ונשמרתם

הימנעו מעישון: 6 הוראות בטיחות למניעת מוות עריסה

זהירות מחימום יתר של החדר. הימנעות מעישון בקרבת התינוק. אמצעי זהירות למניעת אסון "מוות עריסה"

אא

בשבועות האחרונים אירעו מספר מקרים קורעי לב של פעוטות שנפטרו בשנתם. לפניכם מספר הוראות בטיחות, שיסייעו, בס"ד, למנוע הישנות מקרים נוראיים אלו:

1. אין לחמם את החדר יתר על המידה. יש להימנע מלחמם את התינוק בצורה מוגזמת. יש להביא את טמפרטורת החדר לדרגה ממוצעת ונעימה, אך לא לוהטת.

2. יש להלביש את התינוק בשכבת בגדים ממוצעת. יש להיזהר שלא להלביש את התינוק בשכבות רבות מדי של בגדים.

3. הימנעות מעישון בקרבת התינוק. ישנן עדויות חלקיות אך משמעותיות, לקשר שבין עישון ומספר מקרי מוות בעריסה. מחקרים הראו שהימנעות מעישון בקרבת בתינוק (בבית בו הוא נמצא, וכן בקרבתו) מפחיתה את אירועי המוות בעריסה.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

4. הימנעות משינה בצוותא עם התינוק. הסכנה שבשינה משותפת היא שההורה, במהלך השינה, עלול לחסום בשוגג את דרכי האוויר של התינוק.

לעיתים גם שינוי רמות דו-תחמוצת הפחמן (CO2) בסביבתו של התינוק, עקב ירידה באוורור הסביבתי, יכול להפריע לתהליך הנשימה התקין ולגרום למוות.

בנוסף, מיטת ההורה מכילה מצעים רכים, כריות ושמיכות, שעלולים לכסות את התינוק, ולחסום את דרכי האוויר שלו.

5. השכבה על מצע קשיח. עד גיל שנה להשתמש במזרון מוצק עטוף בסדין בלבד וללא תוספות.

אגב, ילדים הנוהגים להירדם תוך כדי משמוש פיסת בד, כגון חיתול או שמיכה. חפצים אלו עלולים אף הם לגרום לחנק. מומלץ להרחיק את הבד מיד לאחר ההרדמות ועדיף לנסות למנוע נוהג זה לחלוטין.

6. מציצת מוצץ. אף בנושא זה, רב הנסתר על הגלוי, אולם, כעקרון, יש רושם שמציצת מוצץ מקטינה את שעור המוות בעריסה. גם כאן העדויות הן נסיבתיות ברובן, אך הרושם הוא שיש קשר . לא ניתן לצאת בהמלצה גורפת בעד השימוש במוצצים, אך לאור העדויות בספרות הרפואית. נראה שמי שכן משתמש במוצץ עד גיל שנה – ככל הנראה מפחית את הסיכון למוות בעריסה. על פי משרד הבריאות: "כדאי להשכיב את התינוק לשינה עם מוצץ, עד גיל שנה".

7. תפילה. כמו כן, יש לזכור את הוראתו של הגאון רבי חיים קנייבסקי בנושא. כזכור, לפני שבועות אחדים ניגשו אל מרן הגר"ח קנייבסקי מספר יהודים, שבביתם מתנהל משפחתון, וביקשו ממרן עצה וסגולה כיצד להינצל מאסון זה, הנקרא "מוות עריסה". מרן הגר"ח השיב להם בזו הלשון: "אנו לא יודעים על מה עשה ה' כזה מקרה, ואנו אין כוחנו אלא בפה, ולהתפלל לפניו שלא ישמע עוד שוד ושבר בגבולינו".

תגיות:עישוןמוות עריסה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה