מעקצוץ קטן בפה, אך מהר מאוד מתפתחות לפצע כואב ובלתי נסבל על הלשון ובחלל הפה, שממנו נודף ריח חריף ורע. לרוב נעלמות האפטות כלעומת שבאו לאחר תקופה של שבוע עד עשרה ימים, אך גם תקופה קצרה זו תיראה כ'נצחית' למי שסובל מהפצעים הנוראיים הללו. 

בעולם המערבי האפטה היא תופעה די שכיחה, ועשויה להופיע לא רק בחלל הפה כי אם גם על אזור הלחיים - כפצעים קטנים ולבנים. 

הסיבות?

- היגיינה לקויה

- טראומה כגון נשיכת לשון או שפה

- לחץ נפשי

- שינוי תזונה פתאומי ודרסטי

איך נמנעים ממצב מביך וכואב זה של אפטות?

1. שמרו על היגיינת הפה - שימוש במברשת שיניים בעלת סיבים עדינים וכן שימוש יומיומי במי פה, ישמרו על בריאות החניכיים שלכם וירחיקו מעליכם את החיידקים, שהם הגורם הנפוץ לאפטות. אם לקיתם באפטה בכל זאת, לכל הפחות בדקו שמשחת השיניים אינה מכילה את החומר SDS - שלרוב מחריף את המצב. 

2. שמרו על הרגלי תזונה מונוטוניים - שינוי תזונתי מהיר ודרסטי או אכילת מאכלים עם אחוזי חומציות גבוהים (כגון עגבניות, זיתים ופירות הדר) - מעודדים התפתחות אפטות. אם כבר נדבקתם - הימנעו ממאכלים אלו לחלוטין, והסירו מהתפריט היומי גם קפה ותה - שגורמים להתססת האפטה, ולזיהומה (במרבית המקרים, הכאב הוא כל כך גדול וצורב עד שמי שסובל מאפטות כבר יודע לבד מה הוא מסוגל לאכול ומה לא, אבל חשוב שנדע שמאכלים חריפים/פיקנטיים/חמוצים וכדומה - מזיקים ביותר בעת המחלה, וכדאי להימנע מהם).

3. הימנעו ככל שניתן מכעס, דאגה, לחץ או פחד. מצבים אלו בנפש מעודדים את הופעת האפטות, ומחזקים אותן. 

הטיפול

הטיפול הקונבנציונאלי שניתן על ידי רופאים הוא מאלחשים מקומיים שונים כגון משחות, סטרואידים או חומצה היאלורונית (שנמצאת בגופנו באופן טבעי) - שמוסיפים לחות למקום האפטה, ומקלים בכך מעט על הכאב. אולם כשמדובר בילדים - למעט טיפות שניתנות על ידי רופא המשפחה - אין כל כך מה לעשות, מלבד לחכות שהאפטות יעברו מאליהן וכמובן לדאוג שהילד ישתה הרבה נוזלים (כפיצוי על כך שאינו יכול כמעט לאכול).

הרפואה האלטרנטיבית מציעה שלל תכשירים טבעיים לטיפול באפטות כגון תמציות הפרחים רטניה, פרופוליס ואלוורה - שמכילות רכיבים אנטי דלקתיים, ובעלות תכונות הרגעה. 

תגיות:בריאות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה