עובדות ביהדות

שירת הים מדי יום ובכוונה: כך נקרע את "ים סוף" הפרטי שלנו

כל אחד מאיתנו מתמודד עם קשיים שונים, שנמשלו לקריעת ים סוף: זיווג, לידה, פרנסה ועוד. כיצד נקרע את ים סוף הפרטי שלנו? כל מה שרציתם לדעת על אמירת "שירת הים" מדי יום

  • י' שבט התשע"ט
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

בפרשת השבוע הנוכחית (פרשת בשלח) מתואר הפלא הגדול בקריעת ים סוף, וכתובה השירה אותה אמרו ישראל ברוח הקודש, שירת הים. קטע נפלא זה נאמר מדי יום בתפילת שחרית, בסוף פסוקי דזמרא. רבותינו לאורך כל הדורות מציינים שאמירת שירת הים מדי יום בכוונה ובשמחה, תוך ציור הפלא הגדול שאירע בעת קריעת ים סוף - מהווה סגולה עצומה.

בזוהר הקדוש מובא: "כל האומר שירת הים בכל יום ומכוון בה, יזכה לאומרה בעולם הבא, לשבה בה בימי מלך המשיח בשמחת כנסת ישראל בקדוש ברוך הוא. ואדם העושה כן, הקדוש ברוך הוא מוחל לו על כל עוונותיו ומציל אותו מכל צרות שבאות לעולם". הזוהר מדגיש כי "נאמר אותה בכל יום בשמחה רבה כשעה ראשונה שאמרנו אותה, ודאי כוח סגולתה כל יום כשעה ראשונה".  כלומר, כאשר אומרים את השירה בשמחה, מושפעת עלינו מן השמים שפע סגולה כשעה ראשונה.

להלכה נפסק במשנה ברורה: "ויאמר שירת הים בשמחה, וידמה בדעתו כאילו באותו היום עבר בים, והאומרו בשמחה מוחלין לו עוונותיו".

בשמות רבה נאמר שבשעת קריעת הים נבקעו כל מימות שבעולם. המהר"ש מבעלזא שואל על כך: 'לכאורה, הרי אין הקדוש ברוך הוא עושה ניסים לחינם, ולשם מה נעשה נס זה?'. תשובתו היא כי 'מים' מרמזים על הצרות והייסורים שעוברים על האדם, כמו שכתוב בתהילים: 'הושיעני אלוקים כי באו מים עד נפש', ובשעת קריעת ים סוף 'נבקעו כל מימות שבעולם', כלומר, שמעתה יהא כוח לבקוע ולשבר את כל הצרות שבעולם".

המהר"ש מבטיח כי "בכל דור ודור נשפעים הניסים מחדש, וזוכה האדם לצאת מצרה לרווחה מכל צרותיו, ובפרט כאלו שנמשלו לקריעת ים סוף, כגון זיווגו של אדם (סוטה ב), ענייני הלידה, ופרנסה, וכך יוכל לבקוע את ים הצרות ולפעול כל הישועות".

לשם קריעת ים סוף הפרטי של כל אחד יש צורך בתפילה. הרשב"ם כתב על העניינים שדימו חז"ל לקשים כקריעת ים סוף: "ונפקא מיניה לבקש רחמים", להרבות בתפילה ותחנונים. על כן ירבה האדם בתפילה לקל חי, ויזכה לפעול כל טוב.

ספר ה'חרדים' (פרק עג) מסביר את כוח סגולתה של אמירת שירת הים בשמחה ככפרה על העוונות: "כמו שברפואת הגוף' יש 'רפואות' אשר ירפאו את האדם בדמים מרובים ובייסורים אשר יכאבו למתרפא בהם, מאידך, יש רפואות סגוליות שאינם עולים לכדי דמים יקרים, וגם ירפאו את החולי ללא כל כאב... באותו אופן יש תרופות לנפש החוטאת. יש תיקונים כתעניות וסיגופים המענים את הגוף ומזככים אותו לשוב ולהיטהר כבראשונה, אך כמו כן יש עניינים 'סגוליים', אשר כל העוסק בהם מתכפרים לו כל חטאיו".

ה'חרדים' מונה כמה וכמה מאותן מצוות סגוליות, והשלישית שבהם היא: אמירת שירת הים בשמחה כאילו הוא יצא עתה ממצרים, שעל ידי זה מתכפרים לו כל עוונותיו.

ה'חרדים' מוסיף ומבאר את טעם הדבר: נאמר במדרש (ילקוט שמעוני רנד) על הפסוק: "ויסע משה" – ש"הסיעם מעוונותיהם", כלומר: נמחלו להם העוונות על ידי השירה, כיוון ש"כל מי שנעשה לו נס ואומר שירה מוחלין לו על כל עוונותיו".

אמירת שירת הים בשמחה מסייעת לא רק למחילת עוונות, אלא יש בה כוח להשפיע עלינו כל הישועות. ה'בית אהרן' כתב: "בשירת הים יש הכל, מה שהיה ומה שעתיד להיות, וכל הגאולות וכל העניינים שצריך האדם, הכל נכלל בשירת הים. ואם יאמר האדם שירת הים בכל לב ובמסירות נפש כל אחד לפי מה שהוא, יתוקן כל ענייניו בגוף ובנפש".

שירת הים - מותאם לסמארטפון. כולל סגולות והסבר

הרב עמנואל מזרחי בהרצאה מרתקת על קריעת ים סוף: אילו מחזות התגלו שם? למה נדמו הפרנסה והזיווג נדמו לקריעת ים סוף ומהי הדרך להשיגם?

לאמירת שירת הים הסגולית, לחצו כאן.

תגיות:מחילהעוונותשירת הים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה