עובדות ביהדות

עת רצון: 10 נקודות חשובות על זמן המנחה

זמנה של תפילת מנחה הינו "עת רצון", כלומר שעה בה התפילות מתקבלות יותר משעות אחרות של היממה

אא

1. יצחק אבינו קבע את תפילת מנחה, שנאמר: "ויצא יצחק לשוח בשדה" (בראשית כ"ד,ס"ג), ושיחה פירושה תפילה.

2. תפילת מנחה תוקנה כנגד קרבן התמיד, שהיה מוקרב בשעות בין הערביים.

3. התלמוד במסכת ברכות מדגיש את חשיבותה של תפילת המנחה: "אמר רבי חלבו אמר רב הונא: לעולם יהא אדם זהיר בתפלת המנחה, שהרי אליהו לא נענה אלא בתפלת המנחה". (ברכות ו, ע"ב)

4. מעשה אליהו בהר הכרמל מתואר בהרחבה בספר מלכים א'. בהר הכרמל נאבק אליהו הנביא עם נביאי הבעל, התפלל לה' בזמן "עלות המנחה"‏ ונענה מיד בתפילתו. מכאן מסיק התלמוד שזמנה של תפילת מנחה הינו "עת רצון", כלומר שעה בה התפילות מתקבלות יותר משעות אחרות של היממה, ולכן על האדם להיות זהיר לבל יפסיד זמן יקר ערך זה.

(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)

5. תפילת מנחה מיוחדת גם בכך שהיא נאמרת באמצע היום, כאשר האדם קוטע את רצף יומו לצורך התפילה, בניגוד לתפילת שחרית ותפילת ערבית הנאמרות בתחילת היום ובסופו.

בטור (רלב) מבואר כך: "הטעם שתפילת המנחה היא חשובה כל כך, מפני כי תפילת השחר זמנה ידוע, בבקר בקומו ממיטתו יתפלל מיד קדם שיהא טרוד בעסקיו. וכן תפילת ערבית בלילה זמנה ידוע, בבאו לביתו והוא פנוי מעסקיו. אבל תפילת המנחה, הוא בעוד שהיום גדול והאדם טרוד בעסקיו והוא צריך לשום אל לבו ולפנות מכל עסקיו ולהתפלל, על כן שכרה הרבה מאד".

6. בשולחן ערוך מבואר כי יש ליטול את הידיים לפני תפילת מנחה, בדומה לנטילת הידיים לפני שאר התפילות.

7. הרמב"ם מבאר כי זמן תפילת מנחה מקביל לזמן הקרבת קרבן התמיד של בין הערביים, וכה דבריו: "לפי שהיה התמיד קרב בכל יום בתשע שעות ומחצה, תקנו זמנה מתשע שעות ומחצה והיא הנקראת מנחה קטנה, ולפי שבערב הפסח שחל להיות בערב שבת היו שוחטין את התמיד בשש שעות ומחצה אמרו שהמתפלל מאחר שש שעות ומחצה יצא ומשהגיע זמן זה הגיע זמן חיובה, וזו היא הנקראת מנחה גדולה". כלומר, מנחה קטנה – כאשר זמנה קטן, כלומר לפני השקיעה. מנחה גדולה, לעומת זאת, מתפללת כאשר זמנה עדיין גדול.

8. המשנה במס' שבת אומרת: "לא ישב אדם לפני הסַפָּר סמוך למנחה עד שיתפלל. לא יכנס אדם למרחץ, ולא לבורסקי, ולא לאכול, ולא לדין". (שבת ט, ע"ב)

9. לפני תפילת מנחה טוב לומר: "מודה אני לפניך ה' אלוקי ואלוקי אבותיי, שכשם שזכיתי לראות חמה במזרח, כן זיכיתני לראותה במערב".

10. עם ישראל כוחו בתפלה, והקב"ה מתאווה לתפילות של עם ישראל. מובא בספר "באר משה" על פרשת עקב כי "בכל דבר קטון כגדול על האדם לשאת תפילה. ולא רק כאשר זקוק האדם לישועה גדולה עליו לשאת עיניו בתפילה לשמים, כי אם בכל דבר קטון או גדול, חייב הוא לדעת שבלי עזרתו יתברך לא יצליח בשום דבר".

הרב ירון מרדכי זכאי על הלכות תפילת מנחה:

 

תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה