בריאות ותזונה

הכל בראש: כל מה שרציתם לדעת על ’אפקט פלצבו’

מה זה אפקט פלצבו, על מי הוא משפיע, מהם המקרים שבו הוא הוכח כמועיל ועוד. עובדות מדהימות על התופעה המתעתעת שמרתקת את עולם הרפואה המודרנית, ולא רק

אא

פעמים רבות, כשמישהו מתלונן באוזנינו על כך שהוא לא מרגיש טוב, אנחנו מוצאים עצמנו מסננים לעומתו את צמד המילים: "הכל בראש". לו רק היינו מבינים כמה אנחנו צודקים. הנה כמה עובדות שיעזרו לנו להבין, כמה חשובה האמירה הזו. לא רק בגלל ש'ברית כרותה לשפתיים', ומה שמוציאים מהפה יש לו משקל רוחני כבד. אלא גם בגלל שזה מוכח מדעית:

1. אפקט הפלצבו (באנגלית: Placebo) מכונה בעברית תרופת דמה, או 'אינבו' אם תרצו. מדובר בתופעה שבה מתרפאות שלל מחלות - החל מכאבים פיזיים שונים וכלה בחרדות וכאבים נפשיים - באמצעות 'תרופות מעושות' - גלולות סוכר או תרכיבי צמחים, שלא באמת הוכחו מדעית כמועילות לבעיה מסוימת. 

2. התופעה המעניינת מוכרת לא רק בעולם הרפואה כי אם גם בפסיכולוגיה, פילוסופיה ועוד. 

3. שימוש נרחב נעשה בתרופות פלצבו לאורך ההיסטוריה, החל מסוף המאה ה-18. דוגמה אחת לכך היא המים הממוגנטים של פרנץ מסמר, אחד החלוצים בתחום שטען כי בכוחו לרפא באמצעות המים ש'ממגנטים את החייתיות שבמטופלים'. כמובן שדובר על מים רגילים לחלוטין, אך מספר תיעודים שנעשו אז הוכיחו כי מטופליו של מסמר הושפעו קשות מהטיפולים ואף הגיעו למצב של עילפון. 

4. אז איך האפקט הזה עובד? יפה שאלתם. מדובר בשתי תרופות שונות מבחינת הצורה או הצבע שלהן אך דומות מבחינת ההרכב הכימי, שהתוצאות בנטילתן הן שונות מאוד מאדם לאדם, ולעתים אפילו הפוכות. 

5. אחת הבעיות היותר מוכרות לעולם הרפואה הקונבנציונאלית היא שבתהליך פיתוח תרופה מסוימת, לעתים קשה מאוד לזהות מה תהיה ההשפעה שלה על החולה. השאלה הנשאלת ביותר בתחום זה היה האם התרופה תשפיע באמת או שמא השפעתה תהיה בבחינת אפקט פלצבו. 

6. גישות רבות ברפואה המשלימה, מסתמכות על אפקט זה.

7.  אפקט הפלצבו אינו מוכח רק בכל מה שנוגע לתרופות, כי אם גם לניתוחים. מחקרים רבים שנעשו בתחום הראו כי ניתוחי דמה כגון חתך קטן ללא התערבות פולשנית - גרמה למטופלים להאמין שהניתוח צלח, וה'בעיה' נעלמה כלא הייתה. 

8. בהמשך לסעיף הקודם. ישנו משחק מחשב בשם RE-MISSION שבו מוצג הגוף האנושי עם תאים סרטניים בתוכו, ותפקיד השחקן הוא לחסל כמה שיותר תאים כאלה. חוקרים שביקשו לבדוק את השפעת המשחק על ילדים חולי סרטן, הופתעו לגלות דבר מדהים: מצבם הבריאותי של כל הילדים החולים ששיחקו במשחק, השתפר פלאים. הסיבה: תוך כדי משחק, הילדים דמיינו שהם מחסלים במו ידיהם, את התאים הסרטניים של עצמם !!! כשהם הרגישו שכבר ניצחו את המחלה - ההשפעה שלה עליהם צנחה. 

תגיות:תרופהרופאים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה