חדשות בארץ

החנינה שביקש אייכמן מהנשיא בן צבי נחשפת

בבית הנשיא נמצא מכתבו של אייכמן, בו ביקש חנינה מהנשיא דאז, יצחק בן צבי. נחשפו מסמכים נוספים ממשפטו של הצורר הנאצי

אא

לרגל יום השואה הבינלואומי, המצוין היום, נחשפים מסמכים שנמצאו בתיק החנינה של הצורר הנאצי, אדולף אייכמן.
משפטו של הפושע אדולף אייכמן התקיים לפני 54 שנה, הוא הואשם כי במסגרת תפקידו באס.אס, פיקד על ביצוע ה'פתרון הסופי', והובלת יהודי אירופה למחנות ההשמדה. אייכמן הורשע והוטל עליו עונש מוות.
בתיק, שנמצא בבית הנשיא, נמצא מכתבו האישי של אייכמן, בו הוא מבקש חנינה; מכתבה של אשתו של אייכמן ושל אחיו, שביקשו אף הם עבורו חנינה; המלצתו של  שר המשפטים דאז, דב יוסף, שלא לחון את אייכמן, דחייתו של הנשיא דאז, יצחק בן-צבי, את בקשת החנינה. נוסף על כך, נמצא דף ובו נאומו המפורסם של התובע במשפט, גדעון האוזנר.

בבקשת החנינה שלו כתב אייכמן: "לא נתתי שום פקודה בשמי שלי, אלא תמיד פעלתי בפקודה... אני מתעב את הזוועות שבוצעו ביהודים וחושב שהיוזמים של זוועות אלה יתבעו לדין עכשיו ובעתיד. ואולם בזה יש למתוח קו בין המנהיגים האחראיים לבין אנשים כמוני, שנאלצו ילשמש רק כלי שרת בידי המנהיגות. לא הייתי מנהיג אחראי, ולכן איני מרגיש את עצמי אשם".

אדולף אייכמן במשפטואדולף אייכמן במשפטו

בנאומו של התובע במשפט, גדעון האוזנר, נכתב כי: "במקום זה בו אני עומד לפניכם שופטי ישראל ללמד קטגוריה על אדולף אייכמן אין אני עומד יחידי. עמדי ניצבים כאן, בשעה זו שישה מיליון קטגורים. אך הם לא יוכלו לעמוד על רגליהם, לשלח אצבע מרשיעה כלפי תא הזכוכית ולזעוק כלפי היושב שם 'אני מאשים'. כי עפרם נערם בין גבעות אושוויץ ובשדות טרבלינקה וקברותיהם פזורים על פני אירופה לארכה ולרוחבה. קולם זועק, אך לעולם לא יישמע. אהיה על כן אני להם לפה, ואגיד בשמם את כתב האישום הנורא".

תשובתו של הנשיא הייתה: "לאחר ששקלתי את בקשות החנינה שהוגשו בעניינו של אדולף אייכמן, ולאחר שנתתי את דעתי לכל החומר שהיה לפני, הגעתי לכלל מסקנה, שאין כל הצדקה להעניק לאדולף אייכמן חנינה או להמתיק את העונש שהוטל עליו על ידי בית המשפט המחוזי בירושלים ביום ה' בטבת תשכ"ב, 15.12.61, ושאושר על ידי בית המשפט העליון בשבתו בבית משפט לערעורים פליליים ביום כ"ה באייר תשכ"ב 29.5.62. הריני מודיעך אפוא כי החלטתי לדחות את הבקשות ולא להשתמש לגבי מקרה זה בסמכותי לחנינה ולהפחתת עונשין".
בליל ה-1 ביוני 1962, לאחר סירוב הנשיא לחנינה, הוצא אייכמן להורג בתלייה. גופתו נשרפה בחצר כלא רמלה ואפרו פוזר בים, מחוץ למימיה הטריטוריאליים של ישראל.

תגיות:השואהאדולף אייכמןמשפט

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה