עובדות ביהדות

הר הבית: 10 עובדות מרתקות על המקום בו בחר ה’

הר הבית הוא המקום הקדוש ביותר ליהדות. אירועים היסטוריים חשובים התקיימו בו, ואף לעתיד לבוא יהיה בעל חשיבות בינלאומית

אא

1. הר הבית הוא המקום הקדוש ביותר ליהדות. הר הבית הינו "המקום אשר יבחר ה'", המוזכר פעמים רבות בספר דברים. בו היו שני בתי המקדש, ועליו ייבנה במהרה בית המקדש השלישי.

2. ההר קדוש מדורות קדומים: על אבן השתיה המצויה בהר הבית במקום קודש הקודשים, התבטאו חז"ל כי ממנה "הושתת העולם"‏. כמו כן, מוזכר המקום כמקום ממנו נלקח העפר ליצירת האדם הראשון, בו בנה את מזבחו, בו הקריבו קין והבל את קורבנם, ובו בנה נח את מזבחו כשיצא מן התיבה.

3. אירועים נוספים שאירעו במקום: אליו הוליך אברהם את יצחק בנו להעלותו לעולה; אותו קנה דוד המלך מידי ארנן היבוסי להקים מזבח לד', כדי לעצור המגפה על ישראל; עליו הקים שלמה בנו את בית המקדש, בית התפלה לכל העמים, ועל הר זה הקימו שבי ציון את הבית השני, שהורדוס הפך אותו למכלל יופי.

4. ספר ישעיהו (פרק ב', פסוקים ג'-ד') צופה להר הבית חשיבות בינלאומית: "והיה באחרית הימים נכון יהיה הר בית ה' בראש ההרים ונשא מגבעות, והלכו עמים רבים ואמרו לכו ונעלה אל הר ה' אל בית אלהי יעקב ויורנו מדרכיו ונלכה באורחותיו, כי מציון תצא תורה ודבר ה' מירושלים" גם ספר מיכה (פרק ד', פסוק א') אומר זאת "והיה באחרית הימים יהיה הר בית ה' נכון בראש ההרים ונשא הוא מגבעות ונהרו עליו עמים".

5. על שם קדושתו, נקרא ההר בפי הנביאים גם בשמות הבאים:
הר המוריה - פירוש השם הוא: "הר שממנו תצא הוראה לישראל". הכוונה היא ללשכת הסנהדרין שישבה בלשכת הגזית בבית המקדש.
הר בית ה' - בפי ישעיהו: "והיה באחרית הימים נכון יהיה הר בית ד' בראש ההרים.." בשם זה משתמש גם סופר דברי הימים ב', בדבריו על מנשה שהסיר את אלהי הנכר, וכל המזבחות אשר בנה בהר בית ד'".
הר ה' - בלשון זו שואל דוד המלך בתהלים: "מי יעלה בהר ד', ומי יקום במקום קדשו?", וכן בנבואות ישעיהו לאחרית הימים: "והלכו עמים רבים ואמרו: לכו ונעלה אל הר ד', אל בית אלוקי יעקב".

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

הר ה' צבקות - בכינוי חיבה זה מכנהו זכריה: "ונקראה ירושלים עיר האמת, והר ד' צבאות - הר הקודש".
הר הקודש -  כינוי להר המוריה בפי הנביאים ומשוררי התהלים. "ובאו האובדים בארץ אשור... והשתחוו לד' בהר הקדש בירושלים"; "קולי אל ד' אקרא, ויענני מהר קדשו".

6. ההר מתרומם במזרחה של ירושלים, בגובה 750 מ' מעל לפני הים.

7. כיום, לדאבון לב, עומדת עליו "כיפת הסלע", מסגד שבנה הסולטן עבד אל מליך בשנת 690 למנינם.

8. דעת ההלכה היא, שאסור בתכלית האיסור להיכנס להר הבית. אחת הסיבות לכך שאין אנו יודעים בוודאות את מיקומו המדויק של הר הבית ההיסטורי ואת מקום העזרה, וישנו חשש שיכנס לאזור האסור על פי ההלכה בכניסה לטמאי מתים. היום, רובו ככולו של הציבור טמא בטומאת זו, לאחר שבאו בקרבה לעצמות אדם, או שהו בבניין בו נמצא מת. הטהרה מטומאת מת מצריכה אפר פרה אדומה, שאינו מצוי בימינו, ויהודי הנכנס בטומאה בזדון לאזור האסור, עובר על איסור הלכתי חמור שחיובו כרת.

יצוין כי בפתח הר הבית שלט ובו קריאה מטעם רב הכותל המערבי הרב שמואל רבינוביץ האוסרת עליה להר הבית, וכבר בשנת תשכ"ז (1967) פורסמה קריאה על ידי כל הרבנים האוסרת לחלוטין עליה להר הבית.

9. הר הבית הוא המקום אליו מכוונות תפילותיהם של ישראל, כמו שאמר שלמה המלך בתפילתו בחנוכת המקדש: "... והתפללו אל ה' דרך העיר אשר בחרת בה, והבית אשר בניתי לשמך". גם לאחר חורבן המקדש עיני העם היהודי היו נשואות בתפילתם אל מקום הר הבית. בשעת תפילת שמונה עשרה, על האדם לכוון את ליבו ואת כיוון תפילתו להר הבית.

10. על פי ההלכה, המתפלל בחוץ לארץ צריך להתפלל לכיוון ארץ ישראל. תושבי ארץ ישראל צריכים להתפלל לכיוון ירושלים, ותושבי ירושלים - לכיוון הר הבית, בית קדשי הקדשים.

תגיות:הר הביתבית המקדש

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה