דברי תורה

כיצד תגיע הגאולה? ה"אור החיים" בביאור חד ומחייב

בביאורו על פרשת תצווה, מורה לנו ה"אור החיים" הקדוש את הדרך שעל ידה נזכה לגאולה השלמה: "הגאולה האחרונה תהיה רק על ידי זכות התורה"

אא

על הפסוק: "ואתה תצווה את בני ישראל" מסביר ה"אור החיים" כי פסוק זה רומז לגאולה. עם ישראל יינצלו מארבעת הגלויות בזכות ארבעת הצדיקים: אברהם, יצחק, יעקב ומשה: "גלות הראשון – נגאלו בזכות אברהם אבינו, הגלות השניה – נגאלו בזכות יצחק, הגלות השלישית בזכות יעקב, והגלות הרביעית", כותב ה"אור החיים" בפירושו, "תלוי בזכות משה, ולזה נתארך הגלות כי כל עוד שאין עוסקים בתורה ובמצוות, אין משה חפץ לגאול עם בטלנים מן התורה".

ה"אור החיים" ממשיך ומבאר כי המילה "תצווה" היא מלשון "צו". "ואין צו אלא מלכות, כי הוא (משה) ימלוך עלינו לעתיד, ותנאי הדבר שיעסקו ישראל בתורה, וזה הוא אומרו 'ויקחו אליך שמן זית זך', ירמוז אל התורה שנמשלה לשמן, מה שמן מאיר לעולם כך התורה". כלומר, ה"אור החיים מבאר בדבריו, כי הגאולה האחרונה תהיה רק על ידי זכות התורה.

ה"אור החיים" ממשיך ומבאר את המילים: "זך" ו"כתית" כשני נתונים נדרשים, על מנת שהתורה תהיה מושלמת. ביאור המילה 'זך', הוא "יש לעסוק בתורה לשמה בלי שמרים, שהם לקנטר חס ושלום או להתגדל וכדומה, אלה הם שמריה". כלומר, על הלימוד להיות לשמה, מתוך כוונה יחידה:  לעשות את רצונו של הבורא. ביאור המילה 'כתית' הוא, על פי ה"אור החיים" ש"צריכין לעסוק בתורה ולכתת גופם וכוחם, כמו שנאמר 'זאת התורה אדם כי ימות'".

מה קורה כשיהודי לומד תורה? הרב זמיר כהן ב-4 דקות שאתם חייבים לעצמכם:

תגיות:פרשת תצוההגאולהלימוד תורה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה