פעילות הידברות

אתר הידברות: אי של שפיות

בימים אלה אני סוגרת שנה לעבודתי כעורכת משנה של האתר, ששינה את כל התפיסות שלי על עולם התקשורת. מעיין כפיר בטור נוסף בסדרת מאחורי הקלעים של האתר, במסגרת "מהפכת האינטרנט היהודית"

אא

עבודה בתקשורת פירושה לחיות מהלא נורמלי, מהטרגי, מהמקומם, מהשערורייתי. כדי להיות עיתונאי, בכל תחום שהוא, אתה נדרש לרמות בלתי נתפסות של ציניות. אתה מפסיק להאמין לאנשים ומחפש תמיד את המניע הנסתר; אתה לומד לראות ניגודי עניינים ואינטריגות בכל מקום; אתה עלול להתחיל לחשוב שהעולם הוא מקום אפל ונכלולי למדי, ושרוב הדברים ששווה להתמקד בהם הם דברים ששווה למתוח עליהם ביקורת. 

עד לפני שנה, כשהתחלתי לעבוד בהידברות, זו היתה התפיסה שלי על עולם התקשורת. מקום שבו גם עיתונאים טובים, עם כוונות טובות, אורזים יחד עם תיק הלפטופ שלהם גם מנה גדושה של סרקזם, לפני שהם יוצאים לראיין. מקום שבו כדי לשרוד מקצועית אתה צריך לצאת מתוך נקודה הנחה, שלכולם יש אינטרסים סמויים או גלויים, ושתפקידך לתמרן בין כל האינטרסים האלה.

העבודה בהידברות לימדה אותי עד מהרה, שאתר הידברות הוא אולי הפורטל היחיד בעולם שלא עונה על הסטראוטיפים האלה. אחרי הכל, זהו אתר שמדווח לא רק על חדשות אלא גם על סיפורים אנושיים מחממי לב. אתר שמכסה עניינים אקטואליים מבלי להזדקק לתוספות הנפוצות של לשון הרע, רכילות, הונאת דברים או מחלוקת. אתר שבו אייטמים על פרשת השבוע, תפילה מיוחדת או אמרות חז"ל תופסים מקום חשוב בדף הבית, ויכולים להפוך בקלות לאייטמים הנקראים ביותר. אתר שבו מתפרסמים ראיונות מעוררי השראה עם אנשים בעלי שיעור קומה, והראיונות הללו – והתגובות אליהם – מתברכים באותנטיות נדירה ובהיעדר מבורך של ציניות.

פינת העבודה של מעיין כפירפינת העבודה של מעיין כפיר

אני לא חושבת שזה מקרה, שסקר קוראים שערכנו בקיץ האחרון הביא לכל כך הרבה תגובות מאנשים, שתיארו את אתר הידברות בתור 'הבית שלהם'. אתר החדשות הממוצע לא מנסה לתת לכם תחושה ביתית. האתר הישראלי המצוי חותר להיות שילוב של קרקס, זירת גלדיאטורים, טריבונה במגרש כדורגל ומריבה משפחתית ארסית במיוחד. אבל להידברות יש יעדים אחרים. כשאנחנו עובדים על תכנים לאתר, אנחנו לא מחפשים את הכותרות שיקפיצו, יכעיסו, יעוררו טינה ומחלוקת או יגררו אנשים ללעוג לאנשים אחרים. אנחנו לא מנסים לקשור את קהל הקוראים שלנו לאתר על ידי אספקה יומית של הזדמנויות לזעם, מרמור, שנאה וקנאה. במקום זה, אנחנו שואפים להפיץ ידע תורני מעשיר, לספק חדשות נקיות, להביא כתבות ומאמרים שירוממו וירתקו, ובכלל – ליצור באתר את אותה אווירה ביתית משפחתית חמימה שכל כך הרבה מהגולשים שלנו מתארים.

אני מופתעת לטובה כל פעם מחדש מהכוח שיש לאתר. ריאיון עם שדכנית שמתפרסם גורם לכך שהיא מתקשרת אלי יום אחרי ומספרת שהטלפון שלה לא מפסיק לצלצל. טור בנושא יהודי מביא לשרשור תגובות מדהים ומלא תובנות שמעשיר את הקוראים לא פחות מהטור המקורי. ראיון עם סיון רהב-מאיר על קבוצות הווטסאפ שלה, גורם לה להתפעל מכמות הפניות שמגיעות אליה בעקבות הפרסום בהידברות. מקבץ הומור שנון מופץ הלאה והלאה ומושך לאתר קוראים סקרנים שנתקלים, על הדרך, ביותר יהדות בדרכי נועם מכפי שנתקלו כל חייהם.

אבל ההפתעה הטובה ביותר, שהידברות מעניקה לי כל יום, הוא התגלית שאפשר גם אחרת. שאפשר לעבוד בתקשורת מתוך גישה חיובית. שיש קהל גדול שאוהב סיפורי השראה וטוּב אנושי' יותר מקריעה לגזרים וירטואלית. שיש המון אנשים מקסימים ששווה לכתוב עליהם – ושזה לגמרי בסדר להשאיר את האנשים הבלתי מקסימים מחוץ לרשימת המרואיינים שלנו. הידברות מוכיחה בכל יום שאתר פופולרי לא צריך להתבסס על פנייה למקומות הנמוכים בנפש האדם: פנייה למקומות הגבוהים, מסתבר, דווקא עובדת מצוין.

בשביל הקוראים שלנו, אנחנו שומעים ושוב, אתר הידברות הוא בית. אבל בשבילי, אתר הידברות הוא בראש ובראשונה אי של שפיות. בעולם התקשורת של היום, הוא כנראה האי האחרון.

* * *

גם אתם מרגישים שאתר הידברות הוא אי של שפיות? בוודאי תשמחו לדעת שהעולם הווירטואלי של הידברות הולך להתרחב – ובגדול. מהפכת האינטרנט היהודי של הידברות תביא לכם יותר אתרים, יותר תכנים, יותר חיזוק, יותר זיכוי הרבים, יותר פעילויות חסד חברתיות – ובעיקר, יותר יהדות בדרכי נועם. רוצים לזכות ולהיות שותפים. לחצו כאן. 

 

תגיות:מהפכת האינטרנט היהודיתקמפייןהידברות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה