דמויות ביהדות

הרב משה פיינשטיין: 10 עובדות לדמותו הגדולה

רבי משה פיינשטיין זצ"ל היה מגדולי פוסקי ההלכה החרדים לאחר השואה, והיה מוכר כפוסק החרדי הבולט והמשפיע ביותר בארצות הברית. 10 עובדות לזכרו

  • י"א אדר התשפ"א
אא

השבוע, ביום רביעי בערב וביום חמישי עד  השקיעה, י"ג באדר, חל יום השנה ה-35 לפטירתו של הרב משה פיינשטיין זצ"ל. 10 עובדות לזכרו.

1. הרב משה פיינשטיין נולד בז' באדר ה'תרנ"ה, ונפטר בי"ג באדר ב' ה'תשמ"ו. נקבר בהר המנוחות בסמוך לקברו של רבי אהרן רוקח, האדמו"ר מבעלז.

2. היה מגדולי פוסקי ההלכה החרדים לאחר השואה, כיהן כיושב ראש מועצת גדולי התורה של 'אגודת ישראל' בארצות הברית, וראש מתיבתא 'תפארת ירושלים' בניו יורק.

3. הרב פיינשטיין היה מוכר כפוסק החרדי הבולט והמשפיע ביותר בארצות הברית. אלפי תשובותיו בהלכה הופצו בעולם היהודי כולו ורוכזו בסדרת הספרים אגרות משה. בין היתר הוא דן בתשובותיו בבעיות טכנולוגיות מודרניות, רפואה והלכה, ואף בעיקרי היהדות.

4. כמו כן היה פעיל בענייני ציבור וחינוך בקהילה היהודית. התנגד בחריפות לתנועה הרפורמית ולקונסרבטיבית.

5. היה מגדולי הדור ונערץ על רבים. על מצבתו נכתב בין היתר: "עמוד ההוראה, גדול הדור, אב לחכמים, ראש המדברים לכל דבר שבקדושה, נשא משא הדור בחכמה ותבונה, באומץ וגבורה, ובסבלנות אין קץ, בכל אשר פעל ועשה, הדריך הנהיג הורה ולימד, מסר נפשו להעמדת האמת שעלתה לו מעמלו. כל ימיו אצר אוצרות של תורה בספריו 'אגרות משה' ו'דברות משה' והעלה אור חדש בלמוד התורה ובהבנתה. מקור ההלכה לכל המבקש תורת חיים. משענת ומבטח להם בעבודת השי"ת. השפיל והמציא עצמו לכל נזקק ונדכא לשמוע לצרכיהם, להשתתף בצערם ולסעדם, ונקש על דלתי רחמים בתפילתו לישועתם. אמיץ לב בגיבורים להציל כל עשוק. קדוש וטהור, חכם ועניו, אהוב למעלה ואהוב למטה ומקובל לכל".

6. הוציא לאור את ספרו ההלכתי "אגרות משה" (תשעה כרכים) המכיל מכתבי תשובות הלכתיות, שמהוות אבן דרך בפסיקה הלכתית, ובהתייחסות ההלכתית לבעיות החדשות. כמו כן הוציא לאור ספר בשם "דרש משה" בענייני דרוש ואגדה, וכמה כרכים של "דברות משה", הכוללים שיעורים על המסכתות הישיבתיות בתלמוד.

קברו של הרב משה פיינשטיין בהר המנוחותקברו של הרב משה פיינשטיין בהר המנוחות

7. להלן מספר סיפורים הממחישים את גאונותו של הרב משה פיינשטיין במידות:

הגאון רבי משה פיינשטיין זצ"ל נהג מדי שבת אחר הצהרים לסעוד סעודה שלישית בישיבה ולומר פרקי תהלים. באחת השבתות, והוא באמצע אמירת תהלים, התבונן בו ילד שהיה לקוי בפגור קל. הילד נגש והטה את ספר התהלים של רבי משה פיינשטיין לצד ימין, אולם רבי משה המשיך לומר את הפסוקים. או-אז הטה הילד את הספר לצד שמאל, אך רבי משה המשיך באמירת התהלים. לקח הילד את הספר והפכו לגמרי, ורבי משה, אינו מפסיק מאמירת התהלים.

חש אחד האנשים שיש לשים קץ לענין. פנה לילד והעיר בכעס: "די, מספיק! תן לראש הישיבה להתפלל!" פנה רבי משה אל האיש ואמר: "הוא רק משתעשע עמי, ואני נהנה מכך. אני אוהבו כאילו היה בני". ואז חיבק רבי משה את הילד ונשקו.

הרב משה פיינשטיין הפתיע את הנדיב: "שכחתי להודות לך על כוס התה"

​מטלטל: חייהם של כל יהודי העיירה ניצלו בזכות...

לא תישארו אדישים: כאבי הראש נעלמו באופן מיידי

8. מקרה נוסף הממחיש את אישיותו של הרב פיינשטיין: לאשה בהריון שחלתה במחלה קשה, נאמר על ידי רופא שעליה להפסיק את הריונה, שאם לא כן מסכנת היא את חייה ואת חיי העובר. בעלה פנה לרב שהשיבו: "שאלה זו אינה בשבילי, אלא עבור ר' משה פיינשטיין".

תיכף הגיעו בני הזוג לחדר האוכל בדירתו הצנועה של ר' משה. הוא ביקש מהאשה שתחזור מילה במילה על דברי הרופא. חקר בנוגע לכמה נקודות, כדי להבהיר את העובדות לאשורן. ואז קבע את עמדתו:

"אל תחששי, את עומדת ללדת ילד בריא. גם במצב בריאותך יחול שיפור. אין מקום לדאגה". לאחר חודשים אחדים, התגשמו דבריו של ר' משה. האשה ילדה תינוק בריא.

אולם, הסיפור לא תם. שנה לאחר הולדת התינוק, בערב שבת, צלצל הטלפון בביתה של אותה משפחה. ר' משה הציג את עצמו, התעניין בשלום האשה והתינוק, ולאחר מכן הוסיף להפתעתם הרבה: "היום יום ההולדת של התינוק. ישלח ה' בריאות והצלחה לכל המשפחה".

9. ביום ההלוויה של חתנו האהוב, ר' משה שיסגל זצ"ל, נערכה הלוויה נוספת, של אחד מתושבי השכונה. הרב פיינשטיין, בעיצומה של הלווית חתנו, נפנה ללוות גם את הנפטר השני. "כולם באים ללוויית חתני", הסביר, "ונגרם עוול לשני. אם אני אלך ללוותו, יבואו לשם גם אחרים".

10. משרת כושי התקבל לעבודה בביתו. ביקש רבינו מאחד מבני הבית לדאוג למיטתו ולהנחותו לחדרו. ניגש האיש אל המשרת החדש וביקשו לבוא אחריו לחדרו, לפי בקשת הרב בעל הבית. "באדם כזה טרם נתקלתי", קרא הכושי הנדהם, "רק באתי לבית, ניגש אלי והראה לי את המטבח, והדריך אותי כיצד אכין לעצמי כוס חמין!"

 

תגיות:אישים ביהדותרבי משה פיינשטיין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה