החיטה והחטא (חלק א´)

החיטה מכילה רכיבים חיוניים מאוד, חבל לאבד אותם בצורת קמח לבן. אז איך בכל זאת אפשר להפיק ממנה את האיכויות שלה?

אא

אחד המזונות המרכזיים בחיינו הוא החיטה. את החיטה אנחנו צורכים בדרכים שונות: לחם ומאפים שונים, פסטות, בורגול, קוסקוס ועוד דרכים גלויות וסמויות. בדורנו אנו מבחינים ביותר ויותר אנשים המפתחים אלרגיות לחיטה ומוצריה. יש אשר מערכת העיכול שלהם רגישה מאוד לחיטה, כגון אלו הסובלים מצליאק. אך יש גם אלרגיות סמויות הנגרמות כאשר אוכלים את החיטה כקמח לבן ובמיוחד כאשר אוכלים אותה בכמויות גדולות. אם נשים לב לתפריט היומי של רובנו, נראה שהחיטה בעיבודים השונים המוכרים לנו, מהווה מרכיב מאוד מרכזי וכפי הנראה מעמיס מידי על גופנו. אולם, למען האמת, החיטה בבסיסה הינה מזון מאוד איכותי כשמשתמשים בה במינונים נכונים ובעיבודים איכותיים. החיטה הינה דגן שבצורתו המלאה מכילה חלבון, מינרלים, ויטמינים B  ו E, אך אלו לא קיימים כאשר משתמשים בחיטה בצורת קמח לבן, שפרט לקלוריות אינו מכיל את אותם רכיבים תזונתיים חשובים. כמה מילים על ויטמינים חיוניים אלו:

ויטמיני B: קבוצת ויטמינים שמקומם מרכזי בחילוף חומרים תקין (כלומר, קליטתם בגוף ועיבודם) של פחמימות, שומנים וחלבונים ובכך אפשרות שימוש בהם לצרכים הגופניים השונים. בכך הם חיוניים לתהליכי הפקת אנרגיה, איזון פעילות המוח שיפור מצבים מנטליים ונפשיים. בחסרונם ניתן להרגיש חוסר שקט נפשי ומתח מוגבר, חוסר אנרגיה ועוד סימפטומים שונים.

ויטמין E: לוויטמין זה תפקידים רבים כגון: הוא מנטרל רעלים שמשפיעים על הלב, כלי הדם, העור ועוד. בכך הוא גם מונע הזדקנותם של רקמות שונות, כגון רקמות המוח. כמו כן, בכוחו למנוע התפתחות מחלות שונות, כגון מחלות לב כלי דם ועוד. מספר דרכים להפיק מהחיטה את האיכויות שלה: א. הנבטה – כאשר מנביטים את החיטה אחוז הויטמינים והמינרלים עולה. בעיקר מדובר על ויטמיני B שכמותו עולה פי ארבעה מכמותו בחיטה יבשה. כמו כן, ויטמין E שמרוכז בעיקר בנבט, כלל אינו נמצא בקמח הלבן.

המשך בשבוע הבא...

אליהו שכטר הוא אירידיאולוג ומטפל טבעי

 

תגיות:חיטה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה