כשרות

"טריפסים" קטנים מסתתרים: 10 עובדות על חרקים בתותים

"טריפסים" קטנים מסתתרים בין הגבשושיות הנאות של הפרי העסיסי. כיצד ניתן לאכול תותים ללא חשש תולעים?

אא

1. התותים הם מוצר בעייתי כבר כמה שנים מבחינת כשרות. בתות השדה יש נגיעות רבה של "טריפסים" קטנים המסתתרים בשקעים שעל התותים. ה"טריפסים" אינם יורדים בשטיפות הרגילות.

2. השנה (חורף תשע"ו) המצב קשה אף יותר מבכל שנה. מדגם גדול של תותים שונים נבדקו ונמצאה כמות נגיעות גבוה מהרגיל אף ביחס לשנים האחרונות.

3. הרב משה ויא שליט"א, מחבר ספר "בדיקת המזון כהלכה", מורה כי רצוי לקנות פרי בעל מבנה ישר וחלק. לא מעוך, לא מקופל, לא "תאומים" וללא חריצים.

4. קיימות מספר דרכים לאכול תותים, ללא חשש תולעים: יש לחתוך את העלה הירוק עם מעט מהפרי הנוגע בו (כ-1 מ"מ) וכן מקומות מקופלים וסדוקים. להשרות במי סבון ל-3 דקות. לשטוף היטב, כל פעם מספר פירות תחת זרם חזק, מכל הצדדים, באופן שהמים יגיעו לכל חלקי הפרי. אם הסדק מגיע על החלל הפנימי, יש לחצות את הפרי. יש לחזור על הפעולה שלוש פעמים ולאחר מכן לטחון או לבשל.

5. מומלץ לחצות כמה פירות לשם מדגם ולבדוק מבפנים.

6. אופציה אחרת היא לקלף שכבה דקה מהפרי מכל צדדיו (כל השכבה החיצונית כולל חריצים עמוקים ומקום חיבור העלה) ולשטוף היטב במים לאחר הקילוף.

7. דרך נוספת לניקיון התותים היא באופן הבא: יש להסיר את הראש הירוק, עם מעט פרי. לאחר מכן יש להשרות את התותים במעט מי סבון, למשך 3 דקות. לאחר ההשריה יש להוציא התותים ולשפשף כל תות בעזרת מברשת שיניים, מתחת לזרם מים, ואז לחזור על פעולת ההשריה, השטיפה והשפשוף פעם נוספת. בהשריה השנייה יש להקפיד להשתמש במי סבון חדשים.

8. ה"נועם אלימלך" כותב בסוף פרשת ויגש: "גם בגלות המר, אם יחזיק בעבודתו יתברך וישוב בתשובה שלמה על עוונותיו לתקן את כל איבריו וגידיו, לקדש ולטהר אותם במאכלים כשרים, ולא להכניס לתוך מעיו מאכלים אסורים, ויקדש איבריו בכל אופנים, יזכה גם עתה בגלות לידי רוח הקודש".
9. במדרש רבה על חומש ויקרא נאמר: "עתיד הקב"ה לעשות סעודה גדולה לעבדיו הצדיקים לעתיד לבוא, וכל מי שלא אכל נבלות בעולם הזה זוכה לראותו בעולם הבא".

10. בשם רבנו האריז"ל כתוב שאם אחד שומר נפשו ממאכלים אסורים, אז הקב"ה שומרו גם כן בהשגחה עליונה ואינו מתקרב אצלו שום מאכל אסור, ורק שיבקש תמיד רחמים על זה להינצל ממאכלים אסורים, ונכון לבקש על זה בכל תפילה ב'שמע קולנו'.

תגיות:כשרותחרקיםתותים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה