נפלאות הבריאה

נפלאות הבריאה: כך פועל מנגנון הפיצוי במוח

מחקר בתולעים חשף את אופן פעולתו של מנגנון פיצוי במוח, המאפשר לחדד את שאר החושים על חשבון חוש שנפגע

  • ד' אב התשע"ח
אא

מחקר בינלאומי חדש, בהובלת חוקרים מהאוניברסיטה העברית בירושלים, מגלה כי למוח האנושי יש יכולת מרשימה להגיב לאובדן חושי על ידי הגברת החושים הנותרים.

המחקר, שפורסם בכתב העת PLOS Biology , מורה כי מנגנון הפיצוי המוחי מהווה מאפיין בסיסי גם במערכות עצבים פשוטות בהרבה מאלה של האדם. במהלך המחקר, בדקו החוקרים האם מנגנון הפיצוי המוחי קיים גם ביצור בעל מערכת עצבים פשוטה ביותר. לשם כך, הם חקרו תולעת קטנטנה בשם C. elegans שאורכה מילימטר, היא ניזונה מחיידקים ומערכת העצבים שלה מונה רק 302 תאי עצב (לעומת כ-100 מיליארד במוח האנושי). החוקרים בדקו את הקשר שבין אובדן חוש המגע לחיזוק חוש הריח אצל התולעת.

בבדיקת התולעים גילו החוקרים שיפור משמעותי ביכולתן להגיב לריחות של אוכל, כלומר: חוש הריח שלהן התחדד בהיעדר יכולתן לחוש מגע לגופן.

ד"ר איתי רבינוביץ', שהוביל את המחקר, מסביר כי "אחת היכולות המרתקות של המוח היא יכולת הפיצוי על אובדן קלט חושי. ניתן ללמוד הרבה כשמגלים שמערכת עצבים פשוטה למדי מסוגלת לממש פונקציה מוחית מתוחכמת כמו זו. במקרה כזה, גם נחשף רף חדש לרמת המורכבות העצבית הנדרשת בשביל לקיים מנגנון פיצוי שכזה, וגם הרבה יותר קל לגלות ולהבין כיצד הוא פועל מהרמה המולקולרית ועד לרמה ההתנהגותית".

תוצאות המחקר נוספות לשורה של מחקרים בעניין תפקידם של נוירופפטידים באיתות הבין-חושי, ומלמדות על נפלאות הבריאה.

תגיות:מוחנפלאות הבריאה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה