חדשות בעולם

אירופה: 16% מהגברים יוצאים לחופשת לידה

על פי מחקר חדש של מרכז טאוב, ישראל היא אחת מחמש המדינות שמתנה את חופשת הלידה של האב, בכך שהאם תחזור לעבודה

אא

מחקר חדש שערך מרכז טאוב ומתפרסם היום (שלישי), לרגל יום האישה הבין-לאומי. על פי המחקר, ישראל היא אחת מחמש המדינות היחידות ב-OECD שלא מעניקה חופשת לידה לאבות בלבד.

ב-20 ממדינות ה-OECD מעניקים לאבות חופשת לידה בתשלום חלקי או מלא מיד לאחר הלידה - במקביל לאישה, כאשר 75% מהגברים מנצלים זאת. בישראל, לעומת זאת, הגבר יכול לקבל חופשת לידה רק כאשר האישה מוותרת על זכות זו וחוזרת לעבודה. רובן ככולן של הנשים מתקשות לחזור לעבודה כשישה-שבעה שבועות לאחר הלידה, ולהעניק זכות זו לאב.

13 מדינות מעניקות חופשת הורות בתשלום לאבות בלבד. כך למשל, בגרמניה הוסיפו חודשיים בתשלום לחופשת הלידה בתנאי שהגבר לוקח אותה.

המחקר, שבחן את ההבדלים בין תעסוקת הנשים וזכויות ההורים בשוק העבודה לאחר לידה בישראל ובמדינות ה-OECD, מעלה ממצאים מעניינים ביחס לזכויות ההורים בישראל, ביחס לשאר מדינות ה-OECD.

המדיניות הממשלתית בישראל מעודדת ילודה לצד השתתפות נשים בשוק העבודה באמצעות הגנות מפני פיטורים בזמן ההריון ולאחר הלידה, מענק של 100% מהמשכורת בזמן חופשת הלידה ושעת הנקה בתשלום.

גם מבחינת סכום התשלום ליולדות, ישראל ממוקמת במקום טוב: בישראל מקבלות נשים 100% משכרן במהלך 14 השבועות של חופשת הלידה בתשלום, עד לתקרה של 1,460 שקלים ליום. לעומת זאת, ב-21 ממדינות ה-OECD התשלום ליולדות עומד רק על חלק משכר העובדת - כך שברוב המדינות חופשת הלידה אמנם ארוכה יותר, אך במהלכה הנשים מרוויחות סכום נמוך יותר ביחס למשכורתן הרגילה.

תחום נוסף שבו המצב טוב יותר לכאורה בישראל הוא משך חופשת לידה ללא תשלום, שכוללת כיום שני סוגים. לאחר 14 שבועות, בהן מקבלת היולדת תשלום מלא, היא זכאית לעוד 12 שבועות של חופשה ללא תשלום, וכן לשנה שלמה מתום חופשת הלידה בתשלום, במידה והיא בעלת ותק של 4 שנים לפחות במקום העבודה.

עם זאת, החוקרות מציינות כי רוב הנשים לא מודעות לכך שהן זכאיות להאריך את החופשה ללא תשלום, וכ-12% בלבד מהנשים יוצאות לחופשת לידה של יותר משישה חודשים.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

כדי להתאים את עצמה לממוצע ה-OECD, ממליצות החוקרות לפשט את מערכת חופשות הלידה ללא תשלום בישראל ולשלב את שני סוגי החופשות ללא תשלום הקיימים כיום לכדי חופשה בת 6 חודשים, שיוענקו לאחר תום חופשת הלידה בתשלום וייקראו "חופשת הורות". בתקופה זו תישמר הותק, ימי המחלה ופיצויים, שאינם מוענקים כיום במהלך חופשה ללא תשלום. זה יעלה את המועדות להטבה וזכויות העובדים לא ייפגעו.

בכל הקשור למעבר החד הכרוך בחזרה לעבודה בתום חופשת הלידה - ישראל שוב ניצבת מאחור. כמחצית ממדינות ה-OECD מאפשרות להורים חזרה הדרגתית לעבודה, באמצעות הקטנת היקף המשרה וגמישות לגבי שעות העבודה ומקום העבודה.

בנוסף, יש מדינות המאפשרות להורים לנצל את חופשת הלידה בכמה חלקים במשך שנותיו הראשונות של הילד. כך למשל באוסטריה הורים רשאים לממש עד 13 שבועות של חופשת הורות עד שהילד מגיע לגיל 7.

החוקרות מציינות כי נקיטת צעד דומה בישראל תאפשר לנשים לשוב לעבודתן מהר יותר לאחר חופשת הלידה בתשלום, וגם תאפשר להורים להיות עם ילדיהם בזמני החופשות של מוסדות החינוך.

תגיות:חופשת לידה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה