מקבצי שו"ת - שאל את הרב

מקבץ שו"ת #14 - 10 השאלות הכי מעניינות שפורסמו השבוע

האם מותר לעבוד בתענית אסתר? האם מותר ללכת לרופא או שצריך לחכות שהשם ירפא? והאם לבעלי חיים יש חלק לעולם הבא?

אא

1. שלום לכבוד הרב. מספר שאלות: האם יום תענית אסתר מותר בעבודה? והאם יש מנהגים נוספים ליום זה מעבר לצום?

מותר לעבוד בתענית אסתר ללא כל חשש. אין מנהגים מיוחדים בצום תענית אסתר. אמנם כדאי לדעת מה שכתב בספר קב הישר (פרק צ"ז) שיום תענית אסתר מסוגל מאוד שתקובל תפילתנו בזכות מרדכי ואסתר, וכל מי שצריך רחמים על איזה דבר שהוא צריך להתפלל, ייקח פנאי לעצמו ביום התענית, ויאמר תחלה מזמור כ"ב בספר תהלים "אילת השחר", ודרשו רבותינו זיכרונם לברכה (במסכת יומא דף כ"ט עמוד א') דאסתר היתה נקראת אילת השחר. ואחר כך ישפוך שיחו לפני ה' ויבקש בקשתו ויזכיר זכות מרדכי ואסתר אשר בזכותם יעתר לו הקב"ה ויפתח לו שערי רחמים ותקובל תפלתו ברצון, יעויין שם.

2. שלום רב. קראתי בספר שרק בורא עולם הוא המרפא, ויש לי בעיות בשיניים. עליי להתפלל לאלוקים שירפא לי או ללכת לרופא שיניים? איפה הגבול – מתי צריך לעצום עיניים ולבטוח בה'?

שלום וברכה. יש ללכת לרופא שיניים ולבקש מבורא עולם שיביא לך את הרופא הטוב ביותר שימצא את הבעיה, ויפתור אותה בקלות וביעילות בעז"ה. תמיד צריך להשתדל בדרך הטבע ולבקש מבורא עולם שההשתדלות תועיל עבורך.

(צילום אילוסטרציה: Shutterstock)(צילום אילוסטרציה: Shutterstock)

3. מה קורה לבעלי חיים אחרי המוות? האם יש להם גן עדן או משהו בסגנון? האם מקבלים עונש על הריגת בעלי חיים כמו חרקים? ומה יקרה לבעלי חיים כשהמשיח יגיע?

שלום רב. אין לבעלי חיים הישארות הנפש אחרי מיתתם, וממילא אין להם חלק לעולם הבא. אין להרוג חרקים סתם בלי סיבה, ומי שעושה כן ייענש על זה. בעלי חיים שמתו לא יקומו בתחיית המתים.

4. שלום. גדלתי חילונית וכל הסביבה שלי חילונית לגמרי. אני גרה בניו יורק והשותפה שלי לדירה איננה יהודיה, היא במקרה חברה טובה שלי (רק אבא שלה יהודי). התחלתי לאחרונה לשמור שבת, וכל שבוע אני מנסה לשמור יותר ויותר, אך הדבר קצת קשה, בגלל השותפה שלי, וחוסר באמצעים. רציתי לשאול אילו מכשירים, פלטות חמות או קומקום שבת אני יכולה לקנות, והאם אני יכולה לשתף את חברתי שאיננה יהודיה בשבת יחד איתי, כלומר בקידוש, הדלקת נרות ותפילות, היא פתוחה לזה. בקיצור: איך אפשר לשמור שבת או בכלל להתחזק ביהדות כשכל הסביבה שלי חילוניים גמורים וחלקם הגדול גויים? אני מאוד אוהבת את כולם ולא הייתי רוצה לוותר עליהם.

שלום וברכה. קיומה של הגויה בביתך אינה אמורה למנוע ממך לשמור את השבת כהלכתה כלל. את יכולה לשמור את השבת כראוי, להחזיק פלטה להדליק נרות וכו', ללא כל בעיה. יש להיזהר לקנות רק יין מבושל או מיץ ענבים מבושל לקידוש.

5. מבואר בגמרא שחמי טבריה חמומם הוא מהגיהנום, האם הדבר כפשוטו?

שלום וברכה. כאן נסתר הרב על הגלוי, אך אנסה לבאר מעט לפי מה ששמעתי מהמקובלים: העולם הבא איננו ממשי, ולכן הוא נמצא למעשה בכל מקום - גם על גבי העולם הזה, כמו שהנשמה נמצאת בתוך הגוף הגשמי ומניעה אותו. נסה לחשוב על כך כמו על קליפה של בצל, ששכבה מסתירה מתחתיה שכבה עמוקה יותר. כך גם עולמות רוחניים של מעלה יש ביניהם קשר לעולמות שמטה, ולכן גם יש ביניהם גורמים של סיבה ותוצאה. הגיהנום הוא מקום בלתי גשמי - אך הוא קשור לעולמנו הגשמי, וכוחו והשפעתו הרוחניים משפיעים על תכונות ודברים שנמצאים כעת בתוך עולמנו הגשמי. כיום יש לנו שפע של דוגמאות להבין זאת מתחום, המדע על אנרגיות שעוברות דרך החומר, ושקיימות בו-זמנית בתוך החלל הריק יחד עם חפצים מוצקים, כגון רדיו וקרינה שעוברים דרך חפצים וקירות ובניינים. בנמשל תוכל להבין שהעולם הבא "מתלבש" על העולם שלנו, כך שיש לו השפעה על החומר. וחז"ל ביארו שהסיבה השורשית לחמי טבריה מגיעה מההשפעה הנובעת מכח רוחני זה.

6. שלום הרב. רציתי לשאול שאני קם בבוקר אני צריך להגיד אשר יצר בברכות השחר גם לא הייתי צריך לשירותים?

שלום רב. מנהג הספרדים ועדות המזרח, שמי שלא עשה צרכיו בבוקר, אינו מברך "אשר יצר" כלל. אמנם יש מהאשכנזים שנהגו שבבוקר בקומו משנתו מברך "אשר יצר" עם "על נטילת ידים" בין עשה צרכיו ובין לא עשה צרכיו. ואף למנהג האשכנזים, נכון שיעשה צרכיו בבוקר, כדי שיוכל לברך "אשר יצר" לכל הדעות, ולצאת ידי ספק. וכן למנהג הספרדים ועדות המזרח שאינם מברכים "אשר יצר" אלא אם כן עשה צרכיו, טוב לצאת ידי ספק, ויעשה צרכיו בבוקר, כדי שיברך "אשר יצר" לכל הדעות. מקורות: ראה בבית יוסף אורח חיים (סוף סימן ד') וברמ"א או"ח (סימן ד' סעיף א') ובמשנה ברורה (ס"ק ג'-ד'). וע"ע באורך בספר הלכה ברורה (שם סעיף י"א).

7. אני מורה בבי"ס ממ"ד מעורב בנים-בנות בכיתות א'-ו'. במסגרת פעילויות פורים נערך טורניר מחניים של צוות המורות ומנהל ביה"ס נגד קבוצת מועצת התלמידים, כלל תלמידי ביה"ס צופים במשחק. האם מותר למורה להשתתף במשחק כזה או שיש בעיית צניעות בעניין? בתודה מראש.

שלום וברה. אסור לאישה להשתתף במשחק זה שצופים בו הגברים.

8. במה נשים מחויבות בפורים? (תפילות קריאת המגילה וכדומה)?

שלום וברכה. נשים חייבות בקריאת המגילה בלילה וביום, במשלוח מנות, במתנות לאביונים ובסעודת פורים.

9. איתא בשו"ע א"ח סימן ק"ס שמותר ליטול ידיים ביבחושים, ומבואר במשנה ברורה הטעם משום שנוצרו מהמים. איך זה מסתדר עם ההנחה שאין יכולים להיווצר יוצרים מדומם? (וכן ראיתי כמה מקומות, לא זכור לי איפה, שכתוב שאכן נוצרים יוצרים ממים ורפש וכדו').

שלום וברכה. לא עיינתי מספיק בסוגיה זו, ואשיב על פי מה שראיתי עכשיו. נראה שם שהכוונה היא דווקא כשהם מרוסקים, ואין לו אפשרות ליטול בדרך אחרת. מכיוון שהם מלאים במים, הרי שריסוקם יוצר נוזל שאפשר ליטול בו בשעת הדחק. מה שנאמר במשנה ברורה, הכוונה שכך נבראו בששת ימי בראשית, ולא שנוצרו עכשיו במים. בעיקרון היחס לחרקים הוא, שאם לא זכו עדיין לצאת לאוויר העולם, אלא כל בקיעתם ומאכלם היה רק בתוך הפרי, הרי שהם נחשבים לחלק בלתי נפרד מהפרי. וזה לא קשור לאופן בו נוצרו, אלא לעובדה שלא זכו עדיין לקבל חיותן מבחוץ. כל זה נאמר מעיקר הדין, אך יש בזה הרבה חילוקי דינים שצריך ללמוד.

10. שלום לכבוד הרב. רציתי לדעת: ממצוות פורים לתת מתנות לאביונים, האם חייב דווקא באותו יום לתת את המתנות או שיכול לתרום כסף טלפונית לארגונים שלדוגמא דואגים לעניים (ביגוד/מזון וכו') אבל אז לא מובטח שדווקא באותו יום הכסף עובר לעני? האם בסעודת פורים חייב לשתות דווקא יין, או שיכול לשתות גם משקאות אלכוהוליים אחרים כמו בירה? והאם מותר לתת לאביון גם כסף (מתנות לאביונים) וגם משלוח מנות (אוכל), וככה לצאת גם על משלוח מנות וגם על מתנות לאביונים? (ז"א האם מותר לקיים את המצווה באותו אדם)?

שלום רב. כדי לקיים את מצות מתנות לאביונים, צריך להיות בטוחים שהכסף שתורמים מגיע לעניים ביום פורים עצמו. מעיקר הדין אפשר לקיים את מצות השתייה בסעודת פורים על ידי כל משקה אלכוהולי כמו בירה. ומכל מקום יש עניין להדר לקיים את המצווה ביין, כי כמה ניסים שנעשו בימי אחשוורוש היו על ידי משתה היין. ועל כל פנים עיקר המשתה יקבע על יין, ויוכל להוסיף שאר משקין המשכרים אם נהנה מהם (ראה מה שהביא בזה בספר פסקי תשובות חלק ו' סימן תרצה אות ג). אפשר לתת מתנות לאביונים ומשלוח מנות לאדם אחד. אלא שחוץ מזה צריך לתת מתנות לאביונים לעוד עני, היות ויש חיוב לתת שתי מתנות לשני עניים (שלחן ערוך אורח חיים סימן תרצד סעיף א).

תגיות:שו"ת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה