מצוות

עצה לשמירת העושר: 8 נקודות על ברכת המזון מתוך ברכון

כיצד ברכו רבותינו ברכת המזון, מדוע נכנס הגרא"מ שך לתוך הבית באמצע הברכה, מה סיפר הגר"ח קנייבסקי על החזו"א? 8 נקודות שיבהירו את חשיבותה של ברכת המזון, דווקא מתוך ברכון

  • כ"ב אדר א' התשע"ו
אא

1. מסופר שעשיר אחד הגיע לרב שך ומסר לו סכום כסף גדול לצדקה. אמר לו מרן: כהכרת הטוב רצוני לומר לך סגולה, שאם תתמיד בה יישאר העושר ברשותך – "ברך ברכת המזון מתוך הסידור!" מסופר שהעשיר לא הקפיד על מילוי עצה זו, ובתוך שנה ירד מנכסיו.

2. אברך שאירעו במשפחתו כמה אסונות, בא לפני הרב שך  וביקש שיורהו מה לקבל על עצמו להמתיק הדינים ולהסיר חרון אף. אמר לו הגרא"מ שך זצ"ל, קבל על עצמך דבר קטן, ובקביעות בל תימוט, והיא ברכת המזון מתוך סידור.

הרב שך הסביר את הטעם לקבלה זו, על ידי מעשה על הרב מבריסק, שהוצרך לנסוע לשוויץ לצרכי רפואה, כי אוויר ההרים הקל על קשיי נשימתו.

ועל פי הוראת הרופא היה עליו לצעוד כל בוקר במסלול מסוים לשיפור תפקוד ריאותיו. לאחר זמן שב לבדיקה אצל הרופא, והרופא משתאה על שאינו רואה שחל שיפור של ממש בתפקוד הריאות.

חקר, והתברר שהרב מבריסק חס על זמנו, ולפיכך צעד במהירות ושב לתלמודו, כך שריאותיו לא ספגו די זמן את אוויר הריאות הצלול, ואינם מתאוששות. יעץ לו הרופא ללכת לאיטו, בנחת וברוגע, ושספר לעיון ייקח עימו, ואחרי שינוח וישאף אוויר צח כראוי יחזור למעונו. עשה כן הרב מבריסק ובריאותו אכן השתפרה.

סיים הרב שך: "האוויר הרוחני שברכת המזון מחדיר, אמור להבריא את כל מערכת האדם, אלא שאם אומרים אותה במרוצה בלי התבוננות, לא שאפו אותה כדי צורכה כראוי. לכן על ידי ברכה מתוך הסידור, תהיה הברכה איטית ומתונה, צחה וזכה ותשפיע לטובה ולברכה".

3. בספר "עמוד אש" מסופר שאשה אחת שהייתה משכלת בניה, באה לפני המהרי"ל דיסקין וביקשה את ברכתו שתזכה לזרע של קיימא. נענה לה המהרי"ל ואמר: "תקבלי על עצמך לברך ברכת המזון מתוך סידור!" והאישה קיבלה זאת על עצמה, וזכתה לזרע של קיימא.

4. ידוע שהרב שך היה מעורר על כך רבות, ולרבים שלא זכו להתברך בזרע של קיימא היה מייעץ להם לקבל על עצמם לברך ברכת המזון מתוך סידור. (שו"ת רבבות אפרים).

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

5. סיפר רבי חיים קנייבסקי  שבילדותו שהה בבית מרן החזון איש, אחד מבני ביתו של החזו"א בירך ברכת המזון, ותוך כדי הברכה הביט לעבר דבר מסוים, ועשה סימן בידיו כאילו רוצה לומר דבר מה. לאחר שסיים הלה את "ברכת המזון" אמר לו החזו"א: "איני מבין, הלא בתפילת שמונה עשרה, מנהג העולם לעצום את עיניהם ולא להביט ח"ו בשום דבר, על אחת כמה וכמה שלא לסמן לאחרים וכיוצא בזה, ואילו בברכת המזון אין העולם מקפידים להיזהר בכך, ודבר פלא הוא זה, דהלא ברכות תפילת שמו"ע הינם מדרבנן בלבד, ואילו "ברכת המזון" הינה מן התורה, ובוודאי שיש להחמיר בהם לכל הפחות כפי שהדין לנהוג בתפילת שמו"ע".

6. ידוע ומפורסם כוח זכרונו המופלא של הגאון רבי חיים עוזר גרודזינסקי, אף הוא העיד על עצמו שאינו יודע שכחה מה היא. הגרא"מ שך זצ"ל סיפר כי כרבה של וילנא, היה ממונה הגרח"ע זצ"ל על הגמח"ים שבעיר, ופירוט חשבונותיהם נכתבו על ידו בפרוטרוט. פעם כשעבר דירה אבד הספר, ובני הבית הצטערו צער רב, משראה הגרח"ע את צערם, ישב וכתב מזכרונו את הספר כולו: שמות, תאריכים, סכומים. לבסוף נמצא הספר המקורי והושווה עם השחזור והכל היה תואם.

הגרא"מ שך זצ"ל סיפר את הסיפור וסיים: "ועם כל זאת, מעולם לא בירך רבי חיים עוזר ברכת המזון, אלא מתוך הסידור!"

7. מרן הגרא"מ שך זצ"ל היה מקפיד לברך מתוך ברכון שהחזיק תדיר בכיסו. פעם בשבתו בסוכה הבחין שהברכון נסדק וכמה שורות נטשטשו, קם ונכנס לביתו לחפש סידור. אחד הנוכחים הביע תמיהה על הטרחה, אך מרן זצ"ל הגיב: "קבלה היא קבלה".

8. בסוף ימיו, כשהוצרך הגרא"מ שך, משום חוליו, שיתקינו לו צינור להכנסת מזון לגופו, בכה בכי רב. והסביר לשואליו שקשה לו שמעתה לא יוכל לברך ולהודות לה' יתברך ברכת המזון.

בספר החינוך כתב: "כל המברך ברכת המזון בכוונה מובטח לו מזונותיו בכבוד כל ימיו". הרב יגאל כהן על כוחה ומשמעותה של ברכת המזון:

 

תגיות:ברכת המזוןסגולהעושר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה