היסטוריה וארכיאולוגיה

מחתה מימי בית שני התגלתה בצפון

מחתה, אחת מכלי השרת ששימשו לעבודת בית המקדש, התגלתה במהלך חפירות ארכיאולוגיות

אא

במהלך חפירות ארכיאולוגיות של רשות העתיקות, בשטח המיועד לבניית מלון בחוף מגדל שליד הכנרת, נחשפו מחתה מעוטרת וכד עשויים ברונזה.

המחתה הינה אחת מכלי השרת ששימשו את עבודת בית המקדש. הכהנים השתמשו במחתה לשם העברת הקטורת והגחלים ממקום למקום בהקרבת הקטורת.

השם "מחתה" נובע מפעולת החתייה בגחלים – הגברת חום הגחלים באמצעות הזזתם וניעורם. בחומש שמות מוזכרת המחתה בציווי למשה להקים את המזבח: "ועשית את המזבח... ועשית סירותיו לדשנו, ויעיו ומזרקותיו ומזלגותיו ומחתותיו". (כז, א-ג).

המחתה לאחר ניקוי במעבדות הטיפול בממצאים של רשות העתיקות (צילום: רשות העתיקות)המחתה לאחר ניקוי במעבדות הטיפול בממצאים של רשות העתיקות (צילום: רשות העתיקות)

לדברי דינה אבשלום גורני, מנהלת החפירה מטעם רשות העתיקות: "המחתה שמצאנו, מהמאה ה-2 לספירה, מצטרפת לכ-10 מחתות בלבד המוכרות בארץ מתקופת בית שני. בתחילת המחקר, סברו כי המחתה שימשה רק ככלי פולחני לטיפול בגחלים ובקטורת ששמשו בטקסים פולחניים. במהלך השנים, לאחר שנמצאו גם מחתות ללא הקשר פולחני, נראה שהמחתה שמשה גם ככלי במלאכת היום יום. המחתה והכד שנחשפו בחפירה היו מונחים, האחד בסמוך לשני, על רצפת אבן בתוך אחד מהמחסנים הסמוכים למזח של מגדל. יתכן שכלים אלו נשמרו כבעלי ערך עבור משפחה מהיישוב היהודי של מגדל ואוחסנו במקום, או שאולי היו בשימוש יום יומי".

בחפירות נרחבות של רשות העתיקות באתר בשנים האחרונות, נחשף במגדל יישוב יהודי מימי בית שני, ובו נראים בתי היישוב, מקוואות טהרה, רחובות, שוק ומתקני תעשייה, וכן מבנה של בית כנסת שקירותיו עוטרו בטיח צבעוני. במרכז חדר הקריאה נמצאה אבן רבועה, המדמה את בית המקדש בירושלים ועל צידה האחד של האבן עיטור מנורה בעלת שבעה קנים.

לדברי איאד בשאראת, ארכיאולוג רשות העתיקות, "ההתרגשות של המתנדבים הייתה גדולה מאוד. הם לא נרגעו מכך שהכלים האלו חיכו ממש מתחת לפני השטח 2000 שנה. אפילו אנחנו – חופרים ותיקים, התרגשנו מאוד: לא כל יום נחשפים ממצאים נדירים כאלה, ובמצב השתמרות כל כך טוב".

האתר ממוקם בסמוך לישוב מגדל שבצפון הכנרת, הוא פתוח למבקרים ומציע סיור בשרידי הישוב בן 2000 השנה שנחשף בחפירות. 

תגיות:עתיקותארכיאולוגיה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה