חדשות בעולם

תופי מלחמה בין סעודיה לאיראן

אחרי תקופה ארוכה של עימותים עקיפים בין איראן לסעודיה, נראה שמתקרב מועד העימות הישיר ביניהן. ברקע עומד מצב המיעוט השיעי החי במזרח סעודיה, החי תחת תנאי דיכוי

אא

מלחמה במזרח התיכון איננה "חדשות", שכן כמעט בכל רגע נתון מתחוללת מלחמה אחת לפחות בתוך אחת המדינות או בין שתי מדינות באזור אלים ומסובך זה. בשלושים השנים האחרונות היו רוב מדינות האזור מעורבות במלחמות: מרוקו, אלג'יריה, לוב, סודאן, תימן, סעודיה, עיראק, סוריה, תורכיה, לבנון וישראל.

אלא שבימים האחרונים עניין המלחמה קיבל עליה בדרגה, כשבאופק נראים סימנים ראשונים של הידרדרות העלולה להביא לידי מלחמה בסדר גודל גדול הרבה יותר ממה שראינו בדור האחרון. זו עלולה להיות מלחמת השמדה, מלחמה בכל האמצעים, בין שתי מעצמות אזוריות, סעודיה ואיראן.

למען האמת, שתי מדינות אלו נלחמות זו בזו מזה שנים על זירות אחרות: בעיראק, איראן תומכת ברוב השיעי ואילו סעודיה מגישה סיוע למיעוט הסוני. בסוריה סעודיה תומכת ומסייעת למורדים באסד, ואילו איראן מקריבה את טובי קציניה וחייליה כדי לסייע לאסד לשרוד מול מתקפות הג'יהאדיסטים הסונים.

בלבנון, מאז תחילת שנות השמונים איראן מסייעת לעדה השיעית להתחזק, להתחמש, להתאמן ולהתארגן כדי להשתלט על המדינה באמצעות ארגון חיזבאללה, בעוד סעודיה מסייעת לסונים לעמוד בפני השיעים. כך מוסברים היחסים החמים בין סעודיה ומשפחת חרירי הסונית, והשנאה היוקדת מדברי חסן נסראללה נגד סעודיה.

גם בתימן משתוללת מלחמה בין איראן המסייעת לעדה השיעית, שבט החות'ים, ובין סעודיה הנלחמת נגדם מלחמה פתוחה המחריבה את המדינה ומשאירה אלפי הרוגים ועשרות אלפי פליטים.

במקביל מפעילה סעודיה את יכולתה הכלכלית האדירה כדי לפגוע בכלכלה האיראנית באמצעות הצפת שוק הנפט והורדת מחירו. הנחישות הסעודית קיבלה משנה מרץ בעקבות עסקת הגרעין ושחרור מיליארדים רבים לאיראן, שיאפשרו לה להעמיק את חדירתה למקומות ולמדינות היושבות על הגדר, להגדיל את להבות הטרור השיעי ולרכוש פוליטיקאים, עיתונאים ואנשי אקדמיה שיהיו מליצי יושר עבור איראן.

אחרי תקופה ארוכה של עימותים עקיפים בין איראן לסעודיה נראה שמתקרב מועד העימות הישיר ביניהן. ברקע עומד מצב המיעוט השיעי החי במזרח סעודיה ותנאי הדיכוי שהוא סובל. הסעודים – סונים ווהאבים קיצונים – סבורים שהשיעה היא סוג של כפירה, ולכן מטילים על השיעים מגבלות קשות בענייני דת והתארגנות. שיח' נימר באקר אלנימר – מנהיג שיעי מקומי בעל השפעה רבה – נעצר באשמת הסתה לאלימות, אף שהוא וחסידיו טוענים שהוא קרא למחאה לא אלימה.

שיח' נימר נידון למוות והוחזק במעצר כעשר שנים. רבים בעולם ביקשו ממלך סעודיה לחנון אותו, אך בשבת האחרונה הוא הוצא להורג בעריפה, כמקובל בממלכה הסעודית. יחד עמו הוצאו להורג עוד 46 אנשים, 43 מהם סונים שהואשמו בפעילות טרור נגד הממלכה.

נראה שראשי השלטון הסעודי הניחו שהריגת 43 ג'יהאדיסטים סונים תחפה על הוצאתו להורג של שיח' נימר, אך הם טעו בשיקול הדעת, שכן מרגע שנודע על עריפת שיח' נימר התעוררה סערה בעולם השיעי. הפגנות סוערות פרצו במקומות רבים בעולם, והמון זועם פרץ לשגרירות הסעודית בטהרן ולקונסוליה הסעודית במשהד, הרס ושרף אותן.

מעבר לפגיעה הפיזית בשגרירות ובקונסוליה, ובנוסף לפגיעה הסמלית בסמל ריבונות סעודיה, יש בפריצה לשגרירות גם פגיעה מודיעינית, שכן – ללא ספק – ניהלה סעודיה פעילות מודיעינית מתוך השגרירות והקונסוליה, האזנה לרשתות תקשורת איראניות, סיורי תצפית והפעלת סוכנים, וכל זה תחת חסינות דיפלומטית. מיד לאחר הפריצה למוסדות הסעודיים בטהרן ובמשהד ציוותה סעודיה על צוותי השגרירות והקונסוליה האיראנית בסעודיה (מוקדי פעילות מודיעינית גם הם) להסתלק מהממלכה, וניתקה את היחסים הדיפלומטיים עם איראן.

בהמשך ניתקו גם בחריין, סודאן ואיחוד האמירויות את קשריהן הדיפלומטיים עם איראן. ניתוק היחסים נועד – בין השאר – לאותת לעולם שאזור המפרץ עלול להפוך לאזור מתוח, ולכן אין לאפשר לאיראן להגיע לנשק גרעיני, כמו גם שמסוכן להשקיע כספים באיראן, שכן השקעה במדינה העלולה להתדרדר למלחמה עלולה לרדת לטמיון.

 

נאום נסראללה

את המשמעות הקשה של הוצאתו להורג של שיח' נימר ניתן לחוש באמצעות הרטוריקה של דוברי השיעה, ובראשם חסן נסראללה הלבנוני. הוא נשא נאום חוצב להבות ולהלן תמצית דבריו (תוספותיי בסוגריים, מ"ק): "בחצי האי ערב הוקמה מדינה שכינויה המזויף, העושק, המבוטל והמחוצף, הוא הממלכה הערבית הסעודית. ארץ שני המקומות הקדושים (מכה ומדינה), ארצו של הנביא מחמד, של בני משפחתו וחבריו המכובדים, ארץ לוחמי הג'יהאד הראשונים, ארץ האסלאם, נגזלה וקיבלה שם של משפחה (סעוד) שכפתה את עצמה על העם החי בחצי האי ערב באמצעות מעשי טבח, הרג וטרור... הממלכה קמה על עצמות העם, על דמו שניגר כמים... בתמיכה אנגלית, בכסף אנגלי, בתותחים אנגליים כחלק מהתוכנית האנגלית להשתלט על ארצותינו, בדיוק כמו שקמה ישראל על פלסטין הכבושה (השוואת סעודיה לישראל!!)..."

לדברי נסראללה, "אין אפשרות לעבור לסדר היום על הוצאתו להורג של איש הדת המכובד, נימר אלנימר, שהייתה ללא שום סיבה. הוא לא טרוריסט, לא הקים כנופיה, לא קרא להרים נשק, וכל דרכו הייתה בדרכי שלום. גם בבחריין מכניסים לכלא את חכמי השיעה, מבלי שנקטו אמצעים אלימים. כל מה שהם עושים זה מחאה בדרכי שלום. אלנימר אמר את האמת, באומץ ובמקום הראוי. רצה לתקן, לשפר את מצב העם כדי שייהנה מחרות, מממשל נקי כפיים, אך מי שאומר את האמת בסעודיה מוצא להורג. דמו של אלנימר מכסה את הפנים, הגוף, ההיסטוריה, ההווה והעתיד של בני סעוד עד יום הדין והם ישלמו את המחיר בעולם הזה ובעולם הבא... כל מי שמותח ביקורת בסעודיה מטופל בחרב... השיח'ים של סעודיה מכשירים כל פשע. רבים ממנהיגי העולם האסלאמי התחננו למלך סעודיה שלא יוציא להורג את אלנימר, היו תקוות שהבקשות ייענו, אך הוצאתו להורג הפתיעה את העולם הערבי והאסלאמי. המשטר בסעודיה לא מעניין אותו העולם האסלאמי, לא דעת הקהל העולמית, והוא מזלזל בכל דבר ופוגע ברגשות כל המוסלמים. המשטר הסעודי מסרב גם למסור את גופת אלנימר למשפחתו. הסעודים אומרים לעמם: או שתחיו תחת שלטוננו ותשתקו כמו כבשים או שנשחט אתכם כמו כבשים. הסעודים חשפו בפני העולם את פרצופם האמתי: עריצות, פשע, טרור, מכריזים על אחרים ככופרים, והם עושים זאת כל יום. סעודיה עושה זאת בתימן כל יום, מפציצה, הורגת, הורסת, טובחת, שולחת המונים לחיי פליטות, מעכבת כל פתרון, כדי להשתלט על תימן ולהתנקם בתושביה כי הם מסרבים להיכנע לבני משפחת סעוד".

(צילום: פלאש 90)(צילום: פלאש 90)

לדברי נסראללה, גם סונים התנגדו להוצאה להורג של אלנימר כי הם אינם רוצים מאבק סוני-שיעי, ומתנגדים לכל צעד המגביר את האיבה בין הסונה והשיעה, אף שבני סעוד רוצים להטיל את העולם האסלאמי למלחמה עדתית. נסראללה מזהיר מפני הידרדרות למלחמה כזו, כי היא תשרת רק את אויבי האסלאם. הגיע הזמן לומר את האמת על בני סעוד באומץ ובאופן ברור, ועל כולם להתנער מהם.

"ספרי דאע"ש הם אותם הספרים שחוברו בסעודיה. סעודיה מממנת, מאמנת ותומכת בכל דרך בדאע"ש. ראשיה הם קבוצה של פושעים וגנבים, הגוזלים את זכויות העם והאדם. הם מקור כל הרוע, הרשע והפשע באזור. הם משרתי אנגליה, ארה"ב וישראל. הם עבדי הכסף, עבדי השלטון, מכורים להבלי העולם הזה, משרתי השטן... הזיוף הזה (סעודיה) חייב להסתיים וליפול. זה הג'יהאד החשוב ביותר בימים אלה... הם 'נהרגים' במועדונים, כשבנינו נהרגים במלחמה כדי להגן על לבנון, פלסטין, האומה והאסלאם. התשובה של רצח נימר אלנימר יהיה התשובה של זינב (בתו של עלי מייסד השיעה) שאמרה את האמת בפני בני אומיה (ששחטו את אחיה, חוסיין בן עלי, בכרבלא בשנת 680 לספירה). הדם שמשפחה זו שופכת באמצעות הרעיונות, הכסף, הנשק שהיא מייצאת, יכתוב את סופה של המשפחה. זו המסורת האלוהית, ההיסטורית, כשמשטר מאבד את שכלו ואת רגשות האנושיות שלו, הוא מתדרדר אל תוך התהום. אנחנו כבר רואים באופק את סופו של המשטר העושק, הפושע הזה".

זו תמצית דברי חסן נסראללה, שנאמרו בהתרגשות רבה, חלק מהם בצעקות רמות, וזכו לתשואות בקרב ציבור המאזינים שהאזינו לו מבעד למסך. דובר שיעי לא יכול לשאת נאום חריף יותר מנאום זה, ואין איומים ברורים יותר מאלו שנסראללה הפנה למשפחת סעוד. יש להניח שרוחו ולשונו של הנאום מתאימים היטב לרוח הנושבת בקרב האייתוללות של איראן, שאלנימר בילה במחיצתם חלק ניכר מחייו. דבריו של נסראללה על זינב רומזים לטבח של חוסין בן עלי בכרבלא, בשנת 680 לספירה, שגם ראשו נערף, ושיעים מזכירים את הריגתו ועריפתו בטקסים רוויי דם בכל 10 לחודש מוחרם, יום הערשורא.

אם הייתי אזרח סעודי, בממלכה ומחוץ לה, הייתי נזהר מאוד ביום הארבעים להוצאתו להורג של אלנימר, שיחול ביום רביעי, 10 בפברואר, וביום השנה להוצאתו להורג, בכל שנה מכאן ואילך. נקמת השיעים בוא תבוא, והיא תהיה מרה וקשה.

תגיות:מלחמהסעודיהאיראן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה