בריאות ותזונה

שבע עובדות מרתקות על אומגה 3

סיוע בתפקודי מוח, עזרה בגמילה מעישון ויעילות מוכחת בשמירה על העובר והאם בעת ההריון. שבע עובדות מרתקות על אחד הרכיבים החשובים ביותר בתזונה היומית שלנו - אומגה 3

אא

אומגה 3 היא שם כוללני לקבוצת חומצות שומן חיוניות המסייעות בתהליכים שונים בגופנו, אולם הוא מייצר אותן בעצמו בכמות מוגבלת (כמעטפת לתאים השונים) ומקבל אותן בעיקר דרך המזונות שאנו אוכלים. היות והחיים בעולם המערבי הם חיים לחוצים, לא פעם קורה שהתזונה שלנו בלתי מאוזנת, ומשם גם נובע המחסור החמור שלנו באומגה 3. 

אז איך מקבלים אותה ולאילו תהליכים היא מסייעת? הנה כמה עובדות שממש יעזרו לכם לקבל את ההחלטה הנבונה של שימת לב למזונות שבאים אל פיכם, לא רק מבחינת הכשרות:

אומגה 3 בצורתה ה'זמינה'

שמן וזרעי פשתן, עלים ירוקים ושמן קנולה - הם חלק מהמזונות שהאומגה 3 נמצאת בהם. אולם בשביל להפוך אותם לתועלתיים עבורו, הגוף צריך להפוך אותם לצורה זמינה, או לעבד אותם מהצורה המקורית שלהם. כשמדובר באדם בריא, הגוף יעבד את המזונות הללו ללא בעיה והתוצאה תהיה כמות מזערית של אומגה 3. אולם כשמדובר באדם חולה, לגוף 'אין כוח' לבצע את התהליך, גם לא בעבור טיפת אומגה 3. על כן, לאדם כזה מומלץ לצרוך את האומגה 3 בצורה של אכילת דגים או תוספי תזונה (בהיוועצות ברופא).

לא רק דגים שמנים נחשבים

מקובל לחשוב שאומגה 3 נמצאת רק בדגים שמנים שמגיעים מהים כדוגמת סלמון, טונה ומקרל. אולם עובדה זו אינה מדויקת. למעשה, כשמדברים על אומגה 3 חשוב לדעת לא רק מהו סוג הדג, אלא כיצד הוא ניזון. דגי בריכה כמו בורי למשל - שתזונתם משופעת באומגה 3, יענו על הצורך ממש כמו דגי ים. 
 
מסייעת בתפקודי מוח
 
מחקרים רבים שנעשו בתחום הוכיחו את יעילותה של האומגה 3 בתפקודי המוח השונים: שיפור זיכרון, מניעת חרדות, לוחמה במצבי רוח דכאוניים, העלאת התחושה הטובה והפחתת הסיכון לחלות באלצהיימר. 
 
צילום: שאטרסטוקצילום: שאטרסטוק
 
כמה לצרוך?
ההמלצה שניתנת על ידי רופאים היא לאכול כשלוש מנות דגים המועשרים באומגה 3, בשבוע או לחילופין - 500 מ"ג תוסף אומגה 3, ליום - לאדם בריא. מי שעבר טראומה רפואית כלשהי או שסובל מדלקות זיהומיות, שומנים בדם וכדומה - לרוב ימליצו לו הרופאים ליטול כמות גדולה יותר של אומגה 3, באחת משתי הצורות שהזכרנו. 
 
אומגה 3 כמסייעת בגמילה מעישון סיגריות
 
בשורה למעשנים שמנסים להיגמל: מממצאי מחקר שנעשה בשיתוף פעולה  בין אוניברסיטת בר אילן ואוניברסיטת חיפה - עולה כי צריכת אומגה 3 מסייעת ביותר בתהליך של גמילה מעישון. החוקרים בדקו ומצאו כי משתתפים שנטלו אומגה 3 במהלך המחקר חוו ירידה דרסטית בחשק לניקוטין, ואילו כאלו שלא צרכו אומגה 3 - פיתחו אובססיה לעישון מיידי, תוך חוסר יכולת להתמודד עם הסטרס שהחסך הזה גורם להם.  
 
אומגה 3 להריוניות ומניקות 
 
אומגה 3 הוכחה מדעית כתורמת להתפתחות התקינה של העובר בבטן אמו, כמו גם לידתו במשקל תקין ובזמן המשוער. המינון הרווח שהומלץ על ידי האיגוד הישראלי למיילדות בשנת 2014, מקביל לשתי מנות דגי ים בשבוע על מנת לשמור על מערכת עצבים תקינה של העובר ולהפחית את הסיכון של אמו - ללקות בדיכאון שלאחר לידה. 
 
צריכת אומגה 3 בקרב ילדים
 
מחקרים הוכיחו כי יש קשר ישיר בין צריכת אומגה 3 לבין שיפור היכולות הקוגניטיביות של ילדים לרבות שיפור בעיות ריכוז, הפרעות קשב והיפראקטיביות. 
 
 

דג סלמון, אגוזים, פשתן ואבוקדו (צילום: שאטרסטוק)דג סלמון, אגוזים, פשתן ואבוקדו (צילום: שאטרסטוק)

תגיות:אומגה 3בריאות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה