המשכן

ניסים רבים נעשו במשכן. לדוגמה, חז"ל מלמדים כי לצורך יריעות המשכן שחטו חיה בשם תחש - בעל עור צבעוני, שהתקיים רק לצורך בנית המשכן

אא
  1. המשכן (או ´אוהל מועד´), הוא מקדש הניתן לפירוק והרכבה שהקימו בני ישראל במדבר, ונשאו אותו במסעותיהם.
  2. את המשכן בנו אנשים מומחים (´כל איש חכם לב´, שמות לו, א), ובראשם בצלאל בן אורי ואהליאב בן אחיסמך, על פי ציווי ה´ כמבואר בפרשתנו.
  3. המשכן שימש את ישראל לאורך כל תקופת המדבר, וכן לאחר שנכנסו בני ישראל לארץ ישראל, להקרבת קורבנות, וכן לשם היוועדות ה´ עם משה, והשראת שכינתו בקרב עַם ישראל.
  4. ניסים רבים נעשו במשכן. לדוגמה, חז"ל מלמדים כי לצורך יריעות המשכן שחטו חיה בשם ´תחש´ – בעל עור צבעוני, שהתקיים רק לצורך בנית המשכן.
  5. המשכן היה במרכז מחנה ישראל. מסביבו הוקם מחנה לוויה, ובמעגל החיצוני – שאר השבטים (´מחנה ישראל´).

  6. את הציווי להקים את המשכן קיבל משה בהיותו על הר סיני, קודם קבלת לוחות העדות.
  7. החומרים שנצרכו להקמת המשכן והכנת כליו היו רבים ומגוונים. העיקרון המשתמע מתיאורי התורה הוא, כי ככל שמתקרבים לחלקים הפנימיים של המקדש, כך עולה רמת החומרים המצויים בו – הן מתכות והן אריגים.
  8. בקודש הקודשים, לדוגמה, המתכת היחידה הקיימת היא זהב, למעט אדני הקרשים והעמודים העשויים כסף. בקודש, לעומת זאת, רמת החומרים יורדת, ובהתאמה - אדני העמודים עשויים נחושת, שהיא המתכת הטיפוסית של חצר המשכן, שם נמצא כסף רק בחלקי חיבור מסוימים, כגון ווי העמודים וקרסי הירי.
  9. לאחר כניסת עם ישראל לארץ ישראל, הוצב המשכן בגלגל, באופן ארעי במשך 14 שנה. מאוחר יותר הוא עבר לשילה, ולאחר חורבנו עבר לנוב ואח"כ לגבעון.
  10. חז"ל לומדים את כל ל"ט איסורי השבת מהמלאכות שנעשו במשכן.
תגיות:בית המקדששכינה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה