דמויות ביהדות

בצלאל, הנער שבנה את משכן ה': קווים לדמותו של בצלאל בן אורי

"יודע היה לצרף אותיות שנבראו בהם שמים וארץ". קווים לדמותו של בצלאל בן אורי, שבנה את המשכן וכליו

  • כ"א אדר א' התשע"ו
אא

1. על בצלאל אמרו רבותינו זכרונם לברכה: "יודע היה בצלאל לצרף אותיות שנבראו בהן שמים וארץ". (ברכות נה א)

2. במסכת סנהדרין מובא כי בצלאל עבד במשכן בהיותו בן שלוש עשרה בלבד. (סנהדרין סט)

3. שמו של בצלאל מורכב משני המילים: "בצל – א-ל", וכך אומר המדרש: "בצלאל על שם חכמתו נקרא, בשעה שאמר לו הקב"ה למשה לך אמור לו לבצלאל עשה לי משכן ארון וכלים, הלך משה והפך ואמר לו עשה ארון וכלים ומשכן, אמר לו, משה רבינו מנהגו של עולם אדם בונה בית ואחר כך מכניס לתוכו כלים... אמר לו שמא בצל א-ל היית וידעת..."

4. בצלאל הקים את המשכן וכליו בחכמה עצומה. במדרש רבה מובאת הסיבה לכך: "ומהיכן זכה לכל החכמה הזאת, בזכות מרים, שנאמר ויעש להם בתים (שמות א'), ומה היו הבתים, בית הכהונה ובית המלכות... ומרים נטלה חכמה שהעמידה את בצלאל ויצא ממנו דוד שהיה מלך. (שמות רבה מח ה)

5. התורה מזכירה פעמים רבות את שמו של בצלאל. הסיבה לכך מובאת בשמות רבה: "בצלאל נתן נפשו עליו ביותר - לא קיפח הקב"ה שכרו, ופירסמו הכתוב על כל דבר ודבר". (שמות רבה נ ה).

6. עוד מובא במדרש על גדולתו של בצלאל: "...ואף בצלאל נשתבח לפני הקב"ה בעליונים ובתחתונים, שנאמר (שמות ל"א) ראה קראתי בשם בצלאל, וכתיב (שם ל"ה) ראו קרא ה' בשם בצלאל, ראה בעליונים ראו בתחתונים, הוי אומר ומצא חן ושכל טוב בעיני אלקים ואדם".

7. במדרש מובאת הסיבה לכך שבצלאל עבד יחד עם אהליהב. בצלאל הוא משבט יהודה, המעולה שבשבטים, ואהליהב משבט דן, מצאצאי השפחות. דברי המדרש: "אמר הקב"ה, יבא ויזדווג לו, שלא תהא רוחו גסה, שגדול וקטן שוין לפני הקב"ה".

8. בצלאל היה נכדו של חור. חור, כידוע, נהרג על ידי בני ישראל כשסירב לבנות עבורם את חטא העגל. בצלאל בחשיבותו היווה את השכר שנתן הקב"ה לחור. דברי המדרש: "בשעה שביקשו לעשות העגל עמד (חור) כנגדם וגער בהם, עמדו עליו והרגוהו, אמר לו הקב"ה חייך אני פורע לך... כך חור נתן להקב"ה נפשו במעשה העגל, א"ל הקב"ה וכך עשית, חייך כל בנים שיצאו ממך אני מגדלם בעולם..."

תגיות:משכןבצלאל בן אורי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה