חדשות יהדות

חילולי שבת בתחבורה הציבורית

יו"ר סיעת ש"ס בכנסת, ח"כ יואב בן צור, יזם דיון דחוף בוועדת הכלכלה, וקבע: "קווים רבים מחללים שבת בניגוד לתקנות התעבורה, וכופים על הנהגים לחלל את השבת". ח"כ יצחק וקנין: "גם נהגים חילונים זכאים לשמור את השבת"

אא

ועדת הכלכלה של הכנסת עסקה השבוע בכפייה על נהגי התחבורה הציבורית לנסוע בשבת, ובהפעלת התחבורה הציבורית בהיקף נרחב בשבת נוכח המעבר לשעון חורף. יו"ר סיעת ש"ס בכנסת, ח"כ יואב בן צור, שיזם את הדיון, אמר כי התחבורה הציבורית באזורים רבים מכרסמת בקביעות בסטטוס-קוו, וקווים רבים מחללים שבת בניגוד לתקנות התעבורה.

"אנחנו לא מבקשים לכפות שום דבר, אלא רק לשמור על הסטטוס קוו ולא לפרוץ אותו בנימוקים שונים". עוד אמר כי "אנחנו רוצים לדעת איך זה נעשה, והאם שר התחבורה מודע לכך ואישר זאת. יש כאן תופעה מתגברת והולכת, במיוחד לאחר הפעלת שעון קיץ, ואנחנו מצפים שמערכת התחבורה הציבורית תדע להכין את עצמה כדי לא לפעול בשבת". ח"כ בן צור הוסיף שנהגים רבים מתלוננים כי נכפה עליהם לעבוד בשבת.

ח"כ יואב בן צור (צילום: מרים אלסטר / פלאש 90)ח"כ יואב בן צור (צילום: מרים אלסטר / פלאש 90)

נציג מרכז המחקר והמידע של הכנסת, אהוד בקר, הציג נתונים קודרים ממסמך שכתב בנושא ואמר כי רשימת הקווים בעלי ההיתרים לפעול בשבת, במגזר היהודי, עלתה מ-92 קווים ב-2012 ל-193 קווים ב-2015. הוא הוסיף כי סוגיה שנייה היא קווים ללא היתר שנסיעתם ביום שישי גלשה אל תוך השבת. בעניין זה העלתה בדיקת הממ"מ כי רק אחוז אחד מהקווים שאין להם רישיון לנסוע בשבת אכן גלשו לתוך השבת.

מנהל אגף בכיר תחבורה ציבורית במשרד התחבורה, דרור גנון, אמר כי המשרד מקפיד לשמור על הסטטוס קוו. הוא אף טען כי הרשימה שבה השתמש הממ"מ באשר לקווים שפעלו בשבת ב-2012 לא מעודכנת, ובאשר לגלישת נסיעות לתוך השבת, אמר כי בשנת 2015 השתנו מועדי הכניסה לתוקף של שעון הקיץ והחורף והדבר שיבש את סדרי העבודה, אך הבעיה טופלה. בתגובה דרש היו"ר הוועדה ח"כ איתן כבל מגנון להעביר לוועדה רשימה מסודרת של כל הקווים שזמן הנסיעה שלהם חרג אל תוך השבת בשנת 2015, וביקש לקבל גם את הפילוח האם מדובר בקו עם או בלי היתר נסיעה בשבת וכן האם הוא מגיע ליישוב יהודי או לא. עוד ביקש היו"ר כבל לדעת את סיבת החריגה, כדי לבחון האם מדובר בתקלה בתכנון הקו.

מהנדס התנועה של אגד, פנחס גרשון, אמר כי מבדיקה שעשתה החברה עלה שמתוך מאות נסיעות בימי שישי מדובר רק ב-11 נסיעות שגלשו בדקות ספורות לתוך השבת. "זה לא בסדר וצריך לבדוק את זה, אבל זה כמו להתייחס לצל הרים כהרים", אמר. מנגד, יו"ר ועד עובדי אפיקים יהונתן קריספין, טען כי מדי יום ראשון הוא מקבל עשרות פניות של נהגים שמתלוננים שנאלצו להגיע הביתה אחרי כניסת השבת.

תוך כדי דיון, הפתיעה ח"כ נאוה בוקר מהליכוד שקראה להפעלת תחבורה ציבורית בשבת באופן כללי. היא אף התכסתה באצטלה של מעטה המסורתיות, ואמרה כי "כמי שבאה ממשפחה דתית כואב לי לראות את אי ההסכמה בעניין הזה, המצב כיום פוגע באוכלוסיות החלשות שלא יכולות להחזיק רכב. אפשר למצוא את הנוסחה שתאפשר הפעלת התחבורה הציבורית בשבת בלי לפגוע ברגשות הציבור הדתי". איך, לבוקר הפתרונים. לעומת זאת, ח"כ אורן חזן, אף הוא מסיעת הליכוד, אמר כי הוא אולי לא חובש כיפה ולא מקיים את כל המצוות, אבל הוא מתנגד להפעלת תחבורה ציבורית בשבת, מאחר שהדבר יפגע בזיקה היהודית שלנו.

(צילום אילוסטרציה: יונתן סינדל / פלאש 90)(צילום אילוסטרציה: יונתן סינדל / פלאש 90)

ח"כ יצחק וקנין הוסיף כי "יש כאלה שרוצים לבלות עם משפחתם בשבת ולא לעבוד. צריך לכבד דווקא את הרצון של החילונים לא לעבוד בשבת, כי הדתיים לא יעבדו בשבת בשום מחיר". וח"כ אורי מקלב, תהה כי עצם הדיון לא נועד לעסוק בשאלה הגדולה של הפעלת התחבורה הציבורית בשבת, אלא בעניין ספציפי האם משרד התחבורה יודע לפקח על הנהלים והתקנות שלא מאפשרות גלישת נסיעות אל תוך השבת. "אם יש קווים שנוסעים בשבת למרות שלא היו אמורים לעשות זאת, צריך לטפל בזה", אמר. הוא הזכיר תחקיר של העיתונאי עידן יוסף, לפיו יש עלייה בהיתרים שנותן משרד התחבורה להפעיל קווים בשבת.

היו"ר כבל מתח ביקורת על כך שהוועדה לא קיבלה תשובות ממשרד התחבורה, ואמר כי בלי מידע מדויק של משרד התחבורה לא ניתן אפילו לנסות לצאת לדרך כדי להבין את הבעיה. הוא הוסיף כי הסוגיה הכוללת של הפעלת תחבורה ציבורית בשבת לא על הפרק, אלא הדיון בשאלה האם יש עלייה במספר הרישיונות לנסיעה בשבת ואם כן האם זה מקרי או מכוון, והאם יש באמת גלישה משמעותית של נסיעות לתוך השבת. "אילו היינו מקבלים את הנתונים היינו יודעים את התשובות", אמר. הוא הוסיף כי בדיון אף התגלה פער בין הדברים שאמרו הנהלות חברות התחבורה הציבורית לבין מה שנמסר מהעובדים. לסיכום דרש היו"ר כבל ממשרד התחבורה להעביר את כל הנתונים למרכז המחקר והמידע של הכנסת, ואמר כי לאחר שהמרכז יציג לחברי הוועדה את הממצאים, הוא ישקול אם יש צורך לקיים דיון נוסף בעניין.

תגיות:תחבורה ציבוריתשבת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה