דמויות ביהדות

איך אפשר לעזור לנפטר? אל תחמיצו

"הרי ביד מוקיריה להקל על עונשה ולהרבות שכרה במרום", זעק הרב מעומק ליבו. "אם יאמרו קדיש, או יקראו מזמור תהילים, או ילמדו משנה!"

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

הדרשן הרב יעקב גלינסקי זצ"ל פירש את הפסוק: "פוקד עוון אבות על בנים" כך: הקדוש ברוך הוא מחסר ומפחית מעוונותיהם של האבות, על ידי מעשיהם של הבנים.

"והעניין נפלא", כתב הרב גלינסקי בספרו "והגדת", "אחריות כה כבדה מונחת על כתפי הבנים, ולא בכדי הורונו לומר: "הריני כפרת משכבו". הרב גלינסקי מוסיף ומבאר כי "בכל קדיש שאומרים, בכל משנה שלומדים, מקלים מעל הנפטר את דינו. בכל מצוה שעושים, בכל מעשה חסד שגומלים, מביאים לעילוי נשמתו".

הרב מוסיף ומתאר מקרה, בו ביקשו ממנו להגיע למעמד אזכרה של יהודי שנפטר. המשפחה ביקשה רב שיישא דברים במעמד, ותמורת זאת היא תתרום בעין יפה להחזקת מוסדות תורה.

היהודי המנוח לא זכה לשמור מצוות בחייו, והרב גלינסקי מתאר את טקס האזכרה שערכה לו משפחתו, שאף היא לא זכתה לשמור מצוות: "הם הגיעו קבוצות קבוצות, המשפחה, החברים, השותפים, העובדים. כל קבוצה הביאה זר, עטור בסרט שחור, הניחה בטקסיות על המצבה וחזרה לאחוריה לשלב ידיים. במהל האזכרה לא נאמרו משניות או תהילים ואף לא קדיש...

הרב גלינסקי, שהזדעזע עד עמקי נשמתו, החליט: 'אוותר על הכסף. כעת יש לדבר מילים כדרבנות', ונשא דברים מעומק לבו: "חשבתי לומר דברים בשם המשפחה, והחלטתי לומר דברים בשם הנפטר.

"אחד מן השנים: או שיש נשמה נצחית, שבפטירת האדם עולה למרום למסור דין וחשבון ולקבל שכר ועונש, או שאין נשמה ומותר האדם מן הבהמה אין.

"אם אין נשמה, למה מביאים פרחים? הרי כלום לא משאר. ואם יש נשמה, פרחים היא צריכה?!

"הרי ביד מוקיריה להקל על עונשה ולהרבות שכרה במרום", זעק הרב מעומק ליבו. "אם יאמרו קדיש, או יקראו מזמור תהילים, או ילמדו משנה!"

"משל למה הדבר דומה, לעני מזה רעב ולשונו נָשְתָה בצמא, מתחנן לפרוסת לחם ולגימת מים, ומציעים לו... זר פרחים! לא כנס זיכרון הוא, אלא כנס התעלמות!" סיים הרב גלינסקי את דבריו.

הדברים נתקבלו בהלם. הנוכחים הביטו בו בעיניים משתאות, והוא כמובן לא קיבל אף תרומה. בסַפְּרוֹ על המאורע, אמר הרב: "כפרה על הכסף, אבל האמת צריכה להיאמר, ורחמנות על האדם הקבור מתחת לזרי הפרחים שחורי הסרט..."

שנה לאחר המקרה, פגש הרב את אחד מעובדי החברה קדישא, שסיפר לו: "לא תאמין, אבל השנה הם הביאו זרי פרחים, אמרו משניות וחתמו בקדיש!"...

הרב שלמה לוינשטיין בהרצאה מרתקת על החיים שלאחר המוות:

הרב יצחק פנגר עונה על השאלות:  האם ישנו עולם אחר? האם ישנו עולם מעבר לעולם שלנו? האם כאשר אדם מסיים את חלקו בעולם הזה, יש לו המשך? 

תגיות:נשמההרב יעקב גלינסקי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה