מקבצי שו"ת - שאל את הרב

מקבץ שו"ת #3 – 10 השאלות הכי מעניינות שפורסמו השבוע

האם מותר להתפלל עם פיג'מה? מה קורה בכף הקלע? והאם מותר ליטול ידיים בשירותים?

אא

1. לכבוד הרב שלום. האם זה אפשרי להתפלל ערבית עם פיג'מה שזה מכנסיים? וגם רציתי לדעת האם מותר להתפלל כשלא צנועים? כגון שרוול קצר.

שלום וברכה. תפילת עמידה יש להתפלל בבגדים מכובדים שעומדים בהם לפני אדם חשוב. ראוי מאוד להתאמץ ולכבד את בורא עולם בלבוש ראוי, כפי שהיית מכבדת בוודאי אדם חשוב שהיה בא לבקרך.

2. יש לי חבר שממש מתעניין בכף הקלע, ומה קורה שם, ואיזה סוג של אנשים מגיעים לשם. בנוסף אמרו לי שאפשר להיות בגיהנום רק 11 חודשים, אבל גם שמעתי שיש כאלה שדנים אותם להרבה יותר. אשמח לתשובה.

שלום וברכה. מחללי שבת במזיד, בועלי נידות וכדומה מגיעים לכף הקלע. בגיהנום נמצאים לא יותר מ-12 חודש, אבל עד לגיהנום ניתן להגיע למקום רבים ולא נעימים כמו כף הקלע וכדומה.

(צילום אילוסטרציה: Shutterstock)(צילום אילוסטרציה: Shutterstock)

3. שלום כבוד הרב. רציתי לשאול האם מותר ליטול ידיים של שחרית בשירותים, שנמצא בחדר המקלחת בזמן ששניהם מכוסים?

לכתחילה אין ליטול ידיים בשירותים כלל (גם כשהכל מכוסה). רק בשעת הדחק כשאין מקום אחר ליטול ידיים, אפשר ליטול ידיים בחדר השירותים, ובתנאי שתזהרי לברך רק מחוץ לשירותים (יעויין שו"ת יחוה דעת חלק ג' סימן א').

4. שלום כבוד הרב, האם יש אזכור בתורתנו הקדושה לפיהוק? מה הסיבה שאנו מפהקים?

לא ידוע לי על מקור ביהדות שמציין פיהוק. כמו כן, עדיין לא ידועה הסיבה המדעית לפיהוק, אך ישנה סברה בקרב הרופאים – שהפיהוק נועד במטרה לנשום נשימות עמוקות יותר, ולהזרים חמצן רב למוח בעת שהאדם מתעייף, ובכך לעורר את מערכות הגוף שלו, ולאפשר לו להמשיך את פעילותו. יש סברה נוספת שהפיהוק נועד לווסת את טמפרטורת הגוף.

5. כבוד הרב, מהיכן הגיע המושג ש-40 יום טרם יצירת הוולד יוצאת בת קול ומכריזה?

שלום רב. כך אמרו חז"ל במסכת סוטה (דף ב', עמוד א'): "ארבעים יום קודם יצירת הולד, בת קול יוצאת ואומרת בת פלוני לפלוני, בית פלוני לפלוני, שדה פלוני לפלוני". אלא שהגמרא שם אומרת שכל מה שבת הקול מכריזה כאמור הוא דווקא בזיווגו הראשון של האדם. אולם בזיווגו השני אין מזווגין לו אישה אלא לפי מעשיו. (ופירש רש"י: "צנועה לצדיק, ופרוצה לרשע").

6. שלום רב, אני יודע שהשמיטה לפרחים בלבד. אני רוצה לקנות פרחים מהשוק (ללא תעודה). ממתי אפשר לקנות ללא חשש חילול שמיטה? תודה.

שלום וברכה. כעת ניתן לקנות ללא תעודה.

7. איך זה שלא לכל בני האדם יש אותו גן, אם כולנו הגענו מאדם הראשון? לדוגמא ראיתי במהפך שלכהנים יש DNA  דומה, מה שמורה על השייכות שלהם לאהרן.

שלום וברכה. האדם הראשון וחווה הורישו DNA לכל בני האדם, אך ברבות הדורות נוצרו שינויים מזעריים ב-DNA בהתאם לאקלים והרבייה. במילים אחרות, בכל דור אנו מוסיפים "רישומים" ב-DNA שלנו על השינויים שהיו בדורות שקדמו לנו. אכן לכל בני האדם יש DNA משותף שמוכיח שהיה להם מוצא משותף מן האדם הראשון. הכהנים זכו ל"רישום" מזערי ב-DNA שלהם, כי כולם נולדו ממשפחה אחת, והיה להם אב משותף (אהרן הכהן).

8. האם אדם שלא חובש כיפה יכול לברך על דבר מאכל? האם זה מעכב? כלומר צריך לברך רק עם כיפה?

שלום רב. חובה לכסות את הראש כשאומרים את שמו של הקב"ה, וממילא אסור לברך ללא כיסוי ראש. כיסוי הראש בידו לא מועיל, אולם אפשר שיכסה את ראשו בשרוול של החולצה שהוא לבוש בה.

9. שלום כבוד הרב. רציתי לשאול, האם מותר לשחק רמי אותיות בשבת?

מותר לשחק בשבת במשחר הנקרא 'רמי אותיות', ואין בזה משום איסור כותב מאחר שכל אול נמצאת על חלק בפני עצמו, ואין החלקים מתחברים זה לזה. (כן כתב בספר השבת בתפארתה חלק ב' עמוד תכז).

10. שלום כבוד הרב. רציתי לדעת האם מותר לתת צדקה לגוי?

שלום רב. מותר לצדקה לגוי, עיין עוד ברמ"א יורה דעה סימן רנא סעיף א', ובש"ך סעיף קטן ב'.

תגיות:שו"ת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה