קונצרט בחינם

באי תחנת הרכבת התחתית בוושינגטון חלפו על פניו של כנר שניגן על כינור ישן ליד פח הזבל, ולא העלו על דעתם שמדובר במוזיקאי מחונן ומצליח שהגיע לשם רק כניסוי

אא
לפני מספר שנים נכנס אדם לבוש בבגדים פשוטים לתחנת הרכבת התחתית בוושינגטון עם כינור ישן. הוא עמד ליד פח הזבל באולם המבוא של התחנה, וניגן בכינור במשך 45 דקות. במהלך הזמן הזה חלפו על פניו 1097 אנשים. רק 7 מתוכם עצרו כדי להאזין. מספר ילדים שעברו עם הוריהם ניסו לעצור ולהקשיב, אך כולם ללא יוצא מן הכלל נגררו על ידי הוריהם הממהרים. כ-20 אנשים הניחו מטבעות קטנים בתיק הכינור, רובם אפילו לא הרימו את עיניהם. כשהכנר סיים לנגן, אף אחד לא הבחין בכך ולא מחא כפיים. שקט שרר במקום. במשך 45 הדקות שהוא עמד וניגן בכינור נאספו 12 דולר, ועוד שטר אחד של 20 דולר, שהניחה אישה אחת שזיהתה את הכנר.
 
 
הכנר היה מוסיקאי שהוגדר אחד הנגנים הקלאסיים הטובים ביותר בעולם. כרטיס ממוצע להופעתו עלה כ-100 דולר. הכנסותיו מקונצרטים נאמדו בכאלף דולר לדקה. הכינור הישן למראה היה כינור ששוויו מוערך בכ-3.5 מיליון דולר. בקונצרט שנערך שבוע לפני כן, נעמד הקהל על רגליו למשך כל המופע. זה היה אותו מופע בדיוק שנוגן בתחנת הרכבת התחתית... היצירות שנוגנו היו יצירות מופת קלאסיות מורכבות ביותר שנדרש זמן רב של לימוד ומיומנות רבה כדי לבצען.
 
הכנר ניגן ברכבת התחתית במסגרת ניסוי שנערך מטעם ה"וושינגטון פוסט" ובו נבדק האם אנשים יבחינו ביצירת מופת כשהיא לא נמצאת בהקשרה הטבעי, או שמא הלבוש והמיקום יטעו את האנשים בהערכתם.
 
כשקראתי על הניסוי הזה נזכרתי במדרש (מדרש תנחומא ובמדרש רבה פרשת משפטים ה´) שמספר על אונקלוס שהיה נצר משפחת המלוכה הרומית, והיה בן אחותו של הקיסר אדריאנוס. אונקלוס רצה להתגייר, אבל פחד מדודו הקיסר. מה עשה? בא לדודו ואמר לו שהוא רוצה לשלוח ידו במסחר, וביקש ממנו עצה באיזו סחורה לסחור. השיב לו הקיסר, שכדאי לו לקנות סחורה שכעת היא שפלה וזולה מאד, סחורה שאין האנשים מכירים בערכה, שסופה לעלות ולהתייקר. עלה אונקלוס לארץ ישראל, התגייר, מל עצמו ולמד תורה. לאחר זמן שב לרומא ופגש בקיסר אדריאנוס. הקיסר שכעס מאוד שאונקלוס התגייר, שאל אותו: "מי יעץ לך לעשות כן?", ואונקלוס השיב לו: "אתה הוא שיעצת לי לעשות כך. יעצת לי לקנות סחורה זולה ושפלה, שלא מכירים בערכה וחשיבותה, כי סופה לעלות ולהתקיים. כך גם עם ישראל, כיום הם אומה שפלה, אך עתידים הם להתעלות, וידוע לנו שבאחרית הימים עם ישראל יהיה מושפע בכל הטובות, אור מאיר לעולם כולו".
 
עולם - מלשון העלם. האמת נסתרת. הקב"ה נסתר בעולם. רק כשנגמרת תקופת חייו של האדם בעולם הזה הוא מגיע לעולם שבו הכל גלוי וידוע - עולם שנקרא גם "עולם האמת". רק אז הערך האמיתי של המעשים מתגלה.
 
כעת, בעולם הזה, אפשר לסחור ולרכוש את ה"סחורה השפלה" שכעת הערך שלה זול למראית עין. כעת ערכה האמיתי עדיין נסתר. הרי איך אפשר להעריך בעיני בשר ודם דבר רוחני? איך אפשר לראות בעיני בשר ודם ערך לימוד תורה? ערך מצווה? ערך צדקה וחסד? ערך לב טוב?אך לעתיד לבוא הערךה אמיתי עתיד להתגלות. רק מי שיספיק לקנות בזמן את ה"סחורה השפלה", שאז יתגלה ערכה האמיתי - רק הוא ירוויח בגדול. 
תגיות:כנרגיור

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה